54 960 läst ·
123 svar
55k läst
123 svar
Hantverkare som förstör mer än de åtgärdar
R Robert-san01 skrev:
Om du vet hur det ska göras, varför gör du inte det själv och tar kontantersättningen från försäkringsbolaget ist, ?
Tror att du måste lära dig läsa innan du skriver.G g.kraft skrev:Visst är det så, men det betyder inte att man ska acceptera det. Bara för att vissa hantverkare alltid är sena och strular är det inte någon naturlag. Om man har rätt att bryta avtalet pga. deras inkompetens/ovillja ska man göra det och anlita någon som har mer intresse av att göra rätt för sig.
Att "alla" hantverkare är senar etc. är för att de kommer undan med det för ofta.
Sen är det verkligen inte så att "alla" hantverkare jobbar så uselt, jag har anlitat folk som verkligen är måna om sitt rykte även när det gäller småjobb. Så de finns och de ska premieras för det likaväl som usla ska ha välförtjänt kritik.
Så som jag tolkar det, finns ett avtal direkt mellan ts och det usla företaget då detta träffats separat efter besiktningen, så i första hand skulle jag göra en skriftlig reklamation av arbetet där de får chansen att återställa inom rimlig tid. Kan de inte fullfölja det skulle jag anlita e
Grizzlybjörnen123 skrev:
I försäkringsärenden är hantverkarfirman kund till försäkringsbolaget eller tvärsom
Aldrig i livet att du ska stå för någonting extra utöver självrisken!R Robert-san01 skrev:
Jag hade liknande problematik med fuskarbeten efter en vattenskada (också med Trygg Hansa) som hävdade liknande att dom hade inget ansvar trots att det var dom som accepterat byggfirman via offert om lägst pris för försäkringsbolaget.
Jag nyttjade ansvarsdelen i hemförsäkringen med juridisk konsultation som tog kontakt med Trygg Hansa och påvisade vad som gällde och efter det blev det byggmöte med advokaten, försäkringsbolaget, byggaren och jag.
Det slutade med att Trygg H. tog på sig ansvaret att se till att allt skulle åtgärdas inom första självrisken och med ny byggare!
Stå på dig och ta hjälp av jurist!
Vilken annan yrkesgrupp kan bara strunta i att höra av sig när de bestämt en tid med kund?
Tror inte det skulle fungera att bete sig så på kontor direkt.
"Vi skulle ha tillträde idag men mäklaren dök inte upp" "Kunde inte ringa heller och meddela för det är som det är"
"Lånet skulle betalas ut idag men bankmannen hade en bättre kund så det blev inget med det, du kan väll ringa nån annan eller nått"
Tror inte det skulle fungera att bete sig så på kontor direkt.
"Vi skulle ha tillträde idag men mäklaren dök inte upp" "Kunde inte ringa heller och meddela för det är som det är"
"Lånet skulle betalas ut idag men bankmannen hade en bättre kund så det blev inget med det, du kan väll ringa nån annan eller nått"
Efter flera avslag och paragrafrytteri så slutade jag med Trygghansa efter 15 år som kund.
Nu har jag Länsförsäkringar och där är det aldrig några problem. Jag har haft 2 vattenskador, 1 översvämning, 1 krock med rådjur, backat in i en stolpe, skrapat hela passgerarsidan. Sambon har fått skadegörelse på bilen, kamremmen har gått av 2 gånger!, 2 generatorer som gått. Inga problem med hyrbil eller hjälp.
Är vi klantiga eller har vi bara otur?
Byt försäkringsbolag.
Nu har jag Länsförsäkringar och där är det aldrig några problem. Jag har haft 2 vattenskador, 1 översvämning, 1 krock med rådjur, backat in i en stolpe, skrapat hela passgerarsidan. Sambon har fått skadegörelse på bilen, kamremmen har gått av 2 gånger!, 2 generatorer som gått. Inga problem med hyrbil eller hjälp.
Är vi klantiga eller har vi bara otur?
Byt försäkringsbolag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Nej, det är det som är kruxet. Försäkringsbolaget är bara garant för betalningen. Jag har anlitat hantverkaren även det var på "referens/rekommendation" från försäkringsbolaget.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ärligt talat så är det ju för jävligt det du råkat ut för. Problemet är väll att försäkringsbolagen anlitar den firman som är billigast och inte bäst.
I ditt fall ska ju det anlitade företaget åtgärda alla fel och brister som de ställt till med.
Något som du bör tänka på är ju att du är inte hantverkarens kund utan det är ju försäkringsbolagetm
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Hade det varit ursprungsfelet så hade jag absolut gjort det idag. Efter nedskrivningar för att man gör det själv blir ersättningen då ca 4000kr. Vilket iofs utan problem täcker kostnaden för material och återvinning. Nu är skadorna så omfattande så bara materialet är långt över 10 000kr då de även förstört täcksidor osv. De jag haft på plats för offert på återställning räknar med 2 killar i 3d för att demontera resten och återställa. Helt rimligt skulle jag säga.S Sylvek skrev:
Jag har haft blandade erfarenheter av Trygg Hansa, vissa faktiskt riktigt bra. Länsförsäkringar har nog alltid varit bra.P pebe292 skrev:
Jag tror det har mer med tur i handläggarlotteriet att göra än generella skillnader mellan bolagen.
Om du inte skrivit något avtal med byggfirman så är det försäkringsbolaget som har ansvaret för arbetet!R Robert-san01 skrev:
Det var vad vår jurist påpekade i tvisten vi hade med Trygg H.
Om du vet att inget avtal skrivits så ska du absolut aktivera ansvarsdelen i hemförsäkringen via samtal med jurist och få riktig hjälp!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Tack!M Måålis skrev:Om du inte skrivit något avtal med byggfirman så är det försäkringsbolaget som har ansvaret för arbetet!
Det var vad vår jurist påpekade i tvisten vi hade med Trygg H.
Om du vet att inget avtal skrivits så ska du absolut aktivera ansvarsdelen i hemförsäkringen via samtal med jurist och få riktig hjälp!
Mycket bra info!!
Jag vet hur man lagar till en god hamburgare men trots det äter jag på mcdonalds emellanåt. Med andra ord; tidsbrist och bekvämlighet är två tänkbara anledningar.S Sylvek skrev:
En annan anledning skulle kunna vara att man av principsak inte ska behöva fixa till oreda som andra orsakat.
R Robert-san01 skrev:Hade det varit ursprungsfelet så hade jag absolut gjort det idag. Efter nedskrivningar för att man gör det själv blir ersättningen då ca 4000kr. Vilket iofs utan problem täcker kostnaden för material och återvinning. Nu är skadorna så omfattande så bara materialet är långt över 10 000kr då de även förstört täcksidor osv. De jag haft på plats för offert på återställning räknar med 2 killar i 3d för att demontera resten och återställa. Helt rimligt skulle jag säga.
Ja det är inte så lätt alltid att få tag i vettigt folk,
Hoppas det blir bra till slut isf,
menar du att mcdonalds har goda hamburgareT Trunk skrev:
Du har fått förklara exakt hur dom skall göra , ja men gör det själv då !R Robert-san01 skrev: