Z Zodde skrev:
Nej, finns ingen sån korrelation, har aldrig funnits.
För banken spelar det noll roll för trär insättningsgarantin in så är man satt schackmatt långt tidigare.
Ett vanligt missförstånd bland ovetande att insättningsgarantin skulle vara en livrem/flytväst för bankerna.
Tänk dig finanskrisen 2008. Hade inte insättningsgaranti och vetskap att staten går in och räddar banker undan kk funnits så hade garanterat en stor del av de med pengar på banken tagit ut sina pengar. Hade detta hänt hade antagligen en del banker fått stora problem.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Primitivt resonemang. Nu är det ägararna som bestämmer. Skulle ledningen handla mot ägarnas vilja blir de inte långlivade.
Ägarna detaljstyr inte. De flesta ägare är också anonyma typ fonder. Så särskilt aktiv ägarstyrning på detaljnivå tror jag inte ens du tror på.
Ägarnas instruktioner till bankledningen lär vara att de vill ha en viss avkastning. Ju högre avkastning de kräver desto högre risker får ledningen ta för att leverera.

L lbgu skrev:
Ägarna detaljstyr inte. De flesta ägare är också anonyma typ fonder.
Riskprofil på hela verksamheten e inte å detaljstyra.
Svenska bankers ägare e inte anonyma fonder

L lbgu skrev:
Tänk dig finanskrisen 2008. Hade inte insättningsgaranti och vetskap att staten går in och räddar banker undan kk funnits så hade garanterat en stor del av de med pengar på banken tagit ut sina pengar
Tror jag inte en sekund på.
Krisen 2008 var främst inom investment banking, inte retail…

Vi hade INTE en bank run i den för Sverige MYCKET allvarligare bankkrisen 1993… å då fanns INTE insättningsgarantin…

Försök klara av å sätta saker i rätt perspektiv

Nu börjar det väl spåra iväg på ett stickspår om det ska diskuteras banker mm men för all del, finns ju vissa enka l fundamenta:
- banker lever gott på räntenettot, ju större desto bättre
- en bra kund är en som inte amorterar mer än nödvändigt (helst inte alls om det gick) och bara betalar räntor (helst på bundna lån som bands när räntan var hög)
- en dålig kund (dit jag och hustrun hör) har amorterat av hela huslånet i rask takt när räntan var låg och har idag inga lån alls
- banker "tillverkar" pengar och lever gott på att låna ut dom

Kapitaltäckningskraven för bankerna är sådana att för varje krona som du lånar ut till banken så har dom rätt att "tillverka" x kronor som dom i sin tur kan låna ut till y kunder. Om några av dessa kunder då sätter in en eller flera av dessa kronor på banken (eller i en annan bank), tja, då tar vi väl visan från början igen....

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag och några till har ifrågasatt att banker tvingade försäljning endast för att bostaden var värd mindre än lånesumman. Du hävdade motsatsen. Det visade sig att i ditt eget fall så var problemet inte det, utan att betala ränta och amortering.

Detta var ursprungsfrågan. Vill du svara på den? Det är det enda jag är intresserad av.
Lyssnar gärna på vad du har att säga nu!
Beskyllde du mig fel?

K krambriw skrev:
Nu börjar det väl spåra iväg på ett stickspår om det ska diskuteras banker mm men för all del, finns ju vissa enka l fundamenta:
- banker lever gott på räntenettot, ju större desto bättre
- en bra kund är en som inte amorterar mer än nödvändigt (helst inte alls om det gick) och bara betalar räntor (helst på bundna lån som bands när räntan var hög)
- en dålig kund (dit jag och hustrun hör) har amorterat av hela huslånet i rask takt när räntan var låg och har idag inga lån alls
- banker "tillverkar" pengar och lever gott på att låna ut dom

Kapitaltäckningskraven för bankerna är sådana att för varje krona som du lånar ut till banken så har dom rätt att "tillverka" x kronor som dom i sin tur kan låna ut till y kunder. Om några av dessa kunder då sätter in en eller flera av dessa kronor på banken (eller i en annan bank), tja, då tar vi väl visan från början igen....
Fast detta med att banken ”tillverkar ” pengar är ofta upphov till myter å missförstånd.

Att utlåning ökar penningmängden är grundbulten i fractional banking.

Kreditmultiplikatorn anger hur många gånger ”samma pengar” kan lånas ut igen å på så sätt öka penningmängden

Kund A sätter in 100kr hos bank A som kan låna ut 90 av dessa till kund B som sätter in 90kr hos bank B som kan låna ut 81kr till kund C etc.

Ingen bank kan ”tillverka” pengar dvs låna ut pengar man inte förfogar över.

Här går tyvärr många mindre vetande bort sig.

Vi sålde för 250k under vad vi ville ha. Funderade ett tag på att vänta tills hösten. Men just nu är jag rätt glad att vi inte väntade.

Unikt namn
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi sålde för 250k under vad vi ville ha. Funderade ett tag på att vänta tills hösten. Men just nu är jag rätt glad att vi inte väntade.
Har det äntligen blivit en sekelskiftesdröm i ett område med bra stamtavla?

• Gilla
Crank
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har det äntligen blivit en sekelskiftesdröm i ett område med bra stamtavla?
Usch ja. Fick ta en för teamet

J jawen skrev:
Lyssnar gärna på vad du har att säga nu!
Beskyllde du mig fel?
Jag har läst alla dina inlägg igen och ser nu att du aldrig själv skrivit detta (att banken sade upp lånet även im du betalade räntan). Jag pudlar och ber om ursäkt!

Missförståndet uppstod i och med ditt första inlägg som citerade någon som i sin tur citerade någon där detta hävdades.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det finns olika synvinklar på det hela. Läspå här:
[länk]
Sverige tog bort reservkravet för över 30 år sedan. Så det där är helt irrelevant.

Långsam långvarig pyspunktering är väl den bästa av alla möjliga utfall när man en gång har en bubbla och ett helt samhälle som är byggt kring stigande fastighetspriser.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.