45 482 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
😮BirgitS skrev:
Är vi, dvs svenskarna, (etniskt eller nationellt) så otrevliga?
Ändå har många kommit hit.
- EU-jämförelse:
Sverige har en hög andel utrikes födda inom EU, men är inte det land med högst andel. Länder som Luxemburg, Malta, Cypern och Österrike har högre andelar utrikes födda än Sverige, enligt Eurostat.
- OECD-jämförelse:
Sverige har en högre andel utrikes födda än genomsnittet för OECD-länderna, vilket inkluderar länder utanför EU.
- Global jämförelse:
När man jämför med hela världen är Sverige inte bland de länder med absolut flest invandrare eller högst andel utrikes födda, men siffrorna är ändå höga.
Det är raka motsatsen mot vad jag argumenterat för konsekvent i denna tråden.. du kan bättre än att klistra etiketter på folk istället för att diskutera den faktiska poängen i inlägget. Jag avslutar därmed mitt deltagande i diskussionen eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av någon annan synvinkel än din egen.BirgitS skrev:
Ok så sammanfattningsvis är vi svenskar latmaskar med dålig människosyn. Dessutom är vi så otrevliga så det är ett under att ngn alls vill invandra hit. Invandrare däremot älskar att ta hand om andra och har dessutom ett driv vi svenskar helt saknar. Jisses, snacka om galna generaliseringarBirgitS skrev:
Väldigt konstigt då att jag har några vänner, men även någon enstaka släkting som jobbar inom äldrevården.Skandiamannen skrev:
Oerhört suspekt!
Är dessa mindre värda således? 🤔🤔
Redigerat:
Tror nog Sveriges äldrevård var "bättre" 1980-1990 utan "låg-lön-invandrings-människor".BirgitS skrev:
Allt handlar om HUR man prioriterar våra gamla.
Så gör det inte till en REN "kostnadsfråga" är du snäll.
Jag tror som du men jag kan inte uppfylla forumets vanliga krav på att bevisa med statistik att så är fallet. 😀
Någon kanske kan svara på hur tillgången till personal för enklare arbetsuppgifter har påverkats av skärpta krav på utbildning som inte alltid är relevant utan påhittad av mindre kompetenta administratörer som har behov av att motivera sin existens. 🤔
Någon kanske kan svara på hur tillgången till personal för enklare arbetsuppgifter har påverkats av skärpta krav på utbildning som inte alltid är relevant utan påhittad av mindre kompetenta administratörer som har behov av att motivera sin existens. 🤔
Lite oklart hur tråden om bostadsmarknaden övergick till en flashback diskussion om invandring.BirgitS skrev:
Men delar av gruppen kan inte svenska speciellt bra, vilket leder till missförstånd och otrygghet.
Det vore bra om äldrevård var ett yrke med arbetsvillkor som lockade en bredare publik än de som måste ha ett fast jobb för att få vara kvar i landet.
Det riskerar bli ett sluttande plan där vårdgivarna som grupp är sämre på att ta till vara på och argumentera för sina egna villkor. Vilket skullle kunna leda till mer stress och besparingar vilket resulterar i sämre vård för våre äldre.
Det finns gott om tecken på att äldrevården som i huvudsak styrs av stoppklockan i princip har brutit ihop.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Jag skrev om nutid och inte hur det var för några år sen.P Pin skrev:😮
Är vi, dvs svenskarna, (etniskt eller nationellt) så otrevliga?
Ändå har många kommit hit.
Luxemburg har ju en helt annan sammansättning av nationaliteter med bla EU-kontor och banksektorn. Inga flyktingar utan extremt högavlönade tjänstemän.. Jag har själv erfarenhet därifrån. Portugiser arbetar inom enklare serviceyrken. Malta och Cypern är skatteparadis, inga flyktingar (utom skatteflyktingar). Österrikarna är väl trevligare än oss svenskar då, speciellt gentemot fd jugoslaver samt turkar.
- EU-jämförelse:
Sverige har en hög andel utrikes födda inom EU, men är inte det land med högst andel. Länder som Luxemburg, Malta, Cypern och Österrike har högre andelar utrikes födda än Sverige, enligt Eurostat.
- OECD-jämförelse:
Sverige har en högre andel utrikes födda än genomsnittet för OECD-länderna, vilket inkluderar länder utanför EU.
- Global jämförelse:
När man jämför med hela världen är Sverige inte bland de länder med absolut flest invandrare eller högst andel utrikes födda, men siffrorna är ändå höga.
Det som Sverige går ut med numera lär med all säkerhet uppfattas som otrevligt av flyktingar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Okej, men exemplen var från en debattartikel och 2 tidningar långt ut till vänster. Det är då inte exempel på vedertaget begrepp utan bara på att det förekommer.P Pin skrev:
Det här:
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Import+av+arbetskraft&atb=v165-1&ia=web
ger som svar sidor där ordet import inte förekommer utan länkar till Ekonomifakta, regeringen, Företagarna samt forsknings- och utredningsrelaterade sidor där det står arbetskraftsinvandring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Den enda som generaliserar är ju du. Jag har inte påstått något av det.Skandiamannen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Jag har inte förbjudit några ord, däremot har jag rätt att tycka att vissa ord ger otrevliga associationer. Eller är det du som ska ska bestämma vad jag får tycka och uttrycka?P Pin skrev:
Inte behöver du associera detta uttryck till slaveri. Två exempel från offentliga utredningar (som Google gav):BirgitS skrev:
Okej, men exemplen var från en debattartikel och 2 tidningar långt ut till vänster. Det är då inte exempel på vedertaget begrepp utan bara på att det förekommer.
Det här:
[länk]
ger som svar sidor där ordet import inte förekommer utan länkar till Ekonomifakta, regeringen, Företagarna samt forsknings- och utredningsrelaterade sidor där det står arbetskraftsinvandring.
SOU 1997:118 s. 18:
"Under sådana förhållanden sågs import av arbetskraft som en möjlighet att tillfredsställa industrins arbetskraftsbehov."
SOU 2020:73 s. 332:
"För att kunna exportera skogsindustriprodukter sker även en import av arbetskraft, fossilt bränsle och insatsvaror."