Discoman Discoman skrev:
Folk vill inte realisera sin förlust? Sen ska det sägas att underskottet ser olika ut i olika delar av landet, men där folk helst vill bo är det underskott (läs storstäder).
Det är många som inte får lån.

Jag minns hur det var 2015, många hade det inte så lätt då heller.

J
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har bra koll på städer/orter i västra Södermanland då jag har ganska bra utkik på dessa veckovis.

Och det jag kan säga är att dom villorna som har "bra läge" säljs ganska omgående. Inget direkt knussel, går för ungefärligt utgångspris.

Dom villorna som har mindre bra läge är väldigt svårsålda för utgångspris.

Radhus med en avgift (BRF) är stendöda!
Inget säljer för dom summorna som dessa köptes för.
Här pratar vi om att annonserna kan varit aktiva över ett eller två år.

Den värsta friköpta villan jag har haft koll på hade ett utropspris på 3,2M.
(Mäklare från den Kungliga Hufvudstaden)

Sänktes till 2,7M med samma mäklare.
Sänktes igen med ny mäklare till 2,2M.
Sänktes igen med samma mäklare till 1,8M.
Ny mäklare med utgångspriset 1,6M
Sänktes igen till med samma mäklare till 1,5M.
BUD inkommet 1,35M
BUD inkommet (samma köpare som 1,35M) = 1,4M

Vad förtäljer denna historien?
Finns det villor för 1.35M i områden som inte är avfolkningsbygd/inga jobb?

Då finns det ändå hopp för den yngre generationen...

C Crank skrev:
Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.

Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.

Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.

När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.

Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.

Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,

Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.

Vad tror ni om utvecklingen på bostadsmarknaden?

Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,
Samma i Helsingborg. Svårt at sälja radhus, priserne bare går ner. På andre sidan Öresund i Danmark säljas ganske snabbt. Priserne har gåt opp 10-14 pct det senaste året… och det fortsätter stiga. Vafor så stor skilnad på Sverige och Danmark ?

L lbgu skrev:
Problemet är att det är ett system som kommer att krascha vid något tillfälle. Att bara öka penningmängden utan någon täckning för det funkade ett tag för romarriket med. Det blev mer pengar, men mindre silver i mynten, men till slut fanns inget förtroende för pengarna. Så så länge folk tror på systemet så funkar det, men skulle det allvarligt utmanas på något sätt riskerar det bli katastrof.
Precis som Dollarn.

Efter regn kommer solsken men det dröjer olika lång tid. Kan vara många år när der gäller bostäder.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, ytterförorterna stiger sist och sjunker först. Jag antar att norr om Stockholm ligger dessa prisgungiga områden i Upplands Väsby, Vallentuna och Österåker idag. Eller har jag som gammal norrortsunge helt gått vilse?
Du har inte helt fel, men jag skulle säga att prisförändringar är än mer regionala än kommuner.

Jag råkar bo granne med ägaren av mäklarfirma, med norrort som marknad,som säger att ”rätt” områden fortfarande har en viss prisuppgång, eller prisstabilitet oavsett kommun. Medan ”fel” områden har en prisnedgång oavsett kommun.

Hur exakt vetenskapen ser ut bakom hans uttalande vet jag. Det är inte allt för sällan en viss alkoholkonsumtion inblandat när vi djupdyker i livets filosofiska aspekter.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Finns det villor för 1.35M i områden som inte är avfolkningsbygd/inga jobb?

Då finns det ändå hopp för den yngre generationen...
Ja. De 10 kommuner i Sverige som har lägst arbetslöshet är med 2 undantag belägna i Norrland. I dessa kommuner är ändå inte bostadspriserna speciellt höga, förutom Kiruna, där bostadsbristen är helt sjuk pga stadsflytten och arbetskraftssuget från gruvan.
De 10 kommuner som har högst arbetslöshet ligger alla i Skåne och Mälardalen, bl a några kranskommuner till Stockholm.
Så den som tänker sig flytta dit jobben finns behöver inte ruinera sig på att köpa bostad. Hype verkar vara mer prisdrivande än faktiska försörjningsmöjligheter.
Men nu när bankerna sedan några år stryper bolånekranen kanske hypens betydelse minskar?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja. De 10 kommuner i Sverige som har lägst arbetslöshet är med 2 undantag belägna i Norrland. I dessa kommuner är ändå inte bostadspriserna speciellt höga, förutom Kiruna, där bostadsbristen är helt sjuk pga stadsflytten och arbetskraftssuget från gruvan.
De 10 kommuner som har högst arbetslöshet ligger alla i Skåne och Mälardalen, bl a några kranskommuner till Stockholm.
Så den som tänker sig flytta dit jobben finns behöver inte ruinera sig på att köpa bostad. Hype verkar vara mer prisdrivande än faktiska försörjningsmöjligheter.
Men nu när bankerna sedan några år stryper bolånekranen kanske hypens betydelse minskar?
Det där fenomenet har vi i Finland också.
Inom Österbotten där Vasa som är den enda stora staden har överlägset högst bostadspriser och oftast mycket hög arbetslöshet jämfört med landsbygden och småstäderna.
I Finland som helhet där storstäderna i söder har högst bostadspriser och relativt hög arbetslöshet och många löner som är för låga för att egentligen räcka till uppehället.

I andra ändan av skalan finns en del byar och även kommuner där näringsgrundlaget verkligen har havererat och det inte finns något arbete alls och bostäderna är nästan gratis. Då talar vi om vissa bondbyar på dålig jordmån långt ute i ingenstans med dåliga kommunikationer, och om bruksorter där industrin har lagt ned, och om byar där man mer eller mindre levde på skogsarbete för hand tills skogsmaskinerna kom och gjorda hela byn arbetslös. Där finns naturligtvis ingen framtid om man inte har någon mycket god egen affärside.

Vill man ha arbete och bostad på drägliga villkor brukar det löna sig att sikta någonstans mittemellan. Antingen någorlunda livskraftiga landskommuner med hyggliga kommunikationer och många olika näringar och jorden fördelad på många ägare, eller småstäder med olika industrier i olika branscher.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vet inte om det är precis samma men förr drog ju de arbetslösa till storstan i hopp om arbete, gick kanske att få ihop med pengar till mat o hyra på diverse ströjobb. Har inget belägg för att folk lämnar landsbygden på samma sätt men kan tänka mig att man pluggar i en storstad och blir kvar där i jakten på jobb. Även de som kommer som invandrare söker ju sig oftast till de större städerna där det finns mer av ett kulturellt skyddsnät men även går att hoppa på okvalificerade arbeten som Foodora-förare eller dylika ”gig-jobb”. Så det är väl en sanning som funnits sedan de första städerna att arbetslösheten generellt är större i städerna men tack vare det mer omfattande sociala skyddsnätet går det att vara arbetslös även i mer avfolkade områden idag.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
T TypRätt skrev:
Vet inte om det är precis samma men förr drog ju de arbetslösa till storstan i hopp om arbete, gick kanske att få ihop med pengar till mat o hyra på diverse ströjobb. Har inget belägg för att folk lämnar landsbygden på samma sätt men kan tänka mig att man pluggar i en storstad och blir kvar där i jakten på jobb. Även de som kommer som invandrare söker ju sig oftast till de större städerna där det finns mer av ett kulturellt skyddsnät men även går att hoppa på okvalificerade arbeten som Foodora-förare eller dylika ”gig-jobb”. Så det är väl en sanning som funnits sedan de första städerna att arbetslösheten generellt är större i städerna men tack vare det mer omfattande sociala skyddsnätet går det att vara arbetslös även i mer avfolkade områden idag.
Ja precis och det är ju större andel kvinnor som lämnar landsbygden för storstäderna och då oftast för att plugga och sedan bli akademiker osv medan männen är kvar och jobbar med de traditionellt manliga sysslorna så som skog/mark, lantbruk, bygg/entreprenad osv. Då med ett underskott på kvinnor minskar barnafödandet och befolkningen minskar ännu mer.

RoTe RoTe skrev:
Ja precis och det är ju större andel kvinnor som lämnar landsbygden för storstäderna och då oftast för att plugga och sedan bli akademiker osv medan männen är kvar och jobbar med de traditionellt manliga sysslorna så som skog/mark, lantbruk, bygg/entreprenad osv. Då med ett underskott på kvinnor minskar barnafödandet och befolkningen minskar ännu mer.
Så har de sina fritidsintressen där. Skoter, jakt och hembränt. Flickor ingår tydligen inte där.😬

• Haha
mellansorken
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Precis som Dollarn.

Efter regn kommer solsken men det dröjer olika lång tid. Kan vara många år när der gäller bostäder.
Det tog ju några år för romarriket att krascha. Det sjuka idag är att de som bestämmer medvetet drivit in oss i detta system. Antagligen tänker de nog att de kanske dör innan det kraschar, men fruktansvärt oansvarigt är det Lite som att pissa på sig, det värmer i början. Och i framtiden kommer historiker att förundra sig hur de kunde vara så korkade. Till romarnas försvar kan nog ändå sägas att de inte visste bättre och kanske inte hade några andra alternativ. Idag kan man ju inte gärna skylla på det.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Flickor ingår tydligen inte där.😬
Vissa kommer väl dock från bl.a. Thailand?

• Haha
Intet
  • Laddar…
J
Min bror har vuxna barn med hög utbildning, den ena flyttat utomlands och den andra till en av de större ”mindre” städerna (50.000 + tror jag). Jag tror det är ett rätt bra val sett till livskvalitet.

RoTe RoTe skrev:
I någon sorts modern nationalromantisk stil får vi börja kalla män som bor kvar på landsbygden för ”landsman/landsmän”, för att ge dem en mer positiv epitet.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min bror har vuxna barn med hög utbildning, den ena flyttat utomlands och den andra till en av de större ”mindre” städerna (50.000 + tror jag). Jag tror det är ett rätt bra val sett till livskvalitet.
Det tror jag med förutsatt att det är en mer lyckad håla. Känns som det finns allt för många orter där ungdomar bara är uttråkade och det blir utbredda problem med knarkande och relaterat skit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.