P Per i Hamrånge skrev:
Hej,

Jag har precis sålt en BRF i Stockholms norrförort.
Hållit på sedan oktober 24. Väldigt trögt. Många visningar, få dyker upp.
En lärdom/spaning: Jag har haft 4st som VILL köpa, MEN de måste sälja först. De har lagt ut sina bostader, men inte fått sålt. Moment 22 liksom.
Den som till slut köpte hade redan sålt, och då var det ju en lätt affär.
Ett problem med detta är att det inte blir någon budgivning eftersom det bara finns en intressent i taget så att säga. Och alla bud hamnar av förklarliga skäl under utgångspris, finns ju ingen konkurans.
Vad är norrort i det här fallet, Sollentuna eller märsta eller vad pratar vi om?

C Crank skrev:
Problemet är inte att priserna är för höga, problemet är att det inte finns några som vill köpa längre. Förr var inflyttningen stor till Stockholm och det kryllade av intressenter på varje varje visning. Problemet är att generation runt millenieskiftet inte skaffar barn och letar hus längre och att invandrarna inte har råd. Marknaden är helt stendöd nu, kommer at visa sig om kanske ett år i statistiken.
Vad menar du med att folk inte vill köpa?
Det finns jättemånga som vill köpa dels för att ha någonstans att bo men även byta till större eller bo i hus, men det är för dyrt många har inte råd eller måst sälja sin bostad med förlust.
man måste sälja innan man köper och idag blir det inte allt för sällan med förlust.

Men låga räntor å höga priser tillförde inget när räntor väl gick upp 2-3 % och det är ju egentligen ingenting.

Det där med att man alltid kommer tjäna pengar på sin bostad är förbi.

S Staffan-N skrev:
Energiklassningarna i Sverige kommer sannolikt ändras. Sen vet vi ju att långsiktiga mål är ganska klumpiga och tenderar att ändras och förfinas när det närmar sig. Det finns ingen rationalitet i att ställa krav som innebär att gamla hus måste rivas istället för att låta de värmas upp med fossilfri el.
Vi få se.

Som jämförelse. Se hur det är med bilarna i städerns miljözoner i Tyskland och Frankrike t.ex. De behöver skotas ut eller säljas.
Även i Sverige, tunga fordon.

Jag är mest nöjd över att priserna inte har sjunkit under nivån den var för sex år sen jag köpte hus men visst är marknaden trögare nu, en del hus som är till salu nu i mina trakter är till salu ganska länge. Å andra sidan har det funnits hus som sålts ganska omgående senaste två åren, trots relativt högt pris men de har haft fina lägen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst har bomarknaden pyspunkat efter det galna boprisracet under pandemin. Det går att se tydligt i SCBs statistik:

[bild]
[länk]

Men om man se pandemins bopris som en blipp så tycks bopriserna sakta men säkert tugga på uppåt som den långsiktiga trenden. Och det är ju precis vad vi förväntar oss i detta internationella ekonomiska system där tillgångar bara stiger och stiger i värde. Aktier, guld, fastigheter, you name it - de går upp i värde över tid.
Den där grafen deflaterad med konsumentpriser är intressant att se. Många år var KPI så lågt och räntorna låga/sjunkande att månatliga boendekostnaden drevs mest av ränteutvecklingen och priserna eldades på. Nu är det helt tvärtom, vi har kraftig inflation i boendekostnaderna som energitotalkostnader, sopor, vatten/avlopp, underhåll. Det finns inte längre något utrymme för stigande tillgångspris när kostnaderna för att bevara det nuvarande priset ökat så pass mycket på kort tid. Vi ser därför att bostäder stannat upp nominellt i pris samtidgt som råvarupriser och andra fasta tillgångar, även aktier, generellt fortsatt upp i pris, dvs en kraftig real prisnedgång.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Titta o sök.
Nästan 26 % sedan 1 jan 2020.
[bild]
inflationen som påverkar huskostnadskalkylen har dessutom varit ännu högre, energitotalkostnad, sophämtning, V/A, underhåll hus (både hantverkare och råvaror) har haft högre inflation än generell KPI.

Några i tråden hoppades att priserna skulle jaga ikapp inflationen, troligtvis inte när det är sån här elakartad inflation som inte löntagarna kompenseras för. Arbetsmarknaden är en helt annan idag än på 70-talets inflationsperiod. Förutsättningarna för stigande fastighetspriser var snarare när KPI-inflationen var låg trots högkonjunktur och centralbankerna kunde hålla räntorna extremt låga under lång period.

Däremot har fastigheters kärnvärdeinflation (att bygga nytt) ökat snabbare senaste åren än det gjort på årtionden förmodligen. Dvs den faktiska inflationen i byggmaterial, kostnader, ökar trots att marknadsvärdena står still. Att marknadsvärdet ändå inte ökar beror ju på att det fanns lite bubbla i kalkylen tidigare.

Redigerat:
Jag har just haft kontakt med flera olika mäklare i Umeå. Alla är överens om att marknaden var helt död i vintras, nov-dec, alltså ingenting såldes oavsett, och eftersom inget såldes så syntes inte situationen i statistiken fullt ut. Under våren nu kom försäljningarna här igång igen. Men eftersom det inte är rusning så säljs inte allt. Köparna kan sålla och välja mer, och då riskerar vissa objekt med sämre läge och renoveringsbehov att vara svårsålda. Snittpriset på villa i Umeå kommun är kring 4 miljoner. Det som syns är att många billigare hus, upp till 3,9 miljoner, har återhämtat sig och vissa till och med sålts till nivåerna som var under pandemin, medan hus på 4,5 miljoner och uppåt är trögare att sälja. Ganska tydligt att folk räknar hårdare på räntekostnaden numera. Och som skrivit tidigare, det har lagts en våt filt över marknaden i och med att köparna numera måste sälja sitt eget först innan de får lånelöfte till nytt. Sen finns det också trender i olika områden och byar. I en större by/samhälle utanför Umeå vars hus rusade från 2 till 4 miljoner under 2016-2022 har priserna fallit tillbaka kring 10-15% från toppnivån (på de som sålts alltså). Det kan ev. bero på att skolan i byn har fått dåligt rykte sista åren. Jag själv har just separerat och köpt ut sambon, och typiskt nog värderades vårt hus, som ligger en bit utanför stan, upp till pandemi-nivån 3,8 miljoner… Mäklarna motiverade det med läget och trädgården, samt att en nyrenoverad grannfastighet nyss såldes rekorddyrt. Vi köpte för 2 miljoner 2016 och har renoverat för 0,5 miljoner. Sambon var ”arkitekten” bakom trädgården så det kändes ändå okej att betala halva nettot av värdeökningen till henne.

• Gilla
Lii_Wa80 och 2 till
  • Laddar…
Håller med, ytterförorterna stiger sist och sjunker först. Jag antar att norr om Stockholm ligger dessa prisgungiga områden i Upplands Väsby, Vallentuna och Österåker idag. Eller har jag som gammal norrortsunge helt gått vilse?
Som annan norrortsunge tror jag att du har rätt. Möjligtvis att Järfälla och Sollentuna kan räknas in också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Håller med, ytterförorterna stiger sist och sjunker först. Jag antar att norr om Stockholm ligger dessa prisgungiga områden i Upplands Väsby, Vallentuna och Österåker idag. Eller har jag som gammal norrortsunge helt gått vilse?
Likadant här nere i Skåne! När pandemin slog till så stack priserna iväg i tex Eslöv (ligger 2 mil utanför Lund och 4 mil från Malmö men med bra kommunikationer så det tar 10 respektive 25 minuter med tåg till centrum).

Priserna på en villa i Eslöv kunde ligga på samma pris som i tex Malmös ytterområden. Alla kunde ändå flytta från stan för ingen skulle någonsin åka till kontoret ändå.

Klipp till 2022 och priserna rasade

https://www.skd.se/2022-11-11/villapriserna-i-eslov-sjunker-mest-i-skane/

Bostadsmarknaden senaste 10 åren har inte varit som någon annan. Stora årskullar födda 1985-1995, låga räntor, höjda räntor, pandemin, krig, låg inflation, hög inflation.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Det är häpnadsväckande hur inflationsjustering är frånvarande i så många diskussioner ang. bomarknaden, nästan som mäklare, banker och politiker inte vågar belysa faktum att priserna har rasat. Samtidigt är det sunt om villor återgår till att primärt användas för boende och inte behandlas som investeringsobjekt med oändlig värdeökning.
Det är absolut intressant hur vi (folket) har duperats att tro att vi också kan bli ”klippare”, likt de med kapital att förvalta. Det är som om allt vi köper ska öka i värde under vårt ägande så vi kan gå ur ägandet med en ekonomisk vinst. Och om vi förvaltar på egen hand (noviser som de flesta är) så kommer vi bli ”rikare” än om det sköts centralt. Allt från elavtal till pensioner ska vi själva förvalta.

Jag läste på forumet om någon som byter elavtal ofta för att få ner kWh priset. Det var vid något tillfälle hen lyckats få ner det med 2000kr/år eller 166kr/månad. Frågan är hur mycket arbetstid det gick åt att hitta, förhandla och teckna avtalet. Tittar vi på elnätsfakturan så är det där de höga kostnaderna ligger. Skatt, elöverföringsavgift, abonnemang.

Om vi köper en ny bil och använder den så förväntar vi oss inte att sälja den till högre värde. Värdet har varit att bruka bilen. Koner vi en begagnad bil och brukar den så vill vi gärna försöka sälja den för mer än vi gav.

Tänk en bostadsmarknad där du betalar för rätten att bo och förvalta ditt hem (hus), och värdet är att du får bo bra. Och när du ska flytta får du samma pengar för huset (justerat mot inflation och löneökning) som du betalade. Din investering är din boendemiljö på lång sikt, inte ett kortsiktigt ”klipp”.

Vi har helt enkelt för mycket pengar. När mina föräldrar byggde hus på 1970-talet så låg bolåneräntan på runt 10%.

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
5
C Crank skrev:
Problemet är inte att priserna är för höga, problemet är att det inte finns några som vill köpa längre.
Om priserna var lägre skulle fler vilja köpa.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.

Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.

Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.

När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.

Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.

Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,

Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.

Vad tror ni om utvecklingen på bostadsmarknaden?

Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,
Jag har i många år haft ett urval på Hemnet med bostäder på tre områden, lite utspritt i Sverige, som jag vill ha lite koll på. Det låg före pandemin väldigt stadigt på runt 40 bostäder till salu, ytterst sällan utanför intervallet 35-45 bostäder till salu. När jag tittar idag är det 124 bostäder till salu. Det högsta jag kan påminna mig om att ha sett är 146.

Med så mycket bostäder till salu kan köparna vara ganska kräsna. De vet att säljare till sist måste sälja och kryper på priset. De vet att deras skambud till slut tas i beaktande för att det inte finns några andra bud. De vet vad det kostar att bygga nytt, och att köpa ett hus som är 40-50-60-70 år gammalt skall vara väldigt mycket billigare för att de skall slå till.

Väldigt mycket av det stora utbudet beror på att stora årskullar födda på 1940/50-talet nu lämnar sina bostäder. De avlider och de som fortfarande lever klarar inte av att ha villor längre. Arbetslösheten är hög, särskilt bland unga, och det föds väsentligt färre barn som gör att familjer behöver stora bostäder i villor och radhus. Som lite lök på laxen har många i färskt minne hur höga räntor kan bli på kort tid, och det skrämmer många från att köpa större och dyrare bostad.

Jag är helt oförstående till alla barometrar som påstår att svenskarna tror på ökande bostadspriser.

Keiller Keiller skrev:
Jag är mest nöjd över att priserna inte har sjunkit under nivån den var för sex år sen jag köpte hus
Har du tagit hänsyn till inflationen? Om inte så har du antagligen en rejäl förlust ifall dagspriset är i närheten av vad du köpte för.

L L Jan skrev:
Det är en lag som EU har klubbat igenom, till 2050, med delmål. Inte mkt mer att göra än att vänta in.
Äldre omoderna dåligt isolerade hus kommer att gå ned ännu mer i pris. Alla hus kommer att behöva vara B-klassade, inte lägre. Blir en smäll utan dess like. Förbered den som har möjlighet.

För många folk i allmänhet brukar inte fatta förrän det är akut. Se de som klagar på el-bilar utan att ens haft någon. Eller de som är motsträviga mot solpanler och energilager. Eller de som renoverar upp gamla kråkslott i 10 år och är så glada för att de har hittat de gamla tvåglasfönstren på logen och stolt visar upp dem renoverade och instta i Hus & Hem med någon Ernst-inspirerad spaljé i förmaket.
Nu kanske jag missförstått, men vad jag förstått så gäller kraven på hela bostadsbestånden och inte enskilda bostäder.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.

Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.

Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.

När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.

Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.

Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,

Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.

Vad tror ni om utvecklingen på bostadsmarknaden?

Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,
Huspriserna har skjutit upp nåt enormt och i grunden finns materialpriser och produktionskostnader typ hantverkare. Som bankerna lånar pengar räknar de med 50-100 år amortering och det är inte hållbart. Bankerna vill tjäna pengar ett helt liv på oss husköpare. Vi jobbar och sliter och kanske renoverar och är vaktmästare 24/7 på en osäljbar fastighet. Prisfall har hänt förr. Läs boken från ekonomijournalisten på Aftonbladet Andreas Cervenka. Om banken sätter amortering till noll på skulden för ett hus till 15 år förändrar det hela Sveriges och bankernas roll direkt. Kronan stärks liksom husvärdet och statsbudgeten. Bankerna får finansiera fler industriprojekt istället.

• Gilla
TerrorTorkel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.