45 482 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
Jo det håller jag med om. Det har vart rätt så stillastående priser länge och nu börjar det vända ner, intressant att se hur långt ner det går.H heimlaga skrev:
Som jag sa tidigare så tror jag inte priserna och räntan är problemet utan att vi har en negativ babyboom och många som cashar in och flyttar från storstäderna tillbaka till småstaden, köper en villa kontant och är nöjda o glada.
Många hus har legat ute snart två år och väldigt få spekulanter nu. Priserna ner och det är bara dom bästa objekten som säljs nu. Garanterat mer nersida kvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Den artikeln är låst men åtminstone delvis samma information finns här: https://borattforum.se/bostadsrattspriser-i-stockholm-faller-enligt-danske-bank/C Crank skrev:
Där det även står så här:
"– Nedgången under juli speglar att marknaden fortfarande är skör och hushållen avvaktande. Men vi ser samtidigt att konsumentförtroendet stärks och att flera indikatorer pekar åt rätt håll. Vår bedömning är att priserna nu ligger nära botten, säger Susanne Spector, chefekonom på Danske Bank."
Man ska nog inte förlita sig på 556 affärer från Hemnet, nu när allt fler inte lägger in någon annans på Hemnet.
Precis därför jag tror nersidan är större, endast 556 affärer just pga att millennieskiftet generation inte skaffar barn och därmed inte heller hus. Dom affärer som gjorts är bara dom absolut bästa objekten som vissa spanat efter länge.BirgitS skrev:
Den artikeln är låst men åtminstone delvis samma information finns här: [länk]
Där det även står så här:
"– Nedgången under juli speglar att marknaden fortfarande är skör och hushållen avvaktande. Men vi ser samtidigt att konsumentförtroendet stärks och att flera indikatorer pekar åt rätt håll. Vår bedömning är att priserna nu ligger nära botten, säger Susanne Spector, chefekonom på Danske Bank."
Man ska nog inte förlita sig på 556 affärer från Hemnet, nu när allt fler inte lägger in någon annans på Hemnet.
På ungarnas dagis har dom stängt ner delar och från att vara fullsatt med majoriteten svenska barn för 10år sedan är det nu överlägset majoriteten invandrare barn från senaste generationen migranter som bor i små hyresrätter och inte har pengar till någon bostadsrätt eller villa.
Andra/tredje generationens invandrare flyttar gärna mer centralt till Solna Sundbyberg mm, men jag tror det blir tufft där också med extrema priser som dom har, troligtvis ser vi en nedgång börja där snart också.
Det är alltså helt stendött om man kollar på antal potentiella köpare.
Jag har alltid vart optimistisk till bopriserna och trott att nedsidan är låg, men har ändrat min uppfattning senaste tiden.
Vi får se hur det blir med räntor arbetslösheten mm.
Håller med spänning koll varje månad. Är det lika få objekt i augusti september som säljs trotts stort utbud så anser jag att risken är stor att vi är på väg in i en fastighetskris igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Fast antalet affärer är ju högre än vad Hemnet vet om.C Crank skrev:
Sen generaliserar du ju grovt, att barnafödandet går ner stämmer ju men det motsvarar ju inte att en hel generation inte vill ha barn.
Problemet som jag sagt är att dom som skaffar barn är fattiga och ofta bara en förälder som jobbar. Kanske jag generaliserar grovt men vi får se hur det urartar sig framöver.BirgitS skrev:
Tittar man hos Mäklarstatistik för villor i landet så är det en stadig uppgång.
Det är just den lilla puckeln 2021-2022 som sticker upp som en avvikelse.
Men den är en anomali som kommer av att folk blev hysteriska av restriktionerna och skulle ha sig en större bostad eller villa till vilket pris som helst.
Klarar man av att bortse från den som är det en stadig uppgång.
Därmed inte sagt att inte bostadspriserna inte kan backa mer. Det beror i grunden på tillväxt och att vi blir "rikare". Skulle vi hamna i någon permanent 0-tillväxt så ser det ju mörkt ut. Och extra mörkt för de som jobbar i byggbranschen. För då blir inget byggt.
Det är just den lilla puckeln 2021-2022 som sticker upp som en avvikelse.
Men den är en anomali som kommer av att folk blev hysteriska av restriktionerna och skulle ha sig en större bostad eller villa till vilket pris som helst.
Klarar man av att bortse från den som är det en stadig uppgång.
Därmed inte sagt att inte bostadspriserna inte kan backa mer. Det beror i grunden på tillväxt och att vi blir "rikare". Skulle vi hamna i någon permanent 0-tillväxt så ser det ju mörkt ut. Och extra mörkt för de som jobbar i byggbranschen. För då blir inget byggt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 203 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 203 inlägg
Folk skaffar barn det är bara att vi har senarelagt vuxenlivet med lön genom långa och i praktiken obligatoriska utbildningar så att första barnet kommer senare vilket minskar sannolikheten för mer än två barn. Vi har således en stark tvåbarnsnorm i majoritetsbefolkningen. Det gör att vi krymper som befolkning över tid men det är inte så att unga inte skaffar barn, det sker bara senare.C Crank skrev:
Och i minskande omfattning.Claes Sörmland skrev:
https://www.scb.se/pressmeddelande/historiskt-lagt-barnafodande-och-lagsta-folkokningen-pa-22-ar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-paverkar-det-laga-barnafodandet-valfarden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men det som ej kommenteras är mekanismen, att kvinnor väntar med första barnet. Om kvinnor storskaligt helt skulle välja bort barn från sina liv - då har vi något nytt. Men inga evidens finns för det ännu. Återkom om 10-15 år!Alfredo skrev:
Det behöver inte ens vara en total barnstrejk för att vara uppseendeväckande. Skulle kvinnor i ökad omfattning välja bort barn helt och inte bara senarelägga första barnet så har vi en enorm och högst oväntad kulturell utveckling. Jag tror på det när det finns data för det. När kvinnorna är 45 och inga barn är födda.Alfredo skrev:
Är det inte tydligt att utvecklingen har varit i den riktningen när SCB konstaterar att vi har ett historiskt lågt barnafödande. Sen handlar det inte bara om att välja bort barn helt utan även om att skaffa färre.Claes Sörmland skrev: