45 481 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
Under ungefär samma period hade vi krav på 25% kontantinsats.trähandtag skrev:
Lägg till den också då.
De tidigare krascherna har väl bara varit små krusningar på stilla sjö jmf med det som domedagsprofetiorna mässar om.Intet skrev:
Tvärtom har staterna och centralbankerna styrt skutan ganska bra imho.
De verkar grävt sin egen grav. Allt finns på Booli, plus historik.Appendix skrev:
Hemnet har rätt kass sökfunktion, kostar massor och tillför inget eftersom man ändå måste söka på Booli för att få alla träffar.
För den som äger/säljer är det inget problem med höga priserL lbgu skrev:
Priserna är dessutom extremt lägesberoende. Mellan kommuner och inom kommuner.
I vissa lägen och kommuner får man 10 villor för de pengarna. Å andra sidan finns det områden där det inte ens räcker till en standardvilla.L lbgu skrev:
Räntenivån har gjort det möjligt att låna större belopp. Men beslutet att låna tar den som frivilligt signerar låneavtalet.L lbgu skrev:
Ja man vänjer sig. Den allra högsta prisnivån finns i delar av Stockholmsområdet. Men det är en mycket liten del av folket som bor där. Faktiskt t.o.m. en mycket liten del av stockholmarna.L lbgu skrev:
Men man vänjer sig vid sin egen miljö. Snittpriserna i Storstockholm är väsentligt högre än i resten av landet. Den nivå man tycker är normalt här är extrem på många andra platser i landet.
Jag ser en helt annan orsak som bidrar. Nämligen att så många väljer att bo i Storstockholm trots den höga prisnivån.Det råder inte brist på likvärdiga standardvillor för den som är beredd att lämna Storstockholm.
Väljer man att placera nästan alla myndigheter i Stockholm är man en del av problemet, snarare än lösningen. Och när det görs försök att flytta ut myndigheter väljer få anställda att följa med. Trots lägre boendekostnader.
Å andra sidan, visst bor det många i Stockholmsområdet som trots hög prisnivå inte gärna vill flytta. Äen om de får chansen. Men det är värt att tänka på att det bara är ca 20% av landets invånare. Av övriga 80% vill också väldigt få flytta. Speciellt inte till en storstad. Vad det beror på varierar säkert. Men nog är den lokalt höga prisnivån till stor del självförvållad.
Folk vill inte köpa och det är lite folk på alla visningar dyra som billiga objekt. Och nu har räntorna gått ner mycket och lönerna upp en hel del efter toppnivån på bopriserna, så det borde finnas mycket ny köpkraft.A A-Man_08 skrev:Vad menar du med att folk inte vill köpa?
Det finns jättemånga som vill köpa dels för att ha någonstans att bo men även byta till större eller bo i hus, men det är för dyrt många har inte råd eller måst sälja sin bostad med förlust.
man måste sälja innan man köper och idag blir det inte allt för sällan med förlust.
Men låga räntor å höga priser tillförde inget när räntor väl gick upp 2-3 % och det är ju egentligen ingenting.
Det där med att man alltid kommer tjäna pengar på sin bostad är förbi.
Förr kryllade det av nyinflyttade till Stockholm men nu flyttar folk hem till småstäder efter att dom blivit av med jobben.
Någon nämnde Järfälla, Sollentuna och Väsby och där är det massor med villor, men 80-90 procent i dagis och första årsklasserna är invandrare som inte ens vill köpa en villa. Många dagis har dragit ner på platser då det är färre barna nu. Dom som skaffar barn är nyinflyttade till Sverige och har låga löner och har inte ens råd med en lägenhet med rum till alla sina barn. Svenskar födda runt millenieskiftet har nästan helt eller till typ till 90% slutat skaffa barn numera.
Visst i Solna där kostar ett engelsk radhus som sitter ihop med grannarna typ 10 miljoner, men jag tror det blir eller är tufft där också.
Vet inte hur det är i småstäder men det ser väldigt dåligt ut framöver, SCB statistik är på det som lyckats sålts och det är dom bästa objekten samt det är en viss fördröjning där, många bostäder har vart till salu i över ett år nu trotts prissänkningar. Skulle uppskatta att den riktiga prisnedgången är minst 20% alltså ska man sälja så räkna med betydligt lägre pris än förväntat. Tufft för många som måst sälja pga skilsmässa tex.
Rekordutbud på Hemnet och rekordutbud av olista objekt då Hemnet är väldigt dyra så många börjar med att annonsera hos mäklaren.
Blir i allafall väldigt intressant att följa statistiken resten av året.
Jag tror inte kontantinsats krav eller räntor påverkar så mycket tyvärr då folk lämnar Stockholm när dom blir arbetslösa. Jobbmarknaden och bostadsmarknaden är stendöda just nu tyvärr. Har en kompis som är ingenjör och blev av med jobbet för två år sedan och är fortfarande arbetslös, säger att det är nästan omöjligt att hitta jobb.Huddingebo skrev:
Du följde nog inte med då. Eller så var du trygg i din situation?D daVinci skrev:För min del var jag villaägare då.
Det som hände var att staten höll en fast växelkurs, men drev inte, under många år, en politik som var förenlig med det.
Inflationen var högre i Sverige än i länder vi handlade med.
Det gjorde situationen för exportföretagen sämre och sämre. De åkte på högre och högre lönekostnader men kunde inte kompensera sig med högre priser. En ny stor devalvering blev mer och mer akut.
Staten vägrade dock devalvera eftersom ett EU-medlemskap då blev omöjligt. Och lät Riksbanken höja räntan för att försöka hålla växelkursen. Men den höga räntan skadade dock näringslivet rejält. Både exportföretag och de som säljer inhemskt.
BNP/Capita föll 6%. Det låter kanske lite men är en rejäl skada på näringslivet, som det tog lång tid att återhämta.
Det var den höga realräntan, BNP-fallet och konsekvenserna med arbetslöshet mm som ledde till att fastighetspriserna föll.
Fastighetspriserna föll ca 20% från toppen till botten.
Möjligen kan höga tullar leda till en liknande nedgång i konjunkturen. Och då får vi en nedgång i bostadpriser också. Men när och om konjunkturen hämtar sig så får vi då en motsvarande uppgång
Krisen var hemsk och det var en krasch som inte varit innan sedan WW2, även värre än den på 70-talet när miljonprogramet var klart.
Kollade på Stat.centralbyrån. -28% i snitt i landet. I Storstadsregionerna mer än så och upp till 40% Om det inte var en krasch, så vad är en krasch? Folk fick gå från sina hem och stor kvar med lånen, utan villa. Bankerna sade upp lånen.
Min farfar och far klarade sig bra för de hade inga lån och kontanter hade de. De köpte 0-kupongare på 14,90% och sedan gick räntan ned. De klarade dig bra på detta. Men det var få som hade de möjligheterna då.
De köpte också brännolja så mkt de kunde, t.o.m. i fat. För den blev billig då under krisen. Även annat, som att passa på och renovera upp gården. Arbetslösa fanns ju i mängder.
Det finns så klart stora lokala variationer, men min lokala uppfattning är att priserna ätit upp den sänkning som fanns förut och återhämtat sig bra, nu är det många som är mer optimistiska och det har gått flertalet villor för mellan 8.5 och 10miljoner. Jag tror i all fall att jag skulle kunna få en miljon mer idag än vad jag köpte huset för för drygt 6 år sedan. Sedan finns det ju de som är väldigt optimistiska som hoppas på 23miljoner i samma närområde. =)C Crank skrev:
Är ganska säker på att du har fel där och räkna med 20% ner, men tiden får utvisa vem som har rätt.T TypRätt skrev:Det finns så klart stora lokala variationer, men min lokala uppfattning är att priserna ätit upp den sänkning som fanns förut och återhämtat sig bra, nu är det många som är mer optimistiska och det har gått flertalet villor för mellan 8.5 och 10miljoner. Jag tror i all fall att jag skulle kunna få en miljon mer idag än vad jag köpte huset för för drygt 6 år sedan. Sedan finns det ju de som är väldigt optimistiska som hoppas på 23miljoner i samma närområde. =)
Kristallkulan är svår.
Jag tror det kommer att gå upp inom närtid. Räntan är på väg ned och politikerna känner ett behov att minska kontaktinsatser och krav på bankerna för utlåning, inte minst p g a den envisa lågkonjunkturen. Allt detta talar för ökad skuldsättning och därmed högre bopriser.
Jag tror det kommer att gå upp inom närtid. Räntan är på väg ned och politikerna känner ett behov att minska kontaktinsatser och krav på bankerna för utlåning, inte minst p g a den envisa lågkonjunkturen. Allt detta talar för ökad skuldsättning och därmed högre bopriser.
Kopierat citat från ditt inlägg ovan ”Bankerna sade upp lånen.”
Saker kan ju ändras igen, jag redogör bara för läget i ett enskilt bostadsområde det är ju inte talande för riket eller ens Stockholm.C Crank skrev:
Försöker hitta villor som sålts i ungefär samma spann som när vi köpte för typ 6år sedan till idag, en klar majoritet säljs ju för första gången sedan Booli började samla in info men på några jag hittade ser det ut så här.
Några som talar mer för din sak hittade jag också men i den första här kan man ju fråga sig om den som betalade mer än dubbelt så mycket för något bara 3 år senare kanske betalade lite för mycket..
Det jag mest baserar min åsikt på är att när vi flyttade hit fanns det väldigt få gånger som något gick för över 8, nu kan det ligga flera objekt ute samtidigt och flera som gått över 10. 10miljoner för detta område var ju sådant som vi skrattade åt och undrade hur folk tänkte när man kunde köpa något billigt för typ 6.5 och lägga hälften av de pengarna på att få samma resultat. (då gick ruckel ut för 5.5, men för 6,5 fick man en helt ok äldre villa på ca 150-200kvm med 700->1500kvm tomt).