När du skrev att du hade inkomst 1.2 M förutsatte jag att det var din lön och inte hade något med företagsbeskattning att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
När du skrev att du hade inkomst 1.2 M förutsatte jag att det var din lön och inte hade något med företagsbeskattning att göra.
Skrev det b.la i inlägg #183 till Alfredo, men kanske lätt att missa.

Men det är störande & lite kränkande att vissa försöker förminska det som faktiskt hände från mitten 1991.
Erik Penser "säljer" sina tillgångar för 1 krona (med enorma skulder), men fortsätter leva rikt & kungligt.

Jag som var uppfostrad att "göra rätt" för mig förlorade ALLT, och även många år av mitt liv.
Som Robert Gustavsson sa när han imiterade Tony Rickardsson....Näää, jag är inte bitter 😉

Graf som jämför OMX S30-index (blå linje) med HOX SVE bostadsprisindex (grön linje) från 2005 till 2021, båda stigande över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna graf är utmärkt för att förstå bostadspriser.
Stiger börsen stiger bostadspriserna.

Kausaliteten är ganska enkel.
När börsen stiger så växer kontantinsatsen och man kan köpa dyrare bostad.
Vidare så ökar framtidstron när börsen stiger, och då vågar folk riskera ekonomin mer med att låna upp och köpa "bättre" bostad.

Pratet om att räntan har betydelse stämmeer inte. Att realränta skulle ha betydelse köper jag direkt. Men det man talar om är alltid nominell ränta. Den har ingen betydelse.

Och nu är konjunkturen kass, och framtidstron kass, och få vågar öka risken med att byta upp sig.
Och då står marknaden still och bostadspriserna är för låga och byggföretagen går i kk.

Där är vi nu.
Frågan är om det kommer några lindringar i form av skattelättnader eller avregleringar som kan få upp konjunkturen. Om det händer så stiger konjunkturen, och reallönerna ökar, och börsen sttiger. och då kan vi få se att bostadspriserna kryper upp.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så nån marginalskatteeffekt påverkade inte MIN "totala skatt" då, menar du?
Naturligtvis finns det ett samband men det är oärlig debatteknik att diskutera total skatt men ge procentsiffror som avser marginalskatt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis finns det ett samband men det är oärlig debatteknik att diskutera total skatt men ge procentsiffror som avser marginalskatt.
Så du tycker INTE att man ska ta med alla påverkande faktorer, när man diskuterar "total inkomstbeskattning" 🙄

Jag lägger ner denna diskussion med dig nu.
Fråga Ola vad han tycker.

https://www.tn.se/opinion-och-debat...r-betalat-125-procent-i-skatt-det-ar-korrupt/

Unikt namn
J jawen skrev:
Så du tycker INTE att man ska ta med alla påverkande faktorer, när man diskuterar "total inkomstbeskattning" 🙄

Jag lägger ner denna diskussion med dig nu.
Fråga Ola vad han tycker.

[länk]
Så förvarje tjänad 100lapp betalar han 125kr i skatt till skv?
/skeptisk på mattematiken.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Så förvarje tjänad 100lapp betalar han 125kr i skatt till skv?
När jag var student hade jag faktiskt en marginaleffekt på 105 procent i ett visst inkomstintervall. Om jag inom detta intervall tjänade en hundralapp extra medförde det att följande pengar försvann :
30 kronor i kommunalskatt.
50 kronor i minskat bostadsbidrag.
25 kronor i minskade studiemedel.

Behöver jag påpeka att min lön aldrig tilläts komma upp i det inkomstintervallet.

J
Som i andra trådar tycker jag det är viktigt att hela tiden vara tydlig om man pratar om totalt skattetryck eller marginalskatt på inkomst.

Annars jämför man äpplen och päron.

Som jag förstår finns ju även många företagare som med utdelningar och andra konstruktioner sänker skatten rejält eller till och med nolltaxerar. Vilket också är viktigt att tänka på i diskussionen.

Jag tycker det blir fel år båda håll.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
min årsinkomst låg på 1,2 mil
Men ovanstående skrev du i inlägg #171, innan du i #183 skrev något annat till @Alfredo.

Jag kan endast läsa det som att du hade en inkomst på 1.2 MSEK (alltså du själv som fysisk person i lön, och inte något i bokföringen på ditt företag).

Men frågan var om uppsägning av lån där ränta och amortering betalades.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag kan endast läsa det som att du hade en inkomst på 1.2 MSEK (alltså du själv som fysisk person i lön, och inte något i bokföringen på ditt företag).
Har du hört talas om "enskilt företag" ?
Bokföring har man då oxå vet du, egenavgifter å grejer.

Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
När jag var student hade jag faktiskt en marginaleffekt på 105 procent i ett visst inkomstintervall. Om jag inom detta intervall tjänade en hundralapp extra medförde det att följande pengar försvann :
30 kronor i kommunalskatt.
50 kronor i minskat bostadsbidrag.
25 kronor i minskade studiemedel.

Behöver jag påpeka att min lön aldrig tilläts komma upp i det inkomstintervallet.
Även om det är fantastiskt bra med bidrag som motverkar viljan att arbeta ( eller plocka ut vit lön) så är det inte ärligt att kalla det skatt.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bokföring har man då oxå vet du, egenavgifter å grejer.
Jag driver ett sådant. Vart vill du komma med dina svar till mig? Hade du en anställd som var trevlig och som frontade kunderna?

Du har fullständigt ignorerat ursprungsfrågan, finns det en anledning?

Egenavgifterna har inte med saken att göra, det handlade om din inkomst på 1.2 M. Det var ett misstag av mig att tro att det var lön. Egna uttag då, i enskilt företag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Erik Penser "säljer" sina tillgångar för 1 krona (med enorma skulder), men fortsätter leva rikt & kungligt.
Han blev av med sina BELÅNADE tillgångar, han hade INTE lagt alla ägg i samma korg även om han blev hårt drabbad.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Även om det är fantastiskt bra med bidrag som motverkar viljan att arbeta ( eller plocka ut vit lön) så är det inte ärligt att kalla det skatt.
Har jag gjort det? För du citerar mig.

J jawen skrev:
Nej, men du kanske syftar på ”enskild näringsverksamhet”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.