lärjungen
Lagom till julafton tog barnen en lång dusch som gjorde att fukthalten i badrummet blev rätt hög. Detta gjorde att mitt nyinstallerade huntonittak fick mängder av små uppsvullnade bubblor i ca 70% av taket (se bild). Huntonit skall ju mig veterligen fungera ok i badrum, och en extra lång dusch trodde jag de skulle tåla även om det bildas en hinna med fukt på dem, eller? Är detta något som man kan tänkas reklamera, eller faller det på otillräcklig ventilation? Jag har ett takfönster (som visserligen var stängt) samt en öppen luftningslucka (15x20 cm) i den murstock som finns i mitt 7m² stora badrum. Ej hunnit montera upp badrumsfläkten ännu dock, men trodde verkligen att taket skulle klara sig ett tag med den befintliga ventilationen. Synpunkter? Är detta en läropeng eller borde skivorna klara fukt?

• Vit takplatta med grov textur och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läropeng, barnen kanske har sprejar vatten i taket också.

• Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Utlovar de att det går att installera i våtrum. I sånna fall var?

För till skillnad från dig så skulle jag säga att det inte är en bra lösning för fuktzon 1

lärjungen
Appendix Appendix skrev:
Utlovar de att det går att installera i våtrum. I sånna fall var?

För till skillnad från dig så skulle jag säga att det inte är en bra lösning för fuktzon 1
Det står i deras folder att deras takskivor "passar även i badrum med god ventilation". De kanske kan yrka på att min ventilation inte varit god nog?

• Huntonit takskivor beskrivning, passerade för badrum med god ventilation, med information om mått och artikelnr. Gråbränt träpanel visas nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja antagligen kan de just det.

För de kommer väl säga att med ”bra ventilation” menar de att det inte kommer nån fukt långvarit mot taket

Jag skulle iaf inte vågat lita på nått som inte är målat med våtrumsfärg.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Någon expert kan säkert bättre, men är det inte över en viss höjd (ex 240cm) som man får göra lite hur som i badrum? Dina ser ut att vara mycket lägre monterade.

Sen kan det ju vara andra saker som spelar in, ventilationen som sagt (det finns väl riktlinjer att förhålla sig till för badrum). Men jag misstänker att någon spolat på ditt nya fina tak.

G grovspacklarn skrev:
Men jag misstänker att någon spolat på ditt nya fina tak.
Min erfarenhet är att "hård" badrumsanvändning kan ge hängande fuktdroppar i taket även med normal ventilation och utan direkt vattenbejutning.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
lärjungen
G grovspacklarn skrev:
Någon expert kan säkert bättre, men är det inte över en viss höjd (ex 240cm) som man får göra lite hur som i badrum? Dina ser ut att vara mycket lägre monterade.

Sen kan det ju vara andra saker som spelar in, ventilationen som sagt (det finns väl riktlinjer att förhålla sig till för badrum). Men jag misstänker att någon spolat på ditt nya fina tak.
Jag har 237 till tak så något lägre än 240. Ja svårt att säga. Barnen påstår att de inte sprejat taket men man vet aldrig

lärjungen lärjungen skrev:
Jag har 237 till tak så något lägre än 240. Ja svårt att säga. Barnen påstår att de inte sprejat taket men man vet aldrig
Ta tbx julklapparna tills dom erkänner!!

• Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
Nu ett dygn senare har bubblorna nästan försvunnit helt, åtminstone så till den grad att jag inte hade märkt dem om jag inte vetat om dem. De går att ana i släpljus. Kan jag låta skivorna torka ordentligt och måla över med våtrumsfärg för att undvika att de suger åt sig mer fukt? Eller hur bör jag agera? Tänker att kan jag slippa montera nytt tak föredrar jag det, bara jag kan hitta en hållbar lösning utan att behöva begränsa duschtider.

Fixa ventilationen först.

• Gilla
MimmiB och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fixa ventilationen först.
Ja absolut, det är med i ekvationen och skall göras snarast. Men är våtrumsfärg ett lämpligt sätt att gå vidare på efter det?

Om det behövs

"god ventilation" tror jag ska tolkas som bättre ventilation än normalt, hade de fungerat i vanliga badrum skulle det villkoret inte stått där

lärjungen lärjungen skrev:
Nu ett dygn senare har bubblorna nästan försvunnit helt, åtminstone så till den grad att jag inte hade märkt dem om jag inte vetat om dem. De går att ana i släpljus. Kan jag låta skivorna torka ordentligt och måla över med våtrumsfärg för att undvika att de suger åt sig mer fukt? Eller hur bör jag agera? Tänker att kan jag slippa montera nytt tak föredrar jag det, bara jag kan hitta en hållbar lösning utan att behöva begränsa duschtider.
Hej kapar in mig i denna tråd, hoppas det är ok, då jag står i begrepp att installera Huntonit Brilliant i vårt badrum. Har du fått fortsatta problem med ditt tak eller har det funkat med installation av fläkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.