45 482 läst ·
402 svar
45k läst
402 svar
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
Sådana ”hus” skulle jag passa mig för. Oftast stora lån dolda i föreningen och vänder sig till köpare som egentligen inte har råd att bo där.J jawen skrev:
Men poängen var att det var repliker på ett inlägg om en villa som tappade allt värde.
Det var (och är) naturligtvis olika från fall till fall. De som var tvungna att sälja men inte skulle köpa ny bostad drabbades kanske. Dödsbon och de som lånat mer än de klarade (= borde ha gjort?) drabbades naturligtvis av lägre priser.J jawen skrev:
Men för de som sålde en liten lägenhet för att byta till en större blev mellanskillnaden mindre när priserna sjönk.
Tja, ekonomin i BRFer är väl knappast dolda. De som köper utan att först kolla upp vad man får för pengarna har bara sig själva att skylla.P Pin skrev:
Passar man sig noga och kollar man upp hur det ligger till förstår man vad som gäller och kan fatta rätt beslut.
Men det är ju precis detta som ältats i tråden. Att banken skulle säga upp lån fast du betalar ränta och amortering. Det har aldrig förekommit i stor skala. Om ens i enskilda fall. I första hand längre amortering eller amorteringsfritt. Om inte räntan betalas är det en helt annan situation.J jawen skrev:
dolda var kanske inte rätt ord, snarare att föreningen har stora lån o h hög avgift istället för att du tar ett större lån. Naturligtvis är allt beskrivet men många verkar inte fatta vad det betyder.Bönhas skrev:
Drabbades KANSKE !.....Är du helt slut i pallet eller!Bönhas skrev:
Suck!Bönhas skrev:
Du är kanske ung, men måste du vara så korkad för det, för du verkar inte veta vad du snackar om?
Så när min årsinkomst låg på 1,2 milj, så var jag oförsiktig (när jag valde bort Kungsholmen & Bromma som jag bott i 3-4 års tid) & sökte mig långt utanför tullarna för billigare priser & tog bostadslån om 450.000 kr!
Belånade du 100% av 450 KSEK med en inkomst på 1.2 MSEK? Du borde kunnat spara till kontantinsats på kort tid och slippa topplån.J jawen skrev:Drabbades KANSKE !.....Är du helt slut i pallet eller!
Suck!
Du är kanske ung, men måste du vara så korkad för det, för du verkar inte veta vad du snackar om?
Så när min årsinkomst låg på 1,2 milj, så var jag oförsiktig (när jag valde bort Kungsholmen & Bromma som jag bott i 3-4 års tid) & sökte mig långt utanför tullarna för billigare priser & tog bostadslån om 450.000 kr!
Hörrö moppe-musche, 1990 dvs för 35 år sedan så var vanliga BRF er lika seriösa som allt annat boende i Sverige. Ekonomin såg dessutom väldigt bra ut 1990!Bönhas skrev:
Å lägg ner din "jag-vet-bäst" attityd, det är ALLTID jävligt lätt å vara ball med facit på handen.
Jag fick skatta bort 80 %, som det var på den tiden.P Pin skrev:
Tror jag betalade in 35 tkr & tog lån på resten typ.
Men såg inte "riskerna" att ett så pass "rimligt" lånebelopp, kunde bli så pass "avgörande" totalt sett.
Hade ju 5 arbetsbilar & dyra byggmaskiner som värdet i praktiken försvann på oxå, & hela min privata ihop kämpade liv som motorbåt & tuff bil. Så det fanns enbart ett bostadslån på huset, det andra var ihopsparat & betalt.
Ja, naturligtvis. Vissa drabbades andra drabbades inte. Det var olika från fall till fall.J jawen skrev:
Varför du frågar du mig? Tror du att du skall få ett objektivt svar?J jawen skrev:
Nä om det är någon här som är "helt slut i pallet" överlåter jag till andra att bedömma och svara på.
Är det en fråga till mig? Jag passar. Överlåter till andra att avgöra vem som är korkad.J jawen skrev:
Men tycker du det är intressant att diskutera ber jag dig starta en ny tråd. För här är hör det inte till ämnet.
Gbg säger själva att man i stort sett haft oförändrad skatt sen 1992.L L Jan skrev:Lågkonjunkturen runt 1992/93 bidrog till att kommunalskatten höjdes kraftigt i Göteborg. Den är fortfarande är hög i dag och det beror på att krisens effekter satt igång långsiktiga strukturella problem, som kommunen ännu inte kunnat helt kompensera för.
Läst på SCB och Gbg stads hemsida.
För övrigt föredrar jag Drever framför Pudel.
Från tidigt 2000 tal har man lägre skatt än snittet. Vilket jag visat med diagram.
Du har själv visat noll p nada.
.
Varför är du oförmögen att kunna presentera ett enda uns av bevis …? En länk ? En faktaruta?
Jag bodde i GBG 1992/93 å vet att du ljuger.
MEN VARFÖR..??
Vill du diskutera attityder kan det lämpligen tas i en annan tråd. I denna hör det inte hemma.J jawen skrev:
Exakt! När det gäller 1990 har vi alla facit. Vi vet precis hur det var då. Och vi vet att det precis som nu varierade väldigt mycket.J jawen skrev:
Först skriver du detta ”Många brf hade utlandslån ”på allt”J jawen skrev:
(Direkt idiotiskt för man spekulerar väl inte vilt med sitt boende med en öppen valutaposition..?😱
Men sen skriver du
Många var seriösa å många hade (oseriösa) utlandslån ”på allt”J jawen skrev:
Snacka om å motsäga sig själv i 2 efterföljande kommentarer…
Du har svängt dig med mycket siffror. Du har skrivit att du både lånat 450 och betalat 450 för huset.J jawen skrev:Jag fick skatta bort 80 %, som det var på den tiden.
Tror jag betalade in 35 tkr & tog lån på resten typ.
Men såg inte "riskerna" att ett så pass "rimligt" lånebelopp, kunde bli så pass "avgörande" totalt sett.
Hade ju 5 arbetsbilar & dyra byggmaskiner som värdet i praktiken försvann på oxå, & hela min privata ihop kämpade liv som motorbåt & tuff bil. Så det fanns enbart ett bostadslån på huset, det andra var ihopsparat & betalt.
Du prioriterade alltså båt och tuff bil. Jag hade varken båt eller bil, men en tvåa (halva andelen) som kostade ungefär som ditt hus.
Men detta är inte vad vi diskuterade utan det var tvångsförsäljning pga säkerheten var värd mindre än lånebeloppet.