45 482 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Jag förstår inte varför det skulle vara så dåligt att det jobbar många invandrare inom äldreomsorgen. Det är väl bra att folk jobbar med sånt som Sverige behöver.A ajn82 skrev:Med tanke på förutsättningarna inom dessa verksamheter så är det väl bara de som brinner för det, alternativt inte kan hitta något bättre jobb som jobbar där. Så jag kan mycket lätt tänka mig att snitt-invandraren inom äldre vården gör ett bättre jobb än snitt-svensken inom äldrevården, eftersom rekryteringsbasen från dessa två grupper är väldigt olika. Att vi som samhälle låter det vara så dåligt är katastrof, men jag tror inte lösningen är att behålla de dåliga förutsättningar och lösa bemanningen genom att importera folk som inte här något bättre val än att jobba där.
Sverige importerar inte folk, det är folk som har velat till Sverige för att komma undan undan krig, tortyr, svält och förtryck etc.
Jag köper din tes om det var 0% arbetslöshet i Swea Rike.BirgitS skrev:
Men det är det inte.
Sen kommer oerhört många hit för att Swea Rike har en av världens med gynnsamma regler för nyanlända.
Vill man ta sig bort från krig, tortyr, svält och förtryck så håller man sig till närmsta fria land bredvid sitt egna. Inte så långt bort som till Sverige är ett förstaval, om inget annat lockade.
Sunt förnuft med andra ord.
Det är dåligt att vi driver verksamhet med så dåliga vilkor att svenskar inte vill jobba där, att då lösa det genom att ta in mindre kräsna personer utifrån maskerar bara det egentliga problemet.BirgitS skrev:
Vi kan inte bygga ett samhälle långsiktigt på principen att vi importerar arbetskraft att göra skitsysslorna, vi måste höja nivån på de sämsta arbetena så att vi klarar att upprätta samhällsservice i ett jämviktsläge, det är inte hållbart med oändligt tillväxt på en ändlig planet..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
De enda människor som jag kan tänka mig att man importerar och exporterar är slavar. Annars är det saker man importerar och exporterar. Människor flyttar av egen kraft, invandrare såväl som du. Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö så har Göteborg exporterat personen och Malmö har importerat?Discoman skrev:
Dålig liknelse då denna individ flyttar inom samma land.BirgitS skrev:
De enda människor som jag kan tänka mig att man importerar och exporterar är slavar. Annars är det saker man importerar och exporterar. Människor flyttar av egen kraft, invandrare såväl som du. Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö så har Göteborg exporterat personen och Malmö har importerat?
Inte värre än att jag skulle flytta till Norrland för att jobba där istället.
Absolut inget fel med det i sakfrågan till skillnad från dina tidigare inlägg med nyanlända som åker oerhörda sträckor...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Eller så är det så att få människor som varit svenskar i många generationer vill och är duktiga på att vårda gamla människor medan många andra tycker att det är givande. Det handlar då inte om att vara kräsen utan om rätt sorts människa på rätt plats i livet.A ajn82 skrev:
Så nu är det en skitsyssla att ta hand om äldre människor som behöver vård och omsorg. Vilken människosyn du har. Du kommer nog att ha ändrat dig tills du själv har blivit gammal och behöver omsorg.A ajn82 skrev:
Som sagt, samhället klarar av att förändra sig i långsam takt men inte snabbt. Det blir problem om man plötsligt minskar mängden människor som kan tänka sig att jobba med äldre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.Krilleman skrev:
Men det har alltid kommit hit folk från andra länder som med tiden har integrerats, påverkat samhället etc.
Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.Krilleman skrev:
Import av arbetskraft är ett vedertaget begrepp.BirgitS skrev:
De enda människor som jag kan tänka mig att man importerar och exporterar är slavar. Annars är det saker man importerar och exporterar. Människor flyttar av egen kraft, invandrare såväl som du. Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö så har Göteborg exporterat personen och Malmö har importerat?
En sökning ger träffar i media.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Men mellan olika landskap. De landskap som en gång i tiden var som egna länder.Krilleman skrev:
Det finns statistik på hur folk flyttar inom landet också, ingen skillnad på det och flytta mellan länder.
Ja, tänk vilket driv de personerna har. Ett driv som Sverige borde bli mycket bättre på att använda.Krilleman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 200 inlägg
Att flytta mellan landskap och land är aldrig samma sak.BirgitS skrev:
En väldigt stor skillnad!
Absolut, man nyttjar alla resurser man har för att ta sig hit.BirgitS skrev:
Men i själva verket är det dom fattiga som behöver nödhjälp.
Men dom är kvar i dessa krigsdrabbade länder, det är dom som behöver vår hjälp på riktigt. Det är inte dom rika som kan köpa sig ett bättre liv, dom har ju redan pengar. För det är inte gratis att åka halva jorden runt...
Men åter till On-tipic nu. 👍