Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Om du inte beställt dessa extraarbeten är det bara att bestrida fakturan.F ForestRoad skrev:Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Det är i princip bara om det är ett akut tilläggsjobb och man inte kan kontakta kunden tillräckligt fort som det är okej. Normalt sett ska tilläggsjobb alltid accepteras av kunden.
Ser du något citat?
Edit: Rejäl raderade inlägget jag svarade på. Igen.
Edit: Rejäl raderade inlägget jag svarade på. Igen.
Redigerat:
As you can see, the client (TS) does not question the need to perform this additional work but recognizes that it is not additional.F ForestRoad skrev:
To TS:
Write something more about what the contract was about and what the additional work was.
Nej! Har man avtalat om ett fast pris är det just fast. Bergfast. Har man avtalat om ett ungefärligt pris får det överskridas med 15 procent:F ForestRoad skrev:

Har man avtalat om något, annat gäller det.
Här låter det som att hantverkaren helt enkelt vill ha mer betalt men inte kan bestämma sig för om han ska motivera detta genom att du beställt tilläggsarbeten, eller om han ska få det genom någon egen hittepåregel om 10 procent... Inte jätteseriöst anser jag...
Men är det så att du, uttryckligen eller indirekt, beställt ytterligare arbeten än vad som ingick i grundavtalet, ska dessa naturligtvis betalas med vad som är skäligt.
Ja, tyvärr.