R Robert-san01 skrev:
Har haft en firma på plats för att byta skivor i kökstaket som blivit fuktskadade. Vid första försöket monterade de skivorna fel och fick riva ner det igen. De gjorde då skador på angränsande skivor och skulle sedan byta det som skadats.

När de skulle komma och göra klart så ringer de först och säger att de inte hittar nyckeln och de inser att de måste plocka ner halva köket för att komma åt resterande del av taket. De skall då komma dagen efter kl 0700. Vi plockar ur alla skåpen och jag väntar på dem. 0900 ringer jag då de inte dykt upp och då har snickaren åkt på ett möte. Blir då sur och säger att de får komma och hämta sina verktyg. Det är inte OK att göra så som de gör mot kund.

Trygghansa säger att de inte har något med detta att göra utan att det är mellan mig och snickarna. De ersätter bara snickaren med det som de sagt att det skall kosta - självrisk. Jag har inte valt snickare själv mer än att de var dem som Trygghansa skickade ut för att skadereglera och har avtal med.

Försöker få tala med någon på snickarfirman men får ingen respons. Fick idag tag i arbetsledaren och han säger att de inte har något med mig att göra och att jag hittar på.

Kan man polisanmäla firman för skadegörelse?
Hej.
Försäkringsskador kan vara lite stökiga att hantera. Principen är som följer. Du som försäkringstagare hos Trygg (försäkringsgivare) möjlighet att via deras förtroendeentreprenörer ut en firma fuktfirma eller en byggare för att se över skadans omfattning. Från den omfattning man ser okulärt görs en kostnadsberäkning i ett kalkylprogram som heter Meps. Den beräkningen skickas in för att reservsätta skadan hos TH. Det står försäkringstagaren (du/ni) att välja en annan entreprenör. Detta meddelas dock sällan. Och de flesta låter den firma som har kommit ut åtgärda skadan. Det tecknas inget avtal mellan försäkringstagaren (du/ni) och byggfirman i de flesta fall. TH är inte beställare av arbeten de är bara ombud för försäkringstagaren och står för kostnaden-självrisk och -ev åldersavdrag enligt avtal. Det är när det går fel som det blir stökigt men så är det nästan oavsett entreprenad. Vad man kan göra om det som i detta fall har blivit skador är att kontakta TH och reklamera arbetet. Ge entreprenören möjlighet att åtgärda fel. Om det inte vill eller att du/ni inte vill att de skall åtgärda fel så tar ni den dialogen med TH. Möjligtvis har byggfirman sin ansvarsförsäkring hos TH och då kan den belastas. Alternativt kan TH säga att ni kan ta ut en firma för att åtgärda fel eller följdskador. Att du/ni inte har tecknat ett avtal med byggfirma är inte samma sak som att de inte har skyldigheter mot er som konsument. Att de har varit på plats och har utfört arbeten är inget som de kan ducka för.
så de har ett ansvar. Men som i de flesta fall så är det brist på dialog och missar i kommunikationen som sätter käppar i hjulet. Ni skulle kunnat få en kontant ersättning för skadan och kunnat utföra arbeten i egen regi. den summan är dock ofta lägre än kalkyl i Meps efter avdragen självrisk.
Så vill ni reklamera arbeten så gör det mot byggfirma och informera TH och ställ krav om att de skall agera ert ombud i skadan. Att man inte kommer överens med byggfirman eller tycker att det har hanterats dåligt från deras sida är en helt annan sak. Det är separerat från skadan i sig. Mao inte TH’s ansvar. Hoppas att detta kan klargöra något och att det kan vara till vägledning.
Med vänlig hälsning, Fredrik Glejpner

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Primus falk Primus falk skrev:
Du har fått förklara exakt hur dom skall göra , ja men gör det själv då !
Varför skulle jag göra det när dem har fått betalt av Trygg-Hansa för att återställa?

• Gilla
P-A Lindqvist och 3 till
  • Laddar…
Glejpner F Glejpner F skrev:
Hej.
Försäkringsskador kan vara lite stökiga att hantera. Principen är som följer. Du som försäkringstagare hos Trygg (försäkringsgivare) möjlighet att via deras förtroendeentreprenörer ut en firma fuktfirma eller en byggare för att se över skadans omfattning. Från den omfattning man ser okulärt görs en kostnadsberäkning i ett kalkylprogram som heter Meps. Den beräkningen skickas in för att reservsätta skadan hos TH. Det står försäkringstagaren (du/ni) att välja en annan entreprenör. Detta meddelas dock sällan. Och de flesta låter den firma som har kommit ut åtgärda skadan. Det tecknas inget avtal mellan försäkringstagaren (du/ni) och byggfirman i de flesta fall. TH är inte beställare av arbeten de är bara ombud för försäkringstagaren och står för kostnaden-självrisk och -ev åldersavdrag enligt avtal. Det är när det går fel som det blir stökigt men så är det nästan oavsett entreprenad. Vad man kan göra om det som i detta fall har blivit skador är att kontakta TH och reklamera arbetet. Ge entreprenören möjlighet att åtgärda fel. Om det inte vill eller att du/ni inte vill att de skall åtgärda fel så tar ni den dialogen med TH. Möjligtvis har byggfirman sin ansvarsförsäkring hos TH och då kan den belastas. Alternativt kan TH säga att ni kan ta ut en firma för att åtgärda fel eller följdskador. Att du/ni inte har tecknat ett avtal med byggfirma är inte samma sak som att de inte har skyldigheter mot er som konsument. Att de har varit på plats och har utfört arbeten är inget som de kan ducka för.
så de har ett ansvar. Men som i de flesta fall så är det brist på dialog och missar i kommunikationen som sätter käppar i hjulet. Ni skulle kunnat få en kontant ersättning för skadan och kunnat utföra arbeten i egen regi. den summan är dock ofta lägre än kalkyl i Meps efter avdragen självrisk.
Så vill ni reklamera arbeten så gör det mot byggfirma och informera TH och ställ krav om att de skall agera ert ombud i skadan. Att man inte kommer överens med byggfirman eller tycker att det har hanterats dåligt från deras sida är en helt annan sak. Det är separerat från skadan i sig. Mao inte TH’s ansvar. Hoppas att detta kan klargöra något och att det kan vara till vägledning.
Med vänlig hälsning, Fredrik Glejpner
Tack!

Jag har haft samtal med Trygg-Hansa idag igen och de skall ta det med byggaren och internt. Även inköp skulle informeras sas det.

Handläggaren blev lite ställd när jag frågade när jag kan förvänta mig återkoppling.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tack!

Jag har haft samtal med Trygg-Hansa idag igen och de skall ta det med byggaren och internt. Även inköp skulle informeras sas det.

Handläggaren blev lite ställd när jag frågade när jag kan förvänta mig återkoppling.
Handläggaren förstod/kopplade nog inte ordet ”återkoppling”.
Där tycks finnas ett klart utbildningsbehov kopplat till tjänsten!

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
menar du att mcdonalds har goda hamburgare :thinking:
Nope, snarare motsatsen. Därför just den jämförelsen fungerar så bra :)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Handläggaren förstod/kopplade nog inte ordet ”återkoppling”.
Där tycks finnas ett klart utbildningsbehov kopplat till tjänsten!
Jag är ledsen att meddela att det inte är troligt att handläggare kommer att utbildas. Då man i många fall har lagt över kunskap på hantverkare och styrning med kalkyl. Deras uppgift är att registrera och betala ut enligt kalkyl. Frågeställning som ligger utanför direkt arbetsbeskrivning kan möta på patrull. Därav även brist på kommunikation det förefaller som att de inte riktigt vet vad som behövs kommuniceras. All kontakt i en skada efter att entreprenör är på plats sker mellan entreprenör och försäkringstagaren. Om inte entreprenör vet eller gissar hur det kan vara så blir det ofta knas.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
P
badmthrfckr badmthrfckr skrev:
Mnåååå, detta tangerar nästan den gamla klassikern om hur många blondiner som krävs för att byta en glödlampa?

-Bara 1, hon trycker lampan mot sockeln och vips, så snurrar hela världen runt henne.

Och nu över till TS, du borde ta det hela med ro istället för att skjuta säkringsskåpet för dylika ting - det ordnar sig alltid och ett mera stoiskt förhållningssätt än det du beskriver (om jag tolkat det hela rätt, vill säga?) kan vara balsam för mer än både själen och blodtrycket

Vad är det värsta som kan hända?

Hoppas det ordnar sig!
Det är ju trams. Jag som person har ett viktigt jobb och det planeras när jag måste vara ledig. Om en klåpare till hantverkare inte hör av sig eller säger att han kommer senare så förstör han för inte bara mig utan mitt jobb. Därav är kommunikation extremt viktig.

Folk som inte kan meddela sig i tid har inget hos mig att göra.

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Glejpner F Glejpner F skrev:
Jag är ledsen att meddela att det inte är troligt att handläggare kommer att utbildas. Då man i många fall har lagt över kunskap på hantverkare och styrning med kalkyl. Deras uppgift är att registrera och betala ut enligt kalkyl. Frågeställning som ligger utanför direkt arbetsbeskrivning kan möta på patrull. Därav även brist på kommunikation det förefaller som att de inte riktigt vet vad som behövs kommuniceras. All kontakt i en skada efter att entreprenör är på plats sker mellan entreprenör och försäkringstagaren. Om inte entreprenör vet eller gissar hur det kan vara så blir det ofta knas.
Verkar vara guldläge för entreprenören! Är det därför försäkringsskador tenderar att bli oförståeligt dyra i slutändan? :thinking:

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Verkar vara guldläge för entreprenören! Är det därför försäkringsskador tenderar att bli oförståeligt dyra i slutändan? :thinking:
Låter inte helt orimligt.

De duktiga hantverkarna behöver inte vara lägstbjudande på upphandlingar, de har fulla orderböcker ändå.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
För att utrycka mig lite diplomatisk…
Nja. En normalskada/mängdskada ser ungefär lika dana ut i prisbild. Så sticker det ut så flaggas det och försäkringsgivare vill kontrollera. Det som ofta avgör initialt prisbild och faktiskt utfall är uppdaterad kalkyl efter rivning. Men det kan glömmas bort att berätta det för försäkringstagaren. Vissa entreprenörer kan naturligtvis utnyttja tillfället och ”riva lite extra” för att fylla ut jobb med mer jobb. Men visst jag skulle vilja påstå att det vanligtvis ligger 10% fel i en skada. Detta kan slå mot både försäkringstagaren eller mot försäkringsgivare. Men framförallt så kan det drabba försäkringstagaren i form av åldersavdrag. Något som ofta glöms bort att kommunicera.

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Varför skulle jag göra det när dem har fått betalt av Trygg-Hansa för att återställa?
Tror knappast att dom fått betalt innan jobbet är klart !

Ingen aning. Jobbet är deras och Trygg-Hansa verkar inte ha någon större koll om jobbet är klart eller inte. När jag talade med Trygg-Hansa trodde dem att allt var klart.

R Robert-san01 skrev:
Ingen aning. Jobbet är deras och Trygg-Hansa verkar inte ha någon större koll om jobbet är klart eller inte. När jag talade med Trygg-Hansa trodde dem att allt var klart.
Enligt tidigare betalningsrutiner i skador för privatpersoner så reglerades alla kostnader som ej avsåg självrisk och ev åldersavdrag mot TH. Om det var extrern byggare ( ej utskickade av TH) så ställdes fakturan mot försäkringstagaren som då efter avdrag för självrisken fick summa. Utbetald av TH för att sedan själv betala byggbolaget. Vet inte hur det ser ut nu efter omorganisationen på TH. Det var ett tag sedan jag jobbade med skador i BRF eller privatpersoner i mängdskador.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det beror på om de har sagt att de är klara. Om de har rapporterat det och skickat in underlag så kan de ha fått betalt för arbetet.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nope, snarare motsatsen. Därför just den jämförelsen fungerar så bra :)

Japp nu hänger jag med ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.