45 109 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
Förbi? Kanske just nu i det korta loppet ja. Men historien säger något annat. Ekonomin kommer vända, som den alltid gör. Annars har vi betydligt större problem i samhället än bostadspriser. Det är fortfarande underskott på bostäder i många delar av landet t ex.A A-Man_08 skrev:
Jag tror fastigheter kommer att öka i värde över tid. Hela vårt internationella ekonomiska system är riggat för detta och det skapas ständigt mer pengar som "rika" måste köpa något för. Och en del av det som de kommer att vilja placera sina pengar i är bostäder. Och det är krångligt för rika att själva äga bostäder och hyra ut dem (massa praktiskt meck) så istället lånar man ut sina pengar till medelklassen som köper bostäder för dem. På så sätt kan den som har kapital indirekt äga bostäder utan att behöva ta ansvar för dem.
Produktionen av pengar och behov för de med kapital att plöja ned dem i tillgångar kommer inte att upphöra. Så långsiktigt kommer bostäder att öka i värde. Kommer de att slå börsen? Knappast. Kommer bostäder att öka i värde nästa två år? Ingen aning.
Produktionen av pengar och behov för de med kapital att plöja ned dem i tillgångar kommer inte att upphöra. Så långsiktigt kommer bostäder att öka i värde. Kommer de att slå börsen? Knappast. Kommer bostäder att öka i värde nästa två år? Ingen aning.
Så varför har folk svårt att sälja om det är underskott?Discoman skrev:
Problemet är att det är ett system som kommer att krascha vid något tillfälle. Att bara öka penningmängden utan någon täckning för det funkade ett tag för romarriket med. Det blev mer pengar, men mindre silver i mynten, men till slut fanns inget förtroende för pengarna. Så så länge folk tror på systemet så funkar det, men skulle det allvarligt utmanas på något sätt riskerar det bli katastrof.Claes Sörmland skrev:
Sverige är precis som många andra västländer strax under replacement level för barnafödande.Claes Sörmland skrev:
Jag tror fastigheter kommer att öka i värde över tid. Hela vårt internationella ekonomiska system är riggat för detta och det skapas ständigt mer pengar som "rika" måste köpa något för. Och en del av det som de kommer att vilja placera sina pengar i är bostäder. Och det är krångligt för rika att själva äga bostäder och hyra ut dem (massa praktiskt meck) så istället lånar man ut sina pengar till medelklassen som köper bostäder för dem. På så sätt kan den som har kapital indirekt äga bostäder utan att behöva ta ansvar för dem.
Japan har redan varit där i ett par decennier och resultatet är tydligt. Bostäder är inte en tillgång som generellt ökar i värde.
Frågan är mest när detta slår igenom fullt ut i Sverige generellt.
Att titta tillbaka historiskt och sedan säga att bostäder kommer fortsätta öka i värde utan att titta på hur befolkningspyramiden ser ut är farligt.
Mycket handlar ju också om geografiskt läge och vad mer som finns på platsen. Många mindre orter med en enskild stor industri är ju väldigt utsatta för möjligheten att den industrin lägger ner eller flyttar sin verksamhet. Händer det kan ju en marknad fullständigt implodera på en kvart. Kan ibland bara räcka att rekryterings trycket minskar så blir det drastiskt mycket svårare att sälja och priserna faller som en sten.
Så länge som Stockholm växer kommer priserna fortsätta stiga över tid. Underskottet på villor är ändå så pass stort att det nog inte blir tal om något större fall även om enskilda områden kan få större toppar och dalar. Bostadsrätter byggs nytt på ett annat sätt och i mycket större antal så där kan det ju absolut bli så att det byggs för mycket i förhållande till kundunderlaget för ett visst område.
Så länge som Stockholm växer kommer priserna fortsätta stiga över tid. Underskottet på villor är ändå så pass stort att det nog inte blir tal om något större fall även om enskilda områden kan få större toppar och dalar. Bostadsrätter byggs nytt på ett annat sätt och i mycket större antal så där kan det ju absolut bli så att det byggs för mycket i förhållande till kundunderlaget för ett visst område.
Har ingen aning om dagspriset för mitt hus men enligt Boolis onlinevärdering idag så är det ca 40% upp från inköpspriset 650k för sex år sen. Hur det står sig med hänsyn till inflationen har jag heller ingen aning om.L lbgu skrev:
I grunden är det kostnaden för nyproduktion som styr bostadspriserna.
Och den stiger årligen med lönekostnader.
I övrigt är det råvarukostnader och energikostnader som påverkar kostnaden för nyproduktion.
Till det kommer räntor som byggaren måste betala innan man får bostaden såld.
Pris på begagnade bostäder sätts i relation till nyproduktion. En välrenoverad bostad kan sägas ha samma pris som en nyproducerad.
Och så betalar folk för laget.
Nu är priserna för låga så det finns ingen lönsamhet i nyproduktion. Företagen i sektorn går i kk och anställda blir arbetslösa. Och så kommer det vara tills priserna kommit upp.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/villor/arshistorik-prisutveckling
Här kan man se årsdata för villapriser i Stockholms län.
Just 21-22 var en hysteri när det var restriktioner och många belv desperata efter en större bostad. Det kan vi nog se som en liten blipp. En tillfällig avvikelse i en tämligen konstant trend.
Och den stiger årligen med lönekostnader.
I övrigt är det råvarukostnader och energikostnader som påverkar kostnaden för nyproduktion.
Till det kommer räntor som byggaren måste betala innan man får bostaden såld.
Pris på begagnade bostäder sätts i relation till nyproduktion. En välrenoverad bostad kan sägas ha samma pris som en nyproducerad.
Och så betalar folk för laget.
Nu är priserna för låga så det finns ingen lönsamhet i nyproduktion. Företagen i sektorn går i kk och anställda blir arbetslösa. Och så kommer det vara tills priserna kommit upp.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/villor/arshistorik-prisutveckling
Här kan man se årsdata för villapriser i Stockholms län.
Just 21-22 var en hysteri när det var restriktioner och många belv desperata efter en större bostad. Det kan vi nog se som en liten blipp. En tillfällig avvikelse i en tämligen konstant trend.
Ja, en sak som hällt grus i maskineriet är att bankerna blivit mindre benägna till brygglån.P Per i Hamrånge skrev:
Dom kräver i praktiken att en köpare har ett påskrivet kontrakt för sin bostad. Dvs folk måste sälja först och köpa sedan.
Så vi har en situation där folk annonserar ut sin bostad och väntar på en köpare. Bara det att alla gör just det. För att en flyttkedja skall hoppa igång krävs någon som kan köpa först och sälja sedan. Och den kommer stanna när man kommer till någon som köper och inte säljer. T ex dödsbo eller liknande.
Skulle bankerna våga bli mer risktagande så skulle det gå att köpa först och sälja sedan. Och då skulle omsättningen gå upp.
En anden væsentlig faktor er at danskerne ikke længere er særlig interesserede i at have svenske huse. Der er for meget bøvl, ikke kun i Sverige, men også med de danske myndigheder (især skat, men også andre)Ossian K Olsson skrev:
Likadant här nere i Skåne! När pandemin slog till så stack priserna iväg i tex Eslöv (ligger 2 mil utanför Lund och 4 mil från Malmö men med bra kommunikationer så det tar 10 respektive 25 minuter med tåg till centrum).
Priserna på en villa i Eslöv kunde ligga på samma pris som i tex Malmös ytterområden. Alla kunde ändå flytta från stan för ingen skulle någonsin åka till kontoret ändå.
Klipp till 2022 och priserna rasade
[länk]
Bostadsmarknaden senaste 10 åren har inte varit som någon annan. Stora årskullar födda 1985-1995, låga räntor, höjda räntor, pandemin, krig, låg inflation, hög inflation.
Räknar du rätt?I InsidersUnited skrev:
Toppen på fastighets index nåddes nov 2021 såvitt jag kan se…
Kpi har stigit med 16,6% från då till nu.
Inverterade talet blir då 14,4% vilket inte riktigt e 20-30% men förklara gärna.
Redigerat:
Jag har bra koll på städer/orter i västra Södermanland då jag har ganska bra utkik på dessa veckovis.C Crank skrev:Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.
Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.
Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.
När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.
Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.
Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,
Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.
Vad tror ni om utvecklingen på bostadsmarknaden?
Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,
Och det jag kan säga är att dom villorna som har "bra läge" säljs ganska omgående. Inget direkt knussel, går för ungefärligt utgångspris.
Dom villorna som har mindre bra läge är väldigt svårsålda för utgångspris.
Radhus med en avgift (BRF) är stendöda!
Inget säljer för dom summorna som dessa köptes för.
Här pratar vi om att annonserna kan varit aktiva över ett eller två år.
Den värsta friköpta villan jag har haft koll på hade ett utropspris på 3,2M.
(Mäklare från den Kungliga Hufvudstaden)
Sänktes till 2,7M med samma mäklare.
Sänktes igen med ny mäklare till 2,2M.
Sänktes igen med samma mäklare till 1,8M.
Ny mäklare med utgångspriset 1,6M
Sänktes igen till med samma mäklare till 1,5M.
BUD inkommet 1,35M
BUD inkommet (samma köpare som 1,35M) = 1,4M
Vad förtäljer denna historien?
Redigerat:
Tror du kan ha rätt i detta. Det finns fortfarande många händiga personer och folk som vill och är beredda att lära sig, men bland de som idag tar på träfracken var det nog betydligt vanligare att en "arbetare" också var beredd att jobba på sitt eget hus. Dagens medelklass vill helst lämna bort städning, bilreparation och husrenovering.L L Jan skrev:
Jag har läst om detta och tror du tolkar detta fel. Det kommer inte rivas några gamla villor, eller folk kommer inte behöva bygga om sina villor. Nästan ingen bor permanent i gamla torp med englasfönster - det har varit för dyrt att värma dem. Med värmepump är ett normalstort sekelskifteshus inte dyrt att värma. Ett 70-talshus med LLVP är heller inte dyrt att värma. De få som inte redan har värmepump (vilket förbättrar energiförbrukingen enormt) kommer sannolikt pga andra skäl montera det. Med en vindsisolering så når man nog tillräckligt bra värden.L L Jan skrev:EU 55% regeln för 2050, från 2023 med delmål cirka år 2035. Detta kommer att göra att massor äldre hus kommer att skrotas ut. Alt. att uppgradera till högre energiklasser. Båda alternativen är dyra som attan. Det blir den största "smällen" för boende sedan efter andra världskriget. Vem vill köpa ett dåligt isolerat 60-70 talshus med renoveringsbehov?
Men sekelskifte och 70-talsvillor tror jag inte är det som kommer sticka ut. 50- och 60-talsvillor är tror jag redan idag i en stil som blivit uppskattad och populär så jag har svårt att se att man kommer riva sådana områden - många är för uppskattade.
Hur detta kommer slå mot "miljonprogramsområden" med flerbostadshus vet jag dock inte. För 60- och 70-tals flerbostadshus är väl de som ligger i farozonen pga dåliga energivärden, tveksamma estetiska egenskaper och bitvis både sämre kvalitet och eftersatt underhåll. Även om jag tror mycket då faktiskt byggdes med bättre kvalitet än endel av det som byggs idag.
Jag tror kanske inte så mycket att det måste vara nyare, men att man vill slippa (enl ovan) underhåll och skötsel. Yngre generationer är mer vana vid att man inte sparar, köper och sköter utan leasar och hyr.L L Jan skrev:
Så det förvånar att det skrivs här att BRF radhus skulle vara svårsålda. De är ju oftast mindre jobb, mindre insats men högre månadskostnad. Men kanske ekonomin har hunnit i kapp och folk helt enkelt inte har råd att leja bort hela livet till nån annan?
Inflationen på konsumtionsvaror och tjänster tycker jag känts varit enorm. Det blir lite intressant hur man räknar inflation. Att bostadskostnader är med och påverkar men inte fullt ut.Huddingebo skrev:
Vi har haft en enorm prisökning, och kring covid en rejäl ökning i bostadspriser vilket säkert "drar upp" inflationen fortfarande, då kostnaden för köpen som gjordes då med ökade räntor fortfarande känns nu.
Men lönerna har inte alls hängt med. Vilket ändå tror jag är lite ovanligt sett till senaste 50 åren. Just nu ökar sådant i pris som historiskt gått ned och skapat utrymme för dyrare bostäder och ökad konsumtion av tex "hemstäd", utkörd färdiglagad mat osv...
Dags för ett nytt mått på "köpkraft"?
Jag har sedan jag flyttade hemifrån tyckt att marknaden är "skev". Priserna har ökat för mycket.L lbgu skrev:Är inte problemet att priserna fortfarande är alldeles för höga. Att en tråkig standardvilla kan gå för ca. 10 miljoner är egentligen galet oavsett läget. Att priserna stuckit upp är ju tack vara extremt låga räntor som folk verkade tro skulle bestå i evighet. Sen har folk vant sig vid den prisnivån och tycker att den är normal.
Det som förvånar mig lite nu är att det är så otroligt dyrt att bygga och renovera hus. Hus och lägenhetspriser är rimliga idag, sett till kostnaden att bygga hus.
Frågan är hur trenden att byta ut 3-4 år gamla kök, renovera badrum innan de ska stamrenoveras och pga utseende och inte ålder osv? Görs det i samma omfattning som förut? För jag antar att det inte alls är så att man får igen det vid nästa försäljning?
Jag letar ju inte själv, så har inte varit på någon visning på länge, de jag gått på har varit nån av de få riktigt dyra sekelskifteshusen som man är nyfiken på hur de ser ut invändigt (jag har inte råd att köpa dem), men då är det ju hus för 10M+. De är nog inte representativa för denna diskussion med unga köpare...C Crank skrev:
Som boende i en av sthlms norrförorter så följer jag också detta. Jag har också noterat att fler föräldrar på dagiset i den typiska villaförorten är från andra länder. Dock kommer de ofta i finare bilar, men inte så många verkar bo i villorna (som ofta har sålts för 6-12MSEK). Är det så att svenskar inte skaffar barn i samma utsträckning?C Crank skrev:
Jag har ganska många yngre kollegor som har föräldrar från andra länder, eller som själva arbetskraftinvandrat till Sverige. Tjänstemän med universitetsutbildning och för sin ålder troligen en helt ok lön. Kanske har det alltid varit så och är kulturellt, men jag uppfattar att många bor kvar hemma betydligt längre, inte bara under studietiden utan fram till de gifter sig och skaffar barn. Detta är vad jag förstår även en trend som finns i våra sydligare europeiska länder. Om det är av ekonomiska skäl eller kulturellt vet jag inte. Men även bland dem så diskuteras ju bostäder och ekonomin kring det, så jag är rätt säker på att de gärna vill flytta, men kanske är mer accepterat att bo hemma och spara pengar ändå upp till 30-årsåldern?
Generellt tror jag det är sunt om vi kan komma till en situation där man kan hyra en bostad som ung (upp till 30) och sparar själv till insatsen de första 3-4 åren man jobbar, sen kan köpa något som inte är svindyrt. Men vi måste också komma till en situation där det går att genom eget arbete och rimliga hantverkspriser både bygga nytt och renovera gammalt. Att det är möjligt att köpa tomter och ansluta el och vatten för rimliga priser. Beroendet att få låna pengar från föräldrar, att låna en orimligt stor andel och att enda sättet att köpa villa är att vara med i "bostadskarriären" genom att föräldrarna köpt en lägenhet när man var 18 tycker jag är felaktigt. Så jag tror det är bra om priserna går ned, bara priser på nyproducerat följer efter - det är nog den svåraste biten i detta. Följer inte de med kommer vi återigen få en bristsituation som driver upp priserna nästa högkonjunktur.
Redigerat: