45 484 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Man får väl helt enkelt konstruera ett system som inte förutsätter ökande befolkning, det om något är inte långsiktigt hållbart.BirgitS skrev:
Finns ju mycket att spara på att inte behöva bygga ut ny infrastruktur i form av va-nät osv, de pengarna kanske kan investeras i att förbättra arbetsmiljön inom vården/äldreomsorgen/skolan, till både personal och brukares gagn.
Att kortsiktigt försöka "lösa" sådant genom import av lågkvalificerad arbetskraft eller stimulera barnafödande och just kortsiktigt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Samhällen har lättare att förändras i långsam takt än i snabb takt. Framöver ser man en rätt snabb ökning av folk som behöver omsorg eftersom den stora gruppen 40-talister nu är kring 80 år.A ajn82 skrev:Man får väl helt enkelt konstruera ett system som inte förutsätter ökande befolkning, det om något är inte långsiktigt hållbart.
Finns ju mycket att spara på att inte behöva bygga ut ny infrastruktur i form av va-nät osv, de pengarna kanske kan investeras i att förbättra arbetsmiljön inom vården/äldreomsorgen/skolan, till både personal och brukares gagn.
Att kortsiktigt försöka "lösa" sådant genom import av lågkvalificerad arbetskraft eller stimulera barnafödande och just kortsiktigt
Det handlar inte bara om arbetsmiljön utan om att hitta personer som klarar av att ta hand om gamla människor på ett värdigt sätt dag efter dag under många år. Där har ju 1:a och 2:a generationens invandrare varit en stor tillgång eftersom de har varit uppfostrade till att i första hand tänka på andra i stället för på sig själv som svenskar numera uppfostras till.
När det gäller hemtjänsten så består arbetsmiljön av de äldres hem. Hur menar du att den ska förbättras?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nej, det är inte knökfullt med arbetslösa invandrare och för tillfället skickar Sverige iväg arbetande invandrare t.ex. sådana som jobbar inom äldreomsorgen därför att de inte anses tillräckligt välbetalda. Alla invandrare passar inte inom äldreomsorgen heller.Intet skrev:
Då borde vi ställa oss frågan -Varför är de hellre arbetslösa än att har ett fast arbete. För högt socialbidrag contra för låg lön?BirgitS skrev:
Utan lön. Inga lån. Åtminstone inte till bostad, vilket kan förvärra pyspunkan ytterligare
Wow, du och jag har inte umgåtts med samma invandrare hör jag, jag skulle påstå att den svenska kulturen är betydligt mer empatiskt och att ta hänsyn till andras behov osv, åtminstone utanför den närmsta familjenBirgitS skrev:
Samhällen har lättare att förändras i långsam takt än i snabb takt. Framöver ser man en rätt snabb ökning av folk som behöver omsorg eftersom den stora gruppen 40-talister nu är kring 80 år.
Det handlar inte bara om arbetsmiljön utan om att hitta personer som klarar av att ta hand om gamla människor på ett värdigt sätt dag efter dag under många år. Där har ju 1:a och 2:a generationens invandrare varit en stor tillgång eftersom de har varit uppfostrade till att i första hand tänka på andra i stället för på sig själv som svenskar numera uppfostras till.
När det gäller hemtjänsten så består arbetsmiljön av de äldres hem. Hur menar du att den ska förbättras?
Jag har jobbat på långvården som sjukvårdsbiträde en sommar för länge sedan. Då krävdes det endast två veckors internutbildning för att kunna ta hand om patienterna. Det räckte gott och väl för att inse att det byggde på någon typ av idealism eller kall som det ibland heter. Lönen var kass redan då. Jag skötte mig bra men speciellt givande var det ju inte. Det är väldigt tråkigt att det här landet inte prioriterar folk som har jobbat hårt och betalt hög skatt i hela sitt vuxna liv, vissa redan från att dom var barn till och med.
Många intressanta och tragiska människoöden fanns på avdelningen, från en dement Nobelpristagare som inte fick något besök av någon av sina släktingar under hela sommaren som jag arbetade där till ett kolli 30-årsåldern som hade provat någon mindre lämplig drog för många år sedan.
Många intressanta och tragiska människoöden fanns på avdelningen, från en dement Nobelpristagare som inte fick något besök av någon av sina släktingar under hela sommaren som jag arbetade där till ett kolli 30-årsåldern som hade provat någon mindre lämplig drog för många år sedan.
Bor själv i Norrort och upplever prisbilden som typ innan pandemin med svag tillväxt men ingen tvärnit, ett par visningar extra men husen/radhusen blir oftast sålda efter någon månad eller 2. Att slutpriset snarare är en konsekvens av vad köpare och säljare kommer överens om är ju bara en sund utveckling istället för dom budgivningar så härjat senaste 10-15 åren
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det är inte samma sak att vilja ha ett arbete och kunna få ett arbete.Intet skrev:
En del kan ju vara helt förstörda i kroppen efter att ha jobbat på byggen i 30 år, byggen där cheferna struntade i arbetsmiljön.
En del har PTSD och andra psykiska problem efter att ha varit soldater, varit utsatta för upprepade våldtäkter etc.
Som sagt alla är inte lämpliga att vårda gamla människor på ett värdigt sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag har sett hur det ser ut i hemtjänsten och på äldreboendena i västra Stockholm. En majoritet 1:a och 2:a generationens invandrare som talar om hur givande det är att ta hand om de äldre.A ajn82 skrev:
Ah, så du tänker av dem som faktiskt jobbar inom det. Den urvals metoden ger nog inte ett helt representativt snitt om man vill yttra sig om gruppen invandrare i stort och deras syn med medmänniskor och samhällstänk.BirgitS skrev:
Med tanke på förutsättningarna inom dessa verksamheter så är det väl bara de som brinner för det, alternativt inte kan hitta något bättre jobb som jobbar där. Så jag kan mycket lätt tänka mig att snitt-invandraren inom äldre vården gör ett bättre jobb än snitt-svensken inom äldrevården, eftersom rekryteringsbasen från dessa två grupper är väldigt olika. Att vi som samhälle låter det vara så dåligt är katastrof, men jag tror inte lösningen är att behålla de dåliga förutsättningar och lösa bemanningen genom att importera folk som inte här något bättre val än att jobba där.