BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.
😮
Är vi, dvs svenskarna, (etniskt eller nationellt) så otrevliga?

Ändå har många kommit hit.

• EU-jämförelse:
    Sverige har en hög andel utrikes födda inom EU, men är inte det land med högst andel. Länder som Luxemburg, Malta, Cypern och Österrike har högre andelar utrikes födda än Sverige, enligt Eurostat.

• OECD-jämförelse:
    Sverige har en högre andel utrikes födda än genomsnittet för OECD-länderna, vilket inkluderar länder utanför EU.

• Global jämförelse:
    När man jämför med hela världen är Sverige inte bland de länder med absolut flest invandrare eller högst andel utrikes födda, men siffrorna är ändå höga.
Luxemburg har ju en helt annan sammansättning av nationaliteter med bla EU-kontor och banksektorn. Inga flyktingar utan extremt högavlönade tjänstemän.. Jag har själv erfarenhet därifrån. Portugiser arbetar inom enklare serviceyrken. Malta och Cypern är skatteparadis, inga flyktingar (utom skatteflyktingar). Österrikarna är väl trevligare än oss svenskar då, speciellt gentemot fd jugoslaver samt turkar.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så nu är det en skitsyssla att ta hand om äldre människor som behöver vård och omsorg. Vilken människosyn du har. Du kommer nog att ha ändrat dig tills du själv har blivit gammal och behöver omsorg.
Det är raka motsatsen mot vad jag argumenterat för konsekvent i denna tråden.. du kan bättre än att klistra etiketter på folk istället för att diskutera den faktiska poängen i inlägget. Jag avslutar därmed mitt deltagande i diskussionen eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av någon annan synvinkel än din egen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett rätt konstigt urval för att ha som underlag för ditt påstående. Vore bättre med SCB eller regeringen.
Det var inte mitt urval utan en googling
Finns i rubrikerna på DN, ny teknik, Dala-Demokraten, Sydsvenskan, Trelleborgs Allehanda, ….

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Men det har alltid kommit hit folk från andra länder som med tiden har integrerats, påverkat samhället etc.

Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.
Ok så sammanfattningsvis är vi svenskar latmaskar med dålig människosyn. Dessutom är vi så otrevliga så det är ett under att ngn alls vill invandra hit. Invandrare däremot älskar att ta hand om andra och har dessutom ett driv vi svenskar helt saknar. Jisses, snacka om galna generaliseringar

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett rätt konstigt urval för att ha som underlag för ditt påstående. Vore bättre med SCB eller regeringen.
Nu är Sverige en demokrati där regeringen inte bestämmer över vilka ord och uttryck som får användas och vilka som är förbjudna.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ok så sammanfattningsvis är vi svenskar latmaskar med dålig människosyn. Dessutom är vi så otrevliga så det är ett under att ngn alls vill invandra hit. Invandrare däremot älskar att ta hand om andra och har dessutom ett driv vi svenskar helt saknar. Jisses, snacka om galna generaliseringar
Väldigt konstigt då att jag har några vänner, men även någon enstaka släkting som jobbar inom äldrevården.

Oerhört suspekt!

Är dessa mindre värda således? 🤔🤔

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mindre bra för västländer som inte längre vill ha någon invandring och samtidigt behöver många anställda för vård- och omsorg av äldre.
Tror nog Sveriges äldrevård var "bättre" 1980-1990 utan "låg-lön-invandrings-människor".
Allt handlar om HUR man prioriterar våra gamla.

Så gör det inte till en REN "kostnadsfråga" är du snäll.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jag tror som du men jag kan inte uppfylla forumets vanliga krav på att bevisa med statistik att så är fallet. 😀

Någon kanske kan svara på hur tillgången till personal för enklare arbetsuppgifter har påverkats av skärpta krav på utbildning som inte alltid är relevant utan påhittad av mindre kompetenta administratörer som har behov av att motivera sin existens. 🤔

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
men jag kan inte uppfylla forumets vanliga krav på att bevisa med statistik
Som han den dåliga förloraren skrek i Idol...."jag pissar på er, ja pissar på er "
hahaha, passar rätt bra in ibland.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara så dåligt att det jobbar många invandrare inom äldreomsorgen. Det är väl bra att folk jobbar med sånt som Sverige behöver
Lite oklart hur tråden om bostadsmarknaden övergick till en flashback diskussion om invandring.

Men delar av gruppen kan inte svenska speciellt bra, vilket leder till missförstånd och otrygghet.

Det vore bra om äldrevård var ett yrke med arbetsvillkor som lockade en bredare publik än de som måste ha ett fast jobb för att få vara kvar i landet.

Det riskerar bli ett sluttande plan där vårdgivarna som grupp är sämre på att ta till vara på och argumentera för sina egna villkor. Vilket skullle kunna leda till mer stress och besparingar vilket resulterar i sämre vård för våre äldre.

Det finns gott om tecken på att äldrevården som i huvudsak styrs av stoppklockan i princip har brutit ihop.

• Gilla
Discoman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
😮
Är vi, dvs svenskarna, (etniskt eller nationellt) så otrevliga?

Ändå har många kommit hit.

• EU-jämförelse:
    Sverige har en hög andel utrikes födda inom EU, men är inte det land med högst andel. Länder som Luxemburg, Malta, Cypern och Österrike har högre andelar utrikes födda än Sverige, enligt Eurostat.

• OECD-jämförelse:
    Sverige har en högre andel utrikes födda än genomsnittet för OECD-länderna, vilket inkluderar länder utanför EU.

• Global jämförelse:
    När man jämför med hela världen är Sverige inte bland de länder med absolut flest invandrare eller högst andel utrikes födda, men siffrorna är ändå höga.
Luxemburg har ju en helt annan sammansättning av nationaliteter med bla EU-kontor och banksektorn. Inga flyktingar utan extremt högavlönade tjänstemän.. Jag har själv erfarenhet därifrån. Portugiser arbetar inom enklare serviceyrken. Malta och Cypern är skatteparadis, inga flyktingar (utom skatteflyktingar). Österrikarna är väl trevligare än oss svenskar då, speciellt gentemot fd jugoslaver samt turkar.
Jag skrev om nutid och inte hur det var för några år sen.
Det som Sverige går ut med numera lär med all säkerhet uppfattas som otrevligt av flyktingar.

BirgitS
P Pin skrev:
Det var inte mitt urval utan en googling
Finns i rubrikerna på DN, ny teknik, Dala-Demokraten, Sydsvenskan, Trelleborgs Allehanda, ….
Okej, men exemplen var från en debattartikel och 2 tidningar långt ut till vänster. Det är då inte exempel på vedertaget begrepp utan bara på att det förekommer.

Det här:
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Import+av+arbetskraft&atb=v165-1&ia=web
ger som svar sidor där ordet import inte förekommer utan länkar till Ekonomifakta, regeringen, Företagarna samt forsknings- och utredningsrelaterade sidor där det står arbetskraftsinvandring.

BirgitS
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Den enda som generaliserar är ju du. Jag har inte påstått något av det.

BirgitS
P Pin skrev:
Nu är Sverige en demokrati där regeringen inte bestämmer över vilka ord och uttryck som får användas och vilka som är förbjudna.
Jag har inte förbjudit några ord, däremot har jag rätt att tycka att vissa ord ger otrevliga associationer. Eller är det du som ska ska bestämma vad jag får tycka och uttrycka?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men exemplen var från en debattartikel och 2 tidningar långt ut till vänster. Det är då inte exempel på vedertaget begrepp utan bara på att det förekommer.

Det här:
[länk]
ger som svar sidor där ordet import inte förekommer utan länkar till Ekonomifakta, regeringen, Företagarna samt forsknings- och utredningsrelaterade sidor där det står arbetskraftsinvandring.
Inte behöver du associera detta uttryck till slaveri. Två exempel från offentliga utredningar (som Google gav):

SOU 1997:118 s. 18:
"Under sådana förhållanden sågs import av arbetskraft som en möjlighet att tillfredsställa industrins arbetskraftsbehov."

SOU 2020:73 s. 332:
"För att kunna exportera skogsindustriprodukter sker även en import av arbetskraft, fossilt bränsle och insatsvaror."

• Gilla
Discoman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.