Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Minns ni när SD blev påkomna med sina trollfabriker och Jimmie Åkesson väljer att istället för att erkänna att det gått för långt så blånekar han och går till full attack mot "vänstermedia".
Där insåg jag att han och SDs representanter är lögnare hela bunten så även om en del av deras politik är rimlig så är det ett parti som aldrig kan erkänna misstag och att de använder hat och lögner för egen vinning istället för att göra det rätta.
Sånt väger tungt för mig.

De andra partierna har representanter som också ljuger men de går inte till attack när de blir påkomna på ett sånt obehagligt psykopatiskt sätt som SD gör. Det är en avgörande skillnad för mig.

Jag har hört uttrycket "indoktrinerade av sossarna" så många gånger att jag förstått att det i själva verket är ett påstående som används av högerdebattörer för att förhöja sig själva på något sätt men det avslöjar lika mycket att ni som svänger er med uttrycket i själva verket är ni som blivit indoktrinerade av högern. Ni är själva påverkade på det sätt som ni anklagar andra för.
Skönt att du samtidigt nämner sossarnas lotterier påtvingade på äldre av mer eller mindre kriminella underarbetare. Det ger lite trovärdighet faktiskt.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Skönt att du samtidigt nämner sossarnas lotterier påtvingade på äldre av mer eller mindre kriminella underarbetare. Det ger lite trovärdighet faktiskt.
Lotterier är skit enligt mig och något som sossarna bör sluta med.

Lotter sålda till äldre av kriminella ska såklart utredas och rättas till.

Skönt att du nämnde ingenting av misstag som andra partier gjort. Trovärdigt?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag är jättenyfiken på detta! Kan du länka källa på att S motsatte sig krav på språkkunnighet?

Ibland kommer påståenden som bara baserar sig på känslor eller rykten och jag vill gärna veta mer om detta.
Va? Var har jag påstått att S motsatte sig språkkrav? Läs gärna innan du svarar.

S/V fick panik för att de inte såg ut att leda i en fråga som trots allt diskuterats rätt flitigt här av förklarliga skäl, därför bildade de en grupp som skulle utbilda personalen i svenska språket och tog kontakt med tidningen för att visa hur duktiga de var.

Edit: Som vanligt för grammatiskt reparationsarbete.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Va? Var har jag påstått att S motsatte sig språkkrav? Läs gärna innan du svarar.

S/V fick panik för att de inte såg ut att leda i en fråga som trots allt diskuterats rätt flitigt här av förklarliga skäl, därför bildade de en grupp som skulle utbilda personalen i svenska språket och tog kontakt med tidningen och visa hur duktiga de var.
Men varför blev det inget av det om alla var överens om språkkunnighet?

MultiMan
Men varför blev det inget av det om alla var överens om språkkunnighet?
Som det ofta blir jag man reagerar och inte agerar på eget initiativ. Det gjordes för att se bra ut, inte primärt för att de tyckte det var ett problem. Gruppen bildades och ett antal svensktalande inom personalen fick något certifikat för att de skulle hjälpa till med språket inom hemtjänsten.

Den extrema personalomsättningen och sjukskrivningstalen är en förklaring. Det finns ett stort chefsproblem i den här regionen och det gör också att personal inte stannar. Alltså försvann många av de som skulle utbilda, eller blev långtidssjukskrivna, i en grupp som troligen var alldeles för liten från början. Vi har en väldig gammal befolkning där jag bor, med stort behov av hemtjänst.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Lotterier är skit enligt mig och något som sossarna bör sluta med.

Lotter sålda till äldre av kriminella ska såklart utredas och rättas till.

Skönt att du nämnde ingenting av misstag som andra partier gjort. Trovärdigt?
Hoppsan. De BÖR sluta med lotter som är skit. En rekommendation från din sida att de borde sluta lura äldre. Ok

• Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Lite ovanligt att klassa byggfrågor som den viktigaste frågan i valen. Lägg en timme på att kolla vart alla partier står så finns det ganska mycket att finna.

Vill du bo i city och åka pendel men bara när det är soligt och eller blåsigt samt är nöjd med högs bränslepriser som gör att företagen lägga ner, bönder inte kan fortsätta och den levande landsbygden läggs ner?. Är helt oförstående när du själv inte förbrukar en droppe bränsle och förbrukar 150kwh el i månaden, tror att alla saker och matvaror ploppar upp spontant på ICA samt tycker det är roligt att semestra på landet och titta på invandrare så är det MP.

Vill du gynna lättare byggnationer, mindre byråkrati och lättare för företagarna som bygger bostäder så rösta på högra sidan.
byggfrågor som den viktigaste frågan i valen? vart skrev jag det? vi är på ett byggforum

att högern skulle vara bättre på bygglov och bygg regler stämmer inte alls ju alla svenska parti höger eller vänster har samma regler

Fairlane Fairlane skrev:
Det tog inte lång tid innan tråden hamnade på invandringsfrågan, och "de är dumma"-frågan om MP, S och V, kanske inte helt oväntat.

Det har dock varit lärorikt. Jag har lärt mig att invandrare sitter hemma och får bidrag, samtidigt som de arbetar inom äldreomsorgen. De talar obegripligt eftersom de inte inte kan svenska, till skillnad från de invandrare jag träffat i vården (dock har jag ingen erfarenhet av äldreboende) och att det är bättre att de äldre på äldreboenden sitter utan personal än att han invandrare. Spännande
självklart kommer frågan upp om invandrare och integration. Det har och är en av de viktigaste frågorna för svenska väljare. Även om det har minskat något. Vilket jag tror beror på att väljarna har fått det dom röstade på. Hårdare tag mot kriminalitet och tuffare regler för att bli svensk och strängare asylrätt. När det kommer till språket hos sjukvården så är det många som vittnar om att det är ett problem, det kan man ej förneka även om du själv ej har upplevt det. Även så inom äldrevården och inte minst för äldre med kognitiv svikt eller demens, som ofta förlorar sin förmåga att göra sig förstådda på andra språk än svenska.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Oavsett hur ointresserad du är för politik. Så ärjag övertygad om att det finns något parti eller politisk ideologi som du absolut inte vill bli styrd av. Att då inte rösta är en halv röst för det du absolut inte vill se ha makt.

Det finns oerhörda mängder med människor i världen som offrar allt för rätten att rösta. Att vi som nu får rösta, struntar i det är respektlöst.
alla politiker lovar allt till alla går inte lita på någon så ser jag på politik sen när valet är över så händer det inget en då stora problemet att lagar och regler inte ändras

M maria01 skrev:
byggfrågor som den viktigaste frågan i valen? vart skrev jag det? vi är på ett byggforum

att högern skulle vara bättre på bygglov och bygg regler stämmer inte alls ju alla svenska parti höger eller vänster har samma regler
Så alla partier är helt eniga i alla vad gäller bostadspolitik och ekonomi som rör boende.

Ingen skillnad alls?

Vakna nu.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Så alla partier är helt eniga i alla vad gäller bostadspolitik och ekonomi som rör boende.

Ingen skillnad alls?

Vakna nu.
vilket parti har lättat helt på bygglov och regler ? dom senaste 30 åren

M maria01 skrev:
vilket parti har lättat helt på bygglov och regler ? dom senaste 30 åren
Friggebod var före din tidsangivelse men resan över till attefall och ökad area på komplementsbyggnader.

Ingen ändring alls på 30 år i plan och bygglagen som ändras av riksdagen?

Begreppen rut och rot är före 1996?

Ingen ändring i regelverk runt bidrag och främjande av byggnationer?

Möjlighet att hyra ut?

Inga ändringar i hur lån och amortering sker?

Ingen ändring i stopp av överklaganden som fördröjer utbyggnader?

Inga lättnader i ansökningsprocesser mm.

Står och målar just nu på en komplementsbyggnad som inte var möjlig för 30 år sedan.

Men allt hade ju varit exakt detsamma oavsett regeringar? Och alla vill exakt samma i kommande 30år?

• Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
G Ganescha skrev:
självklart kommer frågan upp om invandrare och integration. Det har och är en av de viktigaste frågorna för svenska väljare. Även om det har minskat något. Vilket jag tror beror på att väljarna har fått det dom röstade på. Hårdare tag mot kriminalitet och tuffare regler för att bli svensk och strängare asylrätt.
Nej tyvärr är det inte oväntat att det dyker upp, även om jag inte tror det är en av de viktigaste frågorna för svenska väljare. Det är det för vissa väljare, rätt många, men inte för majoriteten. Däremot så är det nästan den enda frågan som är viktig för vissa och då tas den upp i alla sammanhang.

Man kunde dock hoppas att det var mer byggrelaterade frågor som skulle diskuteras, men så naiv är jag inte.
G Ganescha skrev:
När det kommer till språket hos sjukvården så är det många som vittnar om att det är ett problem, det kan man ej förneka även om du själv ej har upplevt det. Även så inom äldrevården och inte minst för äldre med kognitiv svikt eller demens, som ofta förlorar sin förmåga att göra sig förstådda på andra språk än svenska.
Ingen förnekar väl att det finns problem, men jag tror det överdrivs i många fall och faktum är väl ändå att det normalt är bättre att få hjälp av 2 personer, även om en pratar lite sämre svenska, än av en person? Det är ju inte riktigt så att det står tionde generationens svenskar i kö för jobben.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Känns som att det som oftast blir en "minst långt ifrån" röstning.
Jag är vänstervriden, eller egentligen kanske mest antikapitalist. Inte så att jag inte tror att kapitalism fungerar i den mån att det skapar välstånd för ägaren. Men jag tror absolut inte på att det leder till välstånd för majoriteten av mänskligheten eller långsiktigt är det bästa för andra än de som är på toppen. Med det sagt så är tyvärr varken S eller V där jag vill att de ska vara i 80% av alla andra frågor.

SD skulle aldrig någonsin få min röst för att vi inte delar samma människosyn. Men när det kommer till asylpolitik är jag nog mer extrem än deras officiella hållning, inte för att jag tycker att människor från andra regioner eller regioner har ett lägre värde eller är sämre på något vis. Men jag anser inte att det är vår skyldighet att bära alla människor i världen. Om jag var envåldshärskare hade jag rivit avtalen om asylrätt och gjort om så att det inte går att söka asyl på plats i Sverige utan enbart på ambassader eller konsulat i andra länder. Alla som kommer in i landet behöver ha en bekräftad returadress, har du olovligen tagit dig in i landet ställs du mellan att sättas i förvar eller att omgående lämna landet. Med detta sagt är jag inte alls säker på att jag skulle minska invandringen rent kvantitativt, men förhoppningen är ju att det skulle bli mer kvalitet och ordning.
Om folk kan/måste sköta sin asylprocess i ett grannland (till varifrån de kom) behövs det inte några flyktingsmugglare, om/när de väl får asyl är det bara att komma med lagliga medel. Sedan kan man också vara mer krass i utvärderingen av asylrätt. Dvs en vuxen analfabet från en helt annan kultur och religion har små chanser till konstruktivt liv i Sverige. Den platsen bör alltså då bättre ges till någon annan med bättre förutsättningar för att bidra till Sverige och genom det vår långsiktiga förmåga att hjälpa andra. De som då inte ges asyl bör hjälpas lokalt i regionen så vi bör fortfarande ge ett rikt stöd till nödda delar av världen.

Tillbaka till de mer rena höger/vänster frågorna så anser jag att vi kollektivt (staten/kommuner osv) bör äga infrastrukturen, dvs köp tillbaka elnät. Energi och mat är grunden för välstånd och bör därför vara något som är billigt. Att bara bygga stora kärnkraftverk tror jag dock inte på som lösning då jag anser att vi behöver mer decentraliserade lösningar med högre redundans för att vara trygga i en osäker värld. Räcker det med att slå ut 3 känsliga byggnader för att släcka hela landet har man satt sig i en dålig sits. Så även om inte solceller och vindkraftparker är det mest lönsamma så har de även andra fördelar. Satsa istället på att tex utveckla och bygga små saltreaktorer som kan operera under jorden och kanske har nog output för att förse en småstad med energi.

Jag anser även att privat sjukvård/skola mm bör förbjudas av den enkla anledningen att om politiker och högavlönade kan köpa sig förbi vårdköer eller andra brister har de inget incitament att vilja förbättra den allmänna. De behöver uppleva samma brister och köer som alla andra så att de "lever med konsekvenserna" av den politik de skapar eller lobbar för.
Delar din åsikt i de flesta av dessa frågor även om jag skulle benämna mig själv som socialliberal. Staten ska vara stark inom infrastruktur, rättsväsende och välfärd, men i övrigt låta människor sköta sig själva så långt som möjligt.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej tyvärr är det inte oväntat att det dyker upp, även om jag inte tror det är en av de viktigaste frågorna för svenska väljare. Det är det för vissa väljare, rätt många, men inte för majoriteten. Däremot så är det nästan den enda frågan som är viktig för vissa och då tas den upp i alla sammanhang.

Man kunde dock hoppas att det var mer byggrelaterade frågor som skulle diskuteras, men så naiv är jag inte.

Ingen förnekar väl att det finns problem, men jag tror det överdrivs i många fall och faktum är väl ändå att det normalt är bättre att få hjälp av 2 personer, även om en pratar lite sämre svenska, än av en person? Det är ju inte riktigt så att det står tionde generationens svenskar i kö för jobben.
Jo, det va länge en av de största frågorna för svenska väljare. speciellt efter 2015. Finns mängder av undersökningar.
Nej det är inte alltid bättre om man inte kan göra sig förstådd, det handlar uppenbarligen inte om lite brytning, det handlar om att kunna göra sig förstådd för patienten!
Det är jätte bra att det finns invandrad arbetskraft för de jobben, ingen förnekar det, inte ens SD! MEN att kunna uttala sig och göra sig förstådd är en mycket central del för att kunna utföra sitt jobb säkert för patienten/vårdtagaren.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.