BirgitS
A ajn82 skrev:
Med tanke på förutsättningarna inom dessa verksamheter så är det väl bara de som brinner för det, alternativt inte kan hitta något bättre jobb som jobbar där. Så jag kan mycket lätt tänka mig att snitt-invandraren inom äldre vården gör ett bättre jobb än snitt-svensken inom äldrevården, eftersom rekryteringsbasen från dessa två grupper är väldigt olika. Att vi som samhälle låter det vara så dåligt är katastrof, men jag tror inte lösningen är att behålla de dåliga förutsättningar och lösa bemanningen genom att importera folk som inte här något bättre val än att jobba där.
Jag förstår inte varför det skulle vara så dåligt att det jobbar många invandrare inom äldreomsorgen. Det är väl bra att folk jobbar med sånt som Sverige behöver.

Sverige importerar inte folk, det är folk som har velat till Sverige för att komma undan undan krig, tortyr, svält och förtryck etc.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara så dåligt att det jobbar många invandrare inom äldreomsorgen. Det är väl bra att folk jobbar med sånt som Sverige behöver.

Sverige importerar inte folk, det är folk som har velat till Sverige för att komma undan undan krig, tortyr, svält och förtryck etc.
Jag köper din tes om det var 0% arbetslöshet i Swea Rike.
Men det är det inte.

Sen kommer oerhört många hit för att Swea Rike har en av världens med gynnsamma regler för nyanlända.

Vill man ta sig bort från krig, tortyr, svält och förtryck så håller man sig till närmsta fria land bredvid sitt egna. Inte så långt bort som till Sverige är ett förstaval, om inget annat lockade.

Sunt förnuft med andra ord.

• Gilla
Ec1 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Det är dåligt att vi driver verksamhet med så dåliga vilkor att svenskar inte vill jobba där, att då lösa det genom att ta in mindre kräsna personer utifrån maskerar bara det egentliga problemet.

Vi kan inte bygga ett samhälle långsiktigt på principen att vi importerar arbetskraft att göra skitsysslorna, vi måste höja nivån på de sämsta arbetena så att vi klarar att upprätta samhällsservice i ett jämviktsläge, det är inte hållbart med oändligt tillväxt på en ändlig planet..

• Gilla
AnneKerstin och 5 till
  • Laddar…
[
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetskraftsinvandring måste väl ändå ses som en form av import? Alltså att det är mycket enklare att få visum om du jobbar inom ett bristyrke.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Discoman Discoman skrev:
[
Arbetskraftsinvandring måste väl ändå ses som en form av import? Alltså att det är mycket enklare att få visum om du jobbar inom ett bristyrke.
De enda människor som jag kan tänka mig att man importerar och exporterar är slavar. Annars är det saker man importerar och exporterar. Människor flyttar av egen kraft, invandrare såväl som du. Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö så har Göteborg exporterat personen och Malmö har importerat?

• Haha
  • Gilla
Discoman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö
En göteborgare flyttar aldrig till Malmö. 😉😂

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
De enda människor som jag kan tänka mig att man importerar och exporterar är slavar. Annars är det saker man importerar och exporterar. Människor flyttar av egen kraft, invandrare såväl som du. Eller tycker du att om en göteborgare flyttar till Malmö så har Göteborg exporterat personen och Malmö har importerat?
Dålig liknelse då denna individ flyttar inom samma land.
Inte värre än att jag skulle flytta till Norrland för att jobba där istället.

Absolut inget fel med det i sakfrågan till skillnad från dina tidigare inlägg med nyanlända som åker oerhörda sträckor...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det är dåligt att vi driver verksamhet med så dåliga vilkor att svenskar inte vill jobba där, att då lösa det genom att ta in mindre kräsna personer utifrån maskerar bara det egentliga problemet
Eller så är det så att få människor som varit svenskar i många generationer vill och är duktiga på att vårda gamla människor medan många andra tycker att det är givande. Det handlar då inte om att vara kräsen utan om rätt sorts människa på rätt plats i livet.
A ajn82 skrev:
Vi kan inte bygga ett samhälle långsiktigt på principen att vi importerar arbetskraft att göra skitsysslorna, vi måste höja nivån på de sämsta arbetena så att vi klarar att upprätta samhällsservice i ett jämviktsläge, det är inte hållbart med oändligt tillväxt på en ändlig planet..
Så nu är det en skitsyssla att ta hand om äldre människor som behöver vård och omsorg. Vilken människosyn du har. Du kommer nog att ha ändrat dig tills du själv har blivit gammal och behöver omsorg.

Som sagt, samhället klarar av att förändra sig i långsam takt men inte snabbt. Det blir problem om man plötsligt minskar mängden människor som kan tänka sig att jobba med äldre.

Alfredo Alfredo skrev:
En göteborgare flyttar aldrig till Malmö. 😉😂
Jodå, Göteborg är inte vad det varit 🤓

BirgitS BirgitS skrev:
Så nu är det en skitsyssla att ta hand om äldre människor som behöver vård och omsorg. Vilken människosyn du har.
Det är ingen skitsyssla på grund av någons människosyn utan på grund av det låga löneläget.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Jag köper din tes om det var 0% arbetslöshet i Swea Rike.
Men det är det inte.
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Men det har alltid kommit hit folk från andra länder som med tiden har integrerats, påverkat samhället etc.
Sen kommer oerhört många hit för att Swea Rike har en av världens med gynnsamma regler för nyanlända.
Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.

• Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Import av arbetskraft är ett vedertaget begrepp.

En sökning ger träffar i media.
Tre sökresultat om import av arbetskraft från DN, Proletären och Clarté.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Dålig liknelse då denna individ flyttar inom samma land.
Men mellan olika landskap. De landskap som en gång i tiden var som egna länder.
Det finns statistik på hur folk flyttar inom landet också, ingen skillnad på det och flytta mellan länder.
Absolut inget fel med det i sakfrågan till skillnad från dina tidigare inlägg med nyanlända som åker oerhörda sträckor...
Ja, tänk vilket driv de personerna har. Ett driv som Sverige borde bli mycket bättre på att använda.

BirgitS
P Pin skrev:
Import av arbetskraft är ett vedertaget begrepp.

En sökning ger träffar i media.
[bild]
Det var ett rätt konstigt urval för att ha som underlag för ditt påstående. Vore bättre med SCB eller regeringen.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Men mellan olika landskap. De landskap som en gång i tiden var som egna länder.
Det finns statistik på hur folk flyttar inom landet också, ingen skillnad på det och flytta mellan länder.
Att flytta mellan landskap och land är aldrig samma sak.
En väldigt stor skillnad!
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, tänk vilket driv de personerna har. Ett driv som Sverige borde bli mycket bättre på att använda.
Absolut, man nyttjar alla resurser man har för att ta sig hit.
Men i själva verket är det dom fattiga som behöver nödhjälp.

Men dom är kvar i dessa krigsdrabbade länder, det är dom som behöver vår hjälp på riktigt. Det är inte dom rika som kan köpa sig ett bättre liv, dom har ju redan pengar. För det är inte gratis att åka halva jorden runt...

Men åter till On-tipic nu. 👍

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.