En annan aspekt, som sällan diskuteras. Jag anser att man skulle behållt amoteringskrav på typ 30-40 år, när en bostad köps. Detta hade / borde hindrat en del av den svindlande prisuppgången, då vi hade ovanlig period med obefintliga räntor.

• Gilla
  • Älska
aspa-hasse och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför skulle vi inte leva när verkligheten kommer ikapp USA?

När USA får snuva får Europa influensa.
Nu vet jag inte hur gammal du är men jag lär inte göra det.
Ämnet har diskuterats i 50 år. Det börjar bli några år sen nu med budgetar i balans/plus (Clinton) men får du en ansvarig president så kan det vända fort.
Om inte, så lär det ändå dröja lååång tid.

Z Zodde skrev:
Om det sker nån gång i framtiden vet varken du eller jag men OM det gör det lever varken du eller jag heller…
Så du är är uppfattning att man bara kan 'trycka' nya pengar utan underliggande substans i evighet. Det räcker att någon händelse gör att folk tappar förtroendet för systemet så kommer det krascha. Att satsa allt på att det inte kommer att ske känns inte helt sunt.

Anser du även klimatpolitiken vara domedagsprofetior? Där argumenteras det ju ofta att vi måste göra uppoffringar nu för att folk i framtiden ska besparas från katastrof.

Argumentet att det inte gör något om vi då är döda är otroligt dumt. Visar egentligen bara att du är total egoist. De flesta normala människor vill inte utsätta sin barn och barnbarn för katastrofer. Men du har säkert växt upp med slogans som 'satsa på dig själv' så du lär ju inte bry dig.

Z Zodde skrev:
Hade vi haft ett system som inte bygger på krediter utan att man först ska tjäna ihop pengarna man investerar/satsar ja då hade samhället sett helt annorlunda ut med en ordentligt lägre levnadsstandard, hög arbetslöshet å utbredd fattigdom
Nu svamlar du, krediter kan man få även i ett system som inte drivs som idag. Utvecklingen i Västeuropa mot ökat välstånd/rikedom var enorm från någon gång på 1800-talet. På den tiden kunde du låna pengar på banken helt utan den politik som bedriva idag och bara trycker nya pengar. Är väl först någon gång på 80-talet som man börjat driva det utlåningssystem vi har idag. Finns väl inget som säger att det blivit katastrof om man inte bytt till detta system.

Som du resonerar är det inte förvånande att du jobbar/har jobbat inom banknäringen. Självklart gillar man där denna politik då det är en bransch som bara bryr sig om kortsiktiga vinster. De är även vana vid att ifall det går åt helvete så kommer staten och räddar dem. Själv tycker jag att staten efter att de räddat en bank skulle göra den till ett dotterbolag under Samhall, de har vana att driva skyddade arbetsplatser där man kan göra misstag utan att riskera att få sparken..

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Isak Isak Isak och 5 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Antagligen var du barn eller ej född runt 92/93. En krasch var det. Banker löste in fastigheter och de såldes på exekutiv auktion. Eller fråga dina föräldrar.

Läs på!

En del lider fottfarande av detta. Läste om Gbg kommun och den höga kommunalskatten där och det beror på den kraschen.
För min del var jag villaägare då.

Det som hände var att staten höll en fast växelkurs, men drev inte, under många år, en politik som var förenlig med det.
Inflationen var högre i Sverige än i länder vi handlade med.

Det gjorde situationen för exportföretagen sämre och sämre. De åkte på högre och högre lönekostnader men kunde inte kompensera sig med högre priser. En ny stor devalvering blev mer och mer akut.

Staten vägrade dock devalvera eftersom ett EU-medlemskap då blev omöjligt. Och lät Riksbanken höja räntan för att försöka hålla växelkursen. Men den höga räntan skadade dock näringslivet rejält. Både exportföretag och de som säljer inhemskt.
BNP/Capita föll 6%. Det låter kanske lite men är en rejäl skada på näringslivet, som det tog lång tid att återhämta.

Det var den höga realräntan, BNP-fallet och konsekvenserna med arbetslöshet mm som ledde till att fastighetspriserna föll.

Fastighetspriserna föll ca 20% från toppen till botten.

Möjligen kan höga tullar leda till en liknande nedgång i konjunkturen. Och då får vi en nedgång i bostadpriser också. Men när och om konjunkturen hämtar sig så får vi då en motsvarande uppgång.

L lbgu skrev:
Så du är är uppfattning att man bara kan 'trycka' nya pengar utan underliggande substans i evighet
Nej, varför tror du det?

Jag tror heller inte jorden kommer existera i all evighet
L lbgu skrev:
Det räcker att någon händelse gör att folk tappar förtroendet för systemet så kommer det krascha.
Nej, EN händelse räcker inte. Måste vara många över lång tid
L lbgu skrev:
Anser du även klimatpolitiken vara domedagsprofetior?
Whataboutism
L lbgu skrev:
Argumentet att det inte gör något om vi då är döda är otroligt dumt.
Vem har påstått att ”det inte gör nåt”
Sluta tillskriv andra nått de aldrig påstått.
L lbgu skrev:
Är väl först någon gång på 80-talet som man börjat driva det utlåningssystem vi har idag.
Beskriv denna ”ändring” och vad den bestod i…
Att Sverige avskaffade kreditregleringarna mid80 vet alla men nu diskuterar globalt (å USA). Iallafall var det vad jag svarade på.

Z Zodde skrev:
Nu vet jag inte hur gammal du är men jag lär inte göra det.
Ämnet har diskuterats i 50 år. Det börjar bli några år sen nu med budgetar i balans/plus (Clinton) men får du en ansvarig president så kan det vända fort.
Om inte, så lär det ändå dröja lååång tid.
Pensionär, i teorin😁.
USAs statsskuld har på tjugo år fördubblats till 122% av BNP.
År 2028 förväntas statsskulden bli 50.000.000.000.000 Dollar vilket i runda slängar blir 143 000 Dollar/innevånare. Varje Yenkare är skyldig Kina, Japan och en drös andra, nästan en och en halv million kronor. För att betala räntan tar USA nya telefonlån och nya och åter nya ... hur kan det inte oroa?
Och skulden bara ökar och ökar.

Till slut måste det ta stopp, vilket brukar ske med en relativt liten händelse som knuffar till den första Dominobrickan.

När deras sker, vet ingen. I morgon eller om x år?

• Gilla
pilotniq och 1 till
  • Laddar…
Vill vi se lägre priser på nya objekt kan det i princip enbart ske som ett resultat av ett total haveri i branschen där arbetsmarknaden för hantverkare totalt fallerar så att företagen gör sig av med sin personal. Nya bolag skapas men som enbart betalar de nu arbetslösa hantverkarna en bråkdel av nuvarande löner. Kommer snickare, målare, rörmokare och elektriker mfl ner på löner kring 28-30k/månaden så blir det fler hus byggda som folk kan bo i.
Jag är personligen för mindre löneklyftor men det är väl just ökade löner inom hantverkaryrken som gjort mycket av husbyggandet dyrare. Jag har kanske fel men min uppfattning från när jag var liten var väl just att kontorsnissar tjänade mycket bättre än hantverkare. Nu uppfattar jag skillnaden som betydligt lägre och i många fall att hantverkarna kan plocka ut högre löner än många kontorsanställda.

T TypRätt skrev:
Vill vi se lägre priser på nya objekt kan det i princip enbart ske som ett resultat av ett total haveri i branschen där arbetsmarknaden för hantverkare totalt fallerar så att företagen gör sig av med sin personal.
Eller helt enkelt, som TS var inne på, genom att det dör fler människor än det föds och flyttar in. Då minskar efterfrågan och priserna på tomtmark sjunker.

Med AI lär vi få se kollaps på tjänstemannalönerna innan hantverkarlönerna när AI ersätter tjänstemän på samma sätt som datorn ersatte sekreterare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När deras sker, vet ingen. I morgon eller om x år?
Det som sannolikt tvingas fram innan…
Är att mycket strama budgetar vidtas. Clintons år visade att det är fullt möjligt med budgetöverskott.
De kan gott leda till recession å dåliga tider men att hela systemet kraschar sker inte. Finns många säkerhetsmekanismer som stoppar det.

Å det lär komma 1000 varningssignaler innan.

Jag minns en diskussion jag hade med ett antal investerare kring millennieskiftet. De ville positionera sig för en närliggande krasch för USA skulle minsann få hyperinflation med deras skenande penningmängd. Jag påstod då, å jag påstår nu… att om nåt sånt e i antågande har man gott om tid å vikta om sina investeringar.
Det var 25 år sen…

J
T TypRätt skrev:
Vill vi se lägre priser på nya objekt kan det i princip enbart ske som ett resultat av ett total haveri i branschen där arbetsmarknaden för hantverkare totalt fallerar så att företagen gör sig av med sin personal. Nya bolag skapas men som enbart betalar de nu arbetslösa hantverkarna en bråkdel av nuvarande löner.
Det borde finnas en annan väg, men visst, mycket annan tillverkning (även den i Sverige eller eu) bygger på billiga komponenter och råvaror.

Byggindustrin verkar inte effektiviserats som alla andra bolag, har en otroligt stor del av både material och arbete som kommer från Sverige. Lönerna har jag uppfattat är högre än liknande jobb inom tillverkning, handel och även jämfört med akademiker med studielån.

Man kunde tänka sig att färdiga moduler tillverkas i låglöneländer och skeppas hit och monteras av relativt låg kvalificerad arbetskraft och på det sättet få ned kostnaden.

Skatter, avgifter, tomtpriser mm är också en stor kostnad.
T TypRätt skrev:
Nu uppfattar jag skillnaden som betydligt lägre och i många fall att hantverkarna kan plocka ut högre löner än många kontorsanställda.
Sannolikt så.

Det finns oerhört duktiga hantverkare som besitter kunskaper i hur man konstruerar, dimensionerar och hanterar ombyggnationer av befintliga konstruktioner. Det finns också de som "bara skruvar gips". Jag tror en större differentiering behövs.

Utan att vara kunnig inom hur lönesättning inom dessa yrken går till har jag förstått att kollektivare på jobbet kan ha oerhört olika kompetens, där vissa mekaniker är bättre än civilingenjörer på att lösa problem. Som jag förstått har många av dessa behövt byta till tjänstemanna avtal för att få upp lönen. När de tidigare fick i princip samma som någon som kunde vara både rätt ineffektiv och inte så kompetent.

Kanske behövs ännu mer individuell lönesättning, mer konkurrens med utländska löner/ arbetare och mer standardisering och effektivisering vid nybyggnation för att få billigare bostäder.

Riktigt bra hantverkare ska ha riktigt bra betalt. Klåpare och de som bara kan något enstaka moment ska ha mindre.

C Crank skrev:
Grannens mäklare sa att det inte bara var rekordstort utbud på hemnet, utan även olistade bostäder på mäklarnas hemsidor för hemnets avgifter är så höga att många väntar in i det sista med att lista dom på hemnet.
Ner 35% från toppen under pesten i många områden.

Men samma nivå som 2019

Så helt enkelt en bubbla som sprack. Man trodde man skulle kunna jobba hemma heltid mer eller mindre och lagade efter drt. Men folk återgår till kontor och vill lägga pengar på annat än bornde. Plus att man är smärtsamt medveten om att räntan inte alltid är låg..

Med det sagt har jag sett både hus som inte säljs. Och de som går för summor nära toppen.

Z Zodde skrev:
Det som sannolikt tvingas fram innan…
Är att mycket strama budgetar vidtas. Clintons år visade att det är fullt möjligt med budgetöverskott.
De kan gott leda till recession å dåliga tider men att hela systemet kraschar sker inte. Finns många säkerhetsmekanismer som stoppar det.

Å det lär komma 1000 varningssignaler innan.

Jag minns en diskussion jag hade med ett antal investerare kring millennieskiftet. De ville positionera sig för en närliggande krasch för USA skulle minsann få hyperinflation med deras skenande penningmängd. Jag påstod då, å jag påstår nu… att om nåt sånt e i antågande har man gott om tid å vikta om sina investeringar.
Det var 25 år sen…
Hittills har inga varningssignaler av dignitet förekommit de tidigare krascherna. Alla stod med byxorna nere och sade ...

• Gilla
Discoman och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Vill vi se lägre priser på nya objekt kan det i princip enbart ske som ett resultat av ett total haveri i branschen där arbetsmarknaden för hantverkare totalt fallerar så att företagen gör sig av med sin personal. Nya bolag skapas men som enbart betalar de nu arbetslösa hantverkarna en bråkdel av nuvarande löner. Kommer snickare, målare, rörmokare och elektriker mfl ner på löner kring 28-30k/månaden så blir det fler hus byggda som folk kan bo i.
Jag är personligen för mindre löneklyftor men det är väl just ökade löner inom hantverkaryrken som gjort mycket av husbyggandet dyrare. Jag har kanske fel men min uppfattning från när jag var liten var väl just att kontorsnissar tjänade mycket bättre än hantverkare. Nu uppfattar jag skillnaden som betydligt lägre och i många fall att hantverkarna kan plocka ut högre löner än många kontorsanställda.
Här i Finland har hantverkarlönerna tappat katastrofalt i köpkraft sedan 2008 jämfört med andra löner och likväl har fastighetspriserna galopperat.

-I mitten på 90-talet när den allra värsta krisen var över hade en timmerman på skattebok omkring 80 mark i timmen plus semesterersättning och kilometerersättning och arbetsgivaravgifter.
Det motsvarade nästan en tjänstemannalön efter att verktygskostnaderna var borträknade.
När samma timmerman byggde hus åt sig och lejde på grund och installationer och gjorde träarbetet själv under lågsäsong kostade huset omkring 200000 mark.

-I dag har en timmerman på skattebok omkring 20-25 euro i timmen plus semesterersättning och kilometerersättning och arbetsgivaravgifter.
Litet mer än hälften av en tjänstemannalön när man beaktar att en betydligt större andel av lönen nu för tiden går åt till verktyg och utrusning som man måste ha.
När samma timmerman bygger hus åt sig och lejer på grund och installationer och gör träarbetet själv under lågsäsong kostar huset omkring 200000 euro.

Den här gången hade du faktiskt fel

Däremot finns det en annan prishöjande faktor i branschen. Det är suboptimering. På 90-talet var det samma gäng som byggde huset nästan från början till slut och de var därmed motiverade att få saker att fungera och tänka på hela processen.
Nu sönderdelas allt på olika företag som gör en liten bit i gången för lägsta möjliga pris och som skiter i hur nästa företag skall fortsätta.

Och en annan. Fördyrande byråkrati och avgifter. På 90-talet dög det med en erfaren timmerman (byggnadssnickare på rikssvenska) som konstruktionsplanerare och platschef och kontrollansvarig på ett vanligt egnahemshus (villa på rikssvenska). På 90-talet behövdes det inga motorsågskörkort, hetaarbetenkort eller arbetarskyddskort. På 90-talet fanns det inga krav på CE-märkning eller energideklaration. Bara ett antal enkla formler för ungefärlig U-värdesberäkning som inte var svårare än att vissa arbetare som var litet slängda på matematik kunde räkna det själva med en enkel miniräknare. Skogsägare fick såga eget virke och sälja direkt till byggen där det fick användas. Eldstäder och skorstenar skulle byggas enligt ett antal regler som var så tydliga att en arbetare med litet läshuvud kunde fundera ut resten själv.

• Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst har bomarknaden pyspunkat efter det galna boprisracet under pandemin. Det går att se tydligt i SCBs statistik:

[bild]
[länk]

Men om man se pandemins bopris som en blipp så tycks bopriserna sakta men säkert tugga på uppåt som den långsiktiga trenden. Och det är ju precis vad vi förväntar oss i detta internationella ekonomiska system där tillgångar bara stiger och stiger i värde. Aktier, guld, fastigheter, you name it - de går upp i värde över tid.
Tillgångsinflationen har varit galen… de som stått utanför att äga sitt boende och saknat aktier och fonder har blivit lämnade (långt) bakom de som hade tillgångar och en balansräkning.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Jag har i många år haft ett urval på Hemnet med bostäder på tre områden, lite utspritt i Sverige, som jag vill ha lite koll på. Det låg före pandemin väldigt stadigt på runt 40 bostäder till salu, ytterst sällan utanför intervallet 35-45 bostäder till salu. När jag tittar idag är det 124 bostäder till salu. Det högsta jag kan påminna mig om att ha sett är 146.

Med så mycket bostäder till salu kan köparna vara ganska kräsna. De vet att säljare till sist måste sälja och kryper på priset. De vet att deras skambud till slut tas i beaktande för att det inte finns några andra bud. De vet vad det kostar att bygga nytt, och att köpa ett hus som är 40-50-60-70 år gammalt skall vara väldigt mycket billigare för att de skall slå till.

Väldigt mycket av det stora utbudet beror på att stora årskullar födda på 1940/50-talet nu lämnar sina bostäder. De avlider och de som fortfarande lever klarar inte av att ha villor längre. Arbetslösheten är hög, särskilt bland unga, och det föds väsentligt färre barn som gör att familjer behöver stora bostäder i villor och radhus. Som lite lök på laxen har många i färskt minne hur höga räntor kan bli på kort tid, och det skrämmer många från att köpa större och dyrare bostad.

Jag är helt oförstående till alla barometrar som påstår att svenskarna tror på ökande bostadspriser.
hemnet är för amatörer. Det är Booli som gäller nu.

Senaste tre vännerna som sålt hus hade ingen hemnetannons alls. Fick ändå riktigt bra betalt (Sthlm, uppsala, halland)

• Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.