Hur gör ni som har elbil eller laddhybrid på vintern vid laddning av bil, uppvärmning av huset och tusen andra elförbrukare används, för att inte effektavgiften ska skena?

Jag tänker på utmaningar som att ladda bilen när annat kräver massor med el, som t ex tvättmaskin och matlagning?

Eller att värma kupén på morgonen när resten av familjen samtidigt använder el som om ingen klimatkatastrof fanns?

Kupévärmare är inget problem, bilen är inte inkopplad när jag sätter på klimatkontroll.

Tidigare har jag valt att ladda långsamt, 2.5 kw för att inte få hög effektavgift. Då fick jag ibland ladda bilen under två nätter för att få den fulladdad.

Nu har jag ledsnat på långsam laddning och höjt huvudsäkring till 20a, laddar på trefas men satt övre gräns på 5 kw. Det kommer att kosta mer men blir fortfarande billigare än bensin. Kanske att jag funderar på hur pass kallt det är så att inte värme kräver för mycket. Och att varmvattenberedaren inte går samtidigt.

Attitudeswe
Inga problem.

Förbrukar 19000kWh/år. Huset behöver 90kWh/dygn när det är som kallast. Bilarna rullar 2500+1000mil/år och laddar 6000kWh/år hemma.

Budget på 7.5kWh/h hålls av Tibber effektvakt de kallaste 2 vintermånaderna. Effektbudget ner till 4.5kWh/h räcker utanför uppvärmningssäsong. Då får man vakta sin VVB och ej bara bil:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py#L30

Morgonvärmen av bilen tar jag från batteriet. Den elen som finns där kostade hälften av vad elen kl 07:00 från nätet skulle kostat.

Redigerat:
NyKarin NyKarin skrev:
Kupévärmare är inget problem, bilen är inte inkopplad när jag sätter på klimatkontroll.

Tidigare har jag valt att ladda långsamt, 2.5 kw för att inte få hög effektavgift. Då fick jag ibland ladda bilen under två nätter för att få den fulladdad.

Nu har jag ledsnat på långsam laddning och höjt huvudsäkring till 20a, laddar på trefas men satt övre gräns på 5 kw. Det kommer att kosta mer men blir fortfarande billigare än bensin. Kanske att jag funderar på hur pass kallt det är så att inte värme kräver för mycket. Och att varmvattenberedaren inte går samtidigt.

• Skärmbild av en månadsrapport för hushållsel och kostnad. Köp av el minskat med 13% till 621 kWh, kostnad ökat med 23% till 962 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska jag göra för att hålla ner förbrukningen? Har försökt med allt snart, men inget hjälper när E-On bara ökar på de fasta kostnaderna.

Attitudeswe
L Lasse600 skrev:
Hur ska jag göra för att hålla ner förbrukningen? Har försökt med allt snart, men inget hjälper när E-On bara ökar på de fasta kostnaderna.
Nu har du nog postat i fel tråd, eller är majoriteten av din elkostnad kopplad till 11kW laddning av elbil? I så fall ladda med en mer begränsad budget och se till att betala kvartspris så du slipper betala för grannarna slöseri.

Jag har inga effekttariffer än och jag har månadsspotpriser (vilket jag nyligen insåg). Så är rätt odrabbad än. Däremot alltid laddat hemma med 16 A max, körde 10 A tidigare men på vintern så blev det lite mycket effektförluster med kylan.

Tanken är att jag slår över på kvartspris och bygger automation här framledes som togglar laddning en avslutande och en inledande kvart per två mätperioder, från när det är billigast, och ladda med lämplig effekt så att effekttoppen inte överskrids ett visst värde, eller hittills högsta värde under månaden.

Effekttariffernas syfte blir bakvänt och helt fel iom jag kommer maxa effekt kraftigt en kvart per timme med detta, men priset blir lägst för mig.

Attitudeswe
7 eller 11kW kan väl inte ha så stor inverkan på laddförluster? Eller laddar du enfas?

En gammal model S kanske hade en 1kW dator som behövde hållas vaken men moderna bilar kan inte dra så mycket för lite ventilation och datorkraft?

Har förstått att bilar med LFP batterier behöver värma dom, men min VAG har inte det behovet för hemmaladdning.

Nu har jag varken elbil eller effektavgift men kommer nog få båda i framtiden :D

Är inte elpriserna både billiga på natten och oftast gäller inte effektavgifterna på natten? Kan man inte bara brassa på då? Tänker huset har 25A så borde kunna ladda bilen fullt?

Har inte dom flesta bolag nedsatt effektavgift nattetid när elbilen laddas? Vi har ingen effektavgift 19-07 eller helger.

Attitudeswe
T Tinototem skrev:
Nu har jag varken elbil eller effektavgift men kommer nog få båda i framtiden :D

Är inte elpriserna både billiga på natten och oftast gäller inte effektavgifterna på natten? Kan man inte bara brassa på då? Tänker huset har 25A så borde kunna ladda bilen fullt?
Alla har inte fri fart. Hänger lite på mixen mellan elintensiv industri och villor i lokalnätet. Ellevio har bara dubbel fart på natten t.ex.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu har du nog postat i fel tråd, eller är majoriteten av din elkostnad kopplad till 11kW laddning av elbil? I så fall ladda med en mer begränsad budget och se till att betala kvartspris så du slipper betala för grannarna slöseri.
Blev lite fel ja, har elbil och laddar11kw.
Men drar ofta ned till 8kw och laddar på
natten. Men vad är det här med effekt avgift? Om vi tvättar, tumlar, lagar mat och laddar elbilen samtidigt, så lyser det fortfarande hos alla i grannskapet 😅.
Så dålig effekt har vi ju inte i ledningarna i
Skåne, även om vårt elsystem börjar närma sig ett U-lands.

Attitudeswe
Lokalnätet abonnerar på effekt från regionnätet. Årets kallaste timme bestämmer kostnaden för hela året. Sköter folk sig och laddar på natten blir det en lägre kostnad att föra vidare till kunderna.

Riket behöver rent av importera effekt några timmar/år. Då behöver man vara beredd med dyra undervattenskablar. (Viss ironi)

@Boende45: Som @Liljeros är inne på, det är olika i olika nät så när man ställer frågan måste man börja med att specificera villkoren i sitt nät.

Jag har effekttariff 7-21 alla dagar i veckan nov-mar. Det innebär att jag laddar fullt blås på natten, jag värmer även min badtunna då.

Har man istället Ellevio så är det lite knepigare, då får man ladda långsamt på natten. Hur långsamt? Ja här är det ju bra om man automatiskt styr mot rätt laddeffekt utifrån tidigare högsta effekter.

Frugans bil gillar inte att man ändrar laddströmmen mitt under en laddning, så där stoppar man laddningen och startar den igen med ny strömstyrka. Sådana saker måste man också ha koll på.

Bäst är ju om man har koll på hur mycket effekt man använt som mest tidigare i månaden och sedan styr laddningen mot detta. Så gör jag inte med elbilarna då de laddas på natten, men när jag badar i tunnan på dagen, eller när vi bastar så kommer värmen i huset stängas ned och badtunnan/bastun får ta längre tid på sig att bli varm så att den tredje högsta effekten ej överskrids. Jag läser av elmätaren och styr badtunnan/bastun mot sparade värden. Ligger den över trenden mot tredje värdet så stänger den av. Ligger den unde trenden och är aktiv, då slår man på den igen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
@Boende45: Som @Liljeros är inne på, det är olika i olika nät så när man ställer frågan måste man börja med att specificera villkoren i sitt nät.

Jag har effekttariff 7-21 alla dagar i veckan nov-mar. Det innebär att jag laddar fullt blås på natten, jag värmer även min badtunna då.

Har man istället Ellevio så är det lite knepigare, då får man ladda långsamt på natten. Hur långsamt? Ja här är det ju bra om man automatiskt styr mot rätt laddeffekt utifrån tidigare högsta effekter.

Frugans bil gillar inte att man ändrar laddströmmen mitt under en laddning, så där stoppar man laddningen och startar den igen med ny strömstyrka. Sådana saker måste man också ha koll på.

Bäst är ju om man har koll på hur mycket effekt man använt som mest tidigare i månaden och sedan styr laddningen mot detta. Så gör jag inte med elbilarna då de laddas på natten, men när jag badar i tunnan på dagen, eller när vi bastar så kommer värmen i huset stängas ned och badtunnan/bastun får ta längre tid på sig att bli varm så att den tredje högsta effekten ej överskrids. Jag läser av elmätaren och styr badtunnan/bastun mot sparade värden. Ligger den över trenden mot tredje värdet så stänger den av. Ligger den unde trenden och är aktiv, då slår man på den igen.
Jo, jag vet att effektavgiften är helt olika beroende på elnätsbolag.

Vi har Ellevio som har en ”sträng” icke-tillåtande tidstariff. Lämnade tillbaka laddhybriden som var på 3-års leasing i samband med att effektavgiften infördes i januari 2025. Men kommer ihåg att värmepaketet var på 6 kW och därmed tog en stor del av uppvärmningen av kupe och batteri av det lilla batteriets kapacitet på 11 kW. Jag var då noggrann med att laddkabeln var ansluten till laddboxen när bilen skulle värmas.

Ser nu på grannarna som har elbil att det är tvärtom, de som inte är så tekniskt intresserade går ut strax efter kl 22 och stoppar i laddkabeln.

Vad gäller att värma upp bilen är ju dessutom VVB nästan alltid igång och värmer varmvattnet mellan kl 07 - 09, åtminstone på vardagarna.

Samtidigt som morgontimmarna på vintern är som kallast och husets värmesystem kräver några kW.

Intressant om de flesta som har effektavgift och elbil har automatiserat styrning och har effektvakt?

Avskyr verkligen effektavgift och ser det mest som ett hinder för att skaffa elbil igen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.