Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.

• Gilla
Tomas Jonson1 och 1 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Om du inte beställt dessa extraarbeten är det bara att bestrida fakturan.

• Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om du inte beställt dessa extraarbeten är det bara att bestrida fakturan.
Hantverkaren påstår att han har rätt att lägga till upp till 10% på det fasta priset. Det är ingen praxis att så är fallet va?

• Gilla
Nadasurf_
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Hantverkaren påstår att han har rätt att lägga till upp till 10% på det fasta priset. Det är ingen praxis att så är fallet va?
Är det avtalat, absolut. Är det inte avtalat, nej.

• Gilla
Carcoza och 7 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Fastpris är fast. Om du har en prisuppskattning kan den öka något.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
The fixed price may also change. For example, replacing wall cladding reveals rotten studs.

• Gilla
S.Lindberg och 2 till
  • Laddar…
R
Ja självklar kan ett fastprisavtal jobb växa och bli dyrare, men man behöver ha godkännande på tilläggsbeställningarna innan man utför dom för i vissa lägen kan kunden välja att inte utöka avtalet..

• Gilla
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
Det är i princip bara om det är ett akut tilläggsjobb och man inte kan kontakta kunden tillräckligt fort som det är okej. Normalt sett ska tilläggsjobb alltid accepteras av kunden.

• Gilla
S.Lindberg och 8 till
  • Laddar…
Ser du något citat?

Edit: Rejäl raderade inlägget jag svarade på. Igen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
tomas.egnerfors och 6 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
As you can see, the client (TS) does not question the need to perform this additional work but recognizes that it is not additional.
To TS:
Write something more about what the contract was about and what the additional work was.

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Nej! Har man avtalat om ett fast pris är det just fast. Bergfast. Har man avtalat om ett ungefärligt pris får det överskridas med 15 procent:

Lagtext om prisavtal som anger att priset kan överskridas med 15% om inte annat är avtalat, med referens till 36 § och 38 §.

Har man avtalat om något, annat gäller det.

Här låter det som att hantverkaren helt enkelt vill ha mer betalt men inte kan bestämma sig för om han ska motivera detta genom att du beställt tilläggsarbeten, eller om han ska få det genom någon egen hittepåregel om 10 procent... Inte jätteseriöst anser jag...

Men är det så att du, uttryckligen eller indirekt, beställt ytterligare arbeten än vad som ingick i grundavtalet, ska dessa naturligtvis betalas med vad som är skäligt.

• Gilla
  • Haha
MasterP och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ser du något citat?
Har vi borttagna @Rejälinlägg här igen?

• Gilla
billat55 och 1 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr.

• Ledsen
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
The fixed price may also change. For example, replacing wall cladding reveals rotten studs.
Yes if you first inform the customer about it. Otherwise no.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Yes if you first inform the customer about it. Otherwise no.
Even if the wall starts to collapse?

• Gilla
Omar 123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.