Det framgår ganska tydligt om man läser andra trådar av Byggis här.

men om man tar en liknelse. Antag att imorgon så kommer firma Ärlige Allan som du aldrig hört talas om och påstår att du skall betala 500 000, för något de påstår sig ha levererat till dig, de visar upp förfalskade beställningar, fraktsedlar osv. När du vägrar betala så stämmer de dig.

Så hamnar man i en process.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Men om det är så självklart för dig varför har du då hamnat i denna process?
För att det inte är självklart för motparten eller pga att denne har andra motiv, se exemplet ovan angående plundring av bolaget (vilket endast är lagligt möjligt så länge företaget har fordringar på kunder).

hempularen skrev:
Det framgår ganska tydligt om man läser andra trådar av Byggis här.

men om man tar en liknelse. Antag att imorgon så kommer firma Ärlige Allan som du aldrig hört talas om och påstår att du skall betala 500 000, för något de påstår sig ha levererat till dig, de visar upp förfalskade beställningar, fraktsedlar osv. När du vägrar betala så stämmer de dig.

Så hamnar man i en process.
Har jag aldrig kontaktat någon om något och får en faktura så bestrider jag ju den och då kan dom väl knappast gå och stämma mig.

Mikael_L
Tja, stämma dig kan dom väl ...?

Jag kan nog också stämma dig, för lite vad som helst.
Men jag gör ju inte det, för jag har ju ingen vinst med det, utan kommer bara förlora pengar och tid på det.

Är det nedanstående ärende det handlar om alltså en tillbyggnad med nedan nämnda fel. Om det är så tror jag att dina kostnader för jurister redan kostat mer en vad avhjälpande av felen kostar. Skulle då det bli en KK så har du ingen motpart, du säger själv i tidigare inlägg här att KK förvaltaren inte driver detta vidare.

Byggis1976
Senior medlem Medlem: Apr 2011
Uppsala
1 147 inlägg
Gillad 35 gånger

bl.a.
Jordefelsbrytare fungerade ej
Blandad installtioner, jordade och oordnade eluttag
Löst sittande eluttg, ej fasta
Icke fackmannamässigt avslut i tak ( bestod av kontakt fäst på plaströr som stack ut ett par dm)
egenkontroll ej genomförd
Identitet på elinstallatören okänd ( denna har i efterhand epostats)

Utöver el felen ansåg bygg Besiktningsmannen att kvarvarande fel översteg 10% av slutsumman att åtgärda. Det var ej avjämnade underlag till parkettgolv, felaktigt lagda parkett golv, och en massa saker som var snickarrelaterade. Inga funktionsfel dock.​

Elen är en del ja. Men läget spårade ur fantastiskt mycket mer. Jag kan berätta allt när processen är klar!

självfallet hanlar det inte om kostnad av avhjälpande. Det är inget småmål.

Redigerat:
cecar33 skrev:
Har jag aldrig kontaktat någon om något och får en faktura så bestrider jag ju den och då kan dom väl knappast gå och stämma mig.
Har du dock beställt något, inte det de vill ha betalt för kan de visst stämma dig. Handlar du inget? :-)

eller du beställer ett nytt badrum för 250,000, betalar men företaget skickar faktura på nytt kök 468,000kr - skall du betala det? Självfallet kan de stämma dig för det. De har ju som sagt inte inlämnat gon bevisning ännu. Och eftersom vi även till kronofogden varit ärlig och vi har beställt NÅGOT av dem avfärdas inget....tydligen. Ännu

Redigerat:
noone70 skrev:
Är det inte så att rättsskyddet i hemförsäkringen bara täcker upp till en timpenning på ca 1500kr? Iaf har jag för mig att LF i Stockholm gör så. Isf åker ni ju på att betala över halva timkostnaden själva.
Stämmer. Tror det är 1800 kr. Nu är det dock så att vi har en del pengar och lägger dem mkt hellre på vår advokat än ett företag som är fruktansvärt och bode sitta i fängelse.

.....sen vill vi ju hellst betala så lite det går. Men en bra advokat skall man definitivt ha om man är i en process, eftersom förloraren betalar allt. Förutsatt att man vågar ta risken o bedömmer sannorlikheten att vinna till 90 procent. Om du har ett ombud som klantar så sitter man i skiten snabbt.

Maximal förlust för oss upskattar jag till runt 300,000 till 500,000 kr. Det är ok. Kallas kalkylerad risk.

Men snälla det är väl i så fall en sk. bluff faktura och den bestrider man och ev polisanmäler som bedrägeriförsök, inget annat. Visst kan man skicka fakturor till vem som helst men det är bedrägeriförsök och det är nog ingen frisk person som ger sig på detta eftersom det är dömt att misslyckas redan från början. Så alla liknelser är onödiga håll er till sanningen och blanda inte ihop egna tankar med företagarens förehavanden för dem vet du inget om utan bara spekulationer. Förstår jag det hela rätt så har ni gjort en tillbyggnad som inte var ok vid slutbesiktningen. Fel skulle rättas till men det blev enligt er en fördröjning och därmed vill ni att vitesklausulen skall åberopas men det vill inte företaget. Då är det ju det som frågan handlar om, och det som skall drivas inget annat vad jag förstår. Har man då en byggnadskunnig jurist eller en med byggjuridiskt kunnig bisittare borde det inte vara några problem att få en lösning på pappret, vilket inte nödvändigtvis innebär någon praktisk eller ekonomisk lösning för er om det inte finns pengar eller vilja hos motparten.

Byggis1976 skrev:
Stämmer. Tror det är 1800 kr. Nu är det dock så att vi har en del pengar och lägger dem mkt hellre på vår advokat än ett företag som är fruktansvärt och bode sitta i fängelse.

.....sen vill vi ju hellst betala så lite det går. Men en bra advokat skall man definitivt ha om man är i en process, eftersom förloraren betalar allt. Förutsatt att man vågar ta risken o bedömmer sannorlikheten att vinna till 90 procent. Om du har ett ombud som klantar så sitter man i skiten snabbt.

Maximal förlust för oss upskattar jag till runt 300,000 till 500,000 kr. Det är ok. Kallas kalkylerad risk.
Vissa bolag har bara maxbelopp och inga andra begränsningar. Andra har maxersättning på 1500, 1800 och 2000kr har jag sett, det är tal om att höja återigen men troligen inte förrän villkorsändringar efter sommaren.

Sen kan det ibland vara värt att kalkylera för en eventuell egen kostnad för att få en riktigt kompetent advokat eller jurist även om de kostar över gränsen då de i slutändan kan vara det som väger över till att motparten betalar kostnaderna.

I övrigt så menade jag inte att du inte ska bolla på forum för att ha en ingångspunkt. Jag däremot hade känt mig misslyckad som ombud ifall min klient har så många funderingar särskilt då det är precis sådant som är grundläggande för ett ombud att informera om utan att det kostar mer än 20 minuter konsultation.

Om ärendet är rent nonsens så kan man relativt enkelt få till en dom utan process, oftast gör tingsrätten denna bedömning per automatik annars får ni begära att motpart styrker sin bevisning för stämningen. Jag har inte alla omständigheter i erat ärende och absolut så är kvarstad ingen självklarhet särskilt inte i civilrättsliga mål så er advokat kan ha rätt gällande er. Men det är inte någon omöjlighet trots att en del jurister är restriktiva och inte använder möjligheten. Jag har argumenterat och fått gehör för kvarstad ett par gånger när behovet har funnits

Jag tror att blufffaktura oftast är om man inte har någon relation. Så är inte fallet för oss. De har gjort ett arbete, men stämningen gäller inte att vi "vägrar" betala.

Lolle skrev:
Jag har argumenterat och fått gehör för kvarstad ett par gånger när behovet har funnits
Intressant. Har du fått det för svaranden någon gång? Vi har ju inte lämnat in någon fodran, men kommer genstämma på ett belopp som är väl avvägt för att med säkerhet inte kunna tolkas eller leda till delad dom.

cecar33 skrev:
Men snälla det är väl i så fall en sk. bluff faktura och den bestrider man och ev polisanmäler som bedrägeriförsök, inget annat. Visst kan man skicka fakturor till vem som helst men det är bedrägeriförsök och det är nog ingen frisk person som ger sig på detta eftersom det är dömt att misslyckas redan från början. Så alla liknelser är onödiga håll er till sanningen och blanda inte ihop egna tankar med företagarens förehavanden för dem vet du inget om utan bara spekulationer. Förstår jag det hela rätt så har ni gjort en tillbyggnad som inte var ok vid slutbesiktningen. Fel skulle rättas till men det blev enligt er en fördröjning och därmed vill ni att vitesklausulen skall åberopas men det vill inte företaget. Då är det ju det som frågan handlar om, och det som skall drivas inget annat vad jag förstår. Har man då en byggnadskunnig jurist eller en med byggjuridiskt kunnig bisittare borde det inte vara några problem att få en lösning på pappret, vilket inte nödvändigtvis innebär någon praktisk eller ekonomisk lösning för er om det inte finns pengar eller vilja hos motparten.
Vår motpart skulle jag inte anse vara en " frisk" person. Tyvärr. Och nej, du har fel kring vad saken handlar om. Som sagt infon kommer om ett år eller två..... :-)

Det finns även brottsmål startade, dock inte av oss utan andra involverade. Vi orkade inte anmäla hit o dit faktiskt.....men jo vissa i företaget kan nog få andra straff. Det de stämt oss för är civilrättsligt.

Är det ett Svenskt företag ?

Hemmakatten
ÅÅBrottsmål, dvs. brott mot staten och lagarna, är det åklagare som beslutar om.

I civilmål är det en part, privatperson eller företag, som stämmer en annan person eller företag pga att avtalsvillkor inte är uppfyllda eller fakturor inte betalda.

Vi hade under vår byggtid en underleverantör (UE) som fick "kicken" av huvudleverantören pga undermåligt arbete. Eftersom firman(UEn) inte fick betalt av huvudleverantören (=vår byggare) stämde UE-firman oss för att få betalt. Även fast vi tyckte det var en uppenbarligt felaktigt faktura dessutom till fel person så togs målet upp. Vid den "obligatoriska" förlikningsförhandlingen innan huvudrättsförhandlingen försökte domaren få oss att gå med på att betala en viss summa i förlikning. Jag nekade och trots tre förlikningsförslag så sa jag nej. Det slutade med att företaget la ner sin stämning och inte fick några pengar alls, vilket var det korrekta.

Med detta vill jag visa att vem som helst kan stämma vem som helst och utgången beror enbart hur du (eller juristen/advokaten) presenterar hållbar bevisning.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.