Nu var det väl ovanligt även under krisen att en villa rasade från 450 000 till 31 000 kr.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du verkar som vanligt leva i "din lilla bubbla".

Jag köpte min första villa 1991 för 450.000 kr.
Räntan hos Nordbanken var då 12,75 % på bottenlånet & 15 % på topplånet.

Fick under lågkonjunkturen problem att betala, då "alla" byggjobben försvann (hade 6 anställda).
Och försökte i slutet av 1993 förhandla ner räntan till 8-9 % ( som jag kanske skulle klara av efter uträkning), men Nordbanken var HELT ointresserade trotts 2 fysiska möten, & då hade jag ändå varit både privatkund & företagskund 7 år, och hade omsättning på 3,5 milj fram till 1992 då den rasade till 316.000 kr för att 1993 sjunka till 124.000 kr

Kämpade många år som ett svin, men runt aug 1995 det gick inte längre så jag klarade inte av att betala bostadslånet & Nordbanken sålde då huset på exekutiv auktion & "släppte det" för 31.000 kr.

Äckel-Nordbanken själva blev "räddade" av staten med 50 miljarder+ av mina/våra skattepengar, men jag själv fick "livet förstört" & fick fortsätta betala av bostadslånet under många år till efter, utan att ha det kvar.

Och min far var högt utbildad ekonom, som lärt mig att vara relativt "försiktig".
Ändå drabbades jag maximalt & fick hela 12 år av mitt liv "stulet" med bara "elände"

Så fan Zodde, vakna upp ur din bubbla nu!
För att banker betedde sig faktiskt som SVIN, & gör så fortfarande!
Först å främst, tråkig historia du delar.
Men Som du själv skriver ”klarade inte av att betala bostadslånet”…

Ingen har ifrågasatt de exemplen där lånen inte sköttes, eller där mindre företag var inblandade

Det var påståendet att där privata hushåll, trots att man KLARADE av att betala lånet, ÄNDÅ fick lånet uppsagt å huset sålt (pga att marknadspriset gått ned) som ifrågasattes. INGET annat.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
EN bank i början av 1900talet hade inte samma möjlighet till funding som dagens banker. Fanns ingen utvecklad penning och obligationsmarknad … Sen var behovet för krediter mycket lägre då ekonomin var mycket mindre
Skillnaden är att man skapat en kultur där det är bra att låna. Tidigare var lån något som de flesta gjorde allt för att undvika. Men idag är systemet sådant att mängder med folk tar lån som de vet att de antagligen inte kommer att betala tillbaka under sin livstid. Det är en sådan osund kultur som lett till att behovet av krediter är så stort idag. Rätt galet att föra en politik som sätter de flesta i skuld. Eller så är det det som är tanken. Att folket är skuldsatt gör det fogligt. Den som är satt i skuld är inte fri som en gammal sossestatsminister en gång sa. Ovanligt klokt för att komma från honom. Sen gick han och blev bankboss.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skillnaden är att man skapat en kultur där det är bra att låna. Tidigare var lån något som de flesta gjorde allt för att undvika. Men idag är systemet sådant att mängder med folk tar lån som de vet att de antagligen inte kommer att betala tillbaka under sin livstid. Det är en sådan osund kultur som lett till att behovet av krediter är så stort idag. Rätt galet att föra en politik som sätter de flesta i skuld. Eller så är det det som är tanken. Att folket är skuldsatt gör det fogligt. Den som är satt i skuld är inte fri som en gammal sossestatsminister en gång sa. Ovanligt klokt för att komma från honom. Sen gick han och blev bankboss.
Jag håller med delar i ovanstående men ”kultur” e nåt annat än vad du tidigare påstod.

Att banker (sen nån ospecificerad gång innan 80talet) inte behöver ha täckning för det dom lånar ut.
Pudla så släpper vi. För nån sån ”stor händelse” i bankvärlden har aldrig hänt…
Eller Visa tråden en länk på vad du claimar

Z Zodde skrev:
Jag håller med delar i ovanstående men ”kultur” e nåt annat än vad du tidigare påstod.

Att banker (sen nån ospecificerad gång innan 80talet) inte behöver ha täckning för det dom lånar ut.
Pudla så släpper vi. För nån sån ”stor händelse” i bankvärlden har aldrig hänt…
Jag har inget exakt datum för någon händelse. Det kan mycket väl skett gradvis. Men något har gjorts så att bankerna fått mycket mer möjlighet att låna ut pengar. Förr var bankerna väldigt måna att få folk att spara i banken. Ett stort skäl till detta var att detta möjliggjorde en stor del av deras utlåning. Antagligen därför banker förr i tiden aktivt propagerade för att få folk att spara. Spara och Slösa var ju ren bankpropaganda för att få barn att spara i banken. Idag propagerar ju snarare banker för att folk ska låna. Finns mycket mer annonser för banklånande än banksparande.

Varför ska jag pudla det. Bankerna har getts större möjlighet att låna ut pengar som de inte har om man jämför med t.ex. tidigt 1900-tal. Eller menar du att det inte skett någon sådan förändring av bankernas möjlighet att låna ut pengar sen tidigt 1900-tal?

L lbgu skrev:
Jag har inget exakt datum för någon händelse. Det kan mycket väl skett gradvis
Men vad har du för belägg att det öht skett?
Ge en enda länk.
L lbgu skrev:
Bankerna har getts större möjlighet att låna ut pengar som de inte har om man jämför med t.ex. tidigt 1900-tal.
Nej, bankerna har aldrig kunnat låna ut pengar man inte förfogat över. Hade man kunnat det hade ju inlåning eller bankobligationer varit onödiga…

Det är ett missförstånd som kommer av fractional banking. Att bankernas utlåning ökar penningmängden.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför ska jag pudla det. Bankerna har getts större möjlighet att låna ut pengar som de inte har om man jämför med t.ex. tidigt 1900-tal. Eller menar du att det inte skett någon sådan förändring av bankernas möjlighet att låna ut pengar sen tidigt 1900-tal?
Det du far efter är Novemberrevolutionen, 21 november 1985.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)

"Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning med 20% per år fram till 1989, en ökning utan motstycke i Sveriges historia efter 1945. Enligt SOU 1998:160 började denna kraftiga kreditexpansion omedelbart efter slopandet av lånetaket i november 1985."

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det du far efter är Novemberrevolutionen, 21 november 1985.

[länk]

"Avregleringen följdes av en mycket kraftig ökning av bankernas utlåning med 20% per år fram till 1989, en ökning utan motstycke i Sveriges historia efter 1945. Enligt SOU 1998:160 började denna kraftiga kreditexpansion omedelbart efter slopandet av lånetaket i november 1985."
Avskaffandet av kreditregleringen i Sverige gjorde väl för fanken inte att banker globalt kunde börja låna ut pengar de inte förfogade över, hur tänkte du..?

Detta skrev jag igår ”
Beskriv denna ”ändring” och vad den bestod i…
Att Sverige avskaffade kreditregleringarna mid80 vet alla men nu diskuterar globalt (å USA). Iallafall var det vad jag svarade på.+

L lbgu skrev:
Det som hänt är att banker fått rätten att i princip trycka pengar. Förr (jag vet inte exakt när denna förändring skedde) krävdes att bankerna hade tillgång till de pengar som de lånade ut. De kunde säkert låna av Riksbanken, men då krävdes det att verkligen RB hade pengar, de tryckte inte nya på studs. Nu antar jag att de säger till RB att de behöver X kr och att då RB skapar nya pengar som banken får tillgång till. Man ökar alltså penningmängden hela tiden utan att det finns någon substans bakom.
Du (och många andra) har fått detta väldigt väldigt om bakfoten.

* kr är en måttenhet. Inget annat. Priser, skulder, tillgångar kan man mäta i kr.
* Mina ""pengar på banken" är bara en fordran jag har på den juridiska person som är banken. Det är inget annat än en fordran.
* Mina "pengar på banken" är från bankens sida inget annat än en skuld till mig. Den dyker upp under inlåning från allmänheten på bankens skuldsida i balansräkningen.
* Det som vardaglig kallas pengar är en fordran på en bank. Antingen som ovan, eller så kontanter som är fordringar på Riksbanken. De senare ligger också på Riksbankens skuldsida.

Om jag tar ett blancolån hos banken så kommer vi båda få en skuld och en fordran. Våra balansräkningar växer lika mycket på båda sidor. Riksbanken har exakt ingen inblandning i detta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kan du länka?

Eftersom frivilliga försäljningar (pga skilsmässa, jobbyte etc) ingår i den siffran visar den ju ingenting.

För alla som klarar av å tänka; Varför skulle bankerna öht vilja säga upp lån som inte missköts och sälja säkerheten på exekutiv auktion å realisera en ordentlig kreditförlust…??

Finns inget vettigt skäl, OCH DÄRFÖR var det heller inget som skedde…
Mytskapare däremot… har funnits i alla tider.
Z Zodde skrev:
Ser du medvetet undviker å svara på min fråga angående ditt vansinniga påstående om Göteborgs kommunalskatt som ”hög” å fortfarande påverkad av kraschen för 30år sen.

Det går fint å pudla så släpper vi den biten
Lågkonjunkturen runt 1992/93 bidrog till att kommunalskatten höjdes kraftigt i Göteborg. Den är fortfarande är hög i dag och det beror på att krisens effekter satt igång långsiktiga strukturella problem, som kommunen ännu inte kunnat helt kompensera för.

Läst på SCB och Gbg stads hemsida.

För övrigt föredrar jag Drever framför Pudel.

H HenrikHuslöse skrev:
Nu var det väl ovanligt även under krisen att en villa rasade från 450 000 till 31 000 kr.
Tror det var fler än allmänheten vet om, då väldigt många områden byggdes 1987-1990.
Många brf hade oxå utlandslån "på allt" i andra valutor, så min månadsavgift rusade från strax över tusenlappen till över 5 tkr/mån.

Mycket stod oxå nytt oköpt eller outhyrt, så vet byggdrakarna fick locka med 10-12 mån hyresfritt & sedan en "orörd" månadshyra typ första 3 åren.
Folk i vissa områden sålde oxå för 1 krona bara för att slippa månadskostnaden.

Jag var på en visning på Kungsholmen /Scheelegatan 1994 tror jag det var (bodde där 1 år runt -90)
En stor etta på 56 kvm, utpriset var 156 tkr 😳

Man var nog tvungen att bli riktigt drabbad, för att få bra insikt hur jävligt det faktiskt var för många människor /familjer. Dom som "kunde sitta stilla i båten", led ju inte allt för mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Du (och många andra) har fått detta väldigt väldigt om bakfoten
Det där har vi redan diskuterat flera ggr & banker skapar pengar PUNKT !

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tror det var fler än allmänheten vet om, då väldigt många områden byggdes 1987-1990.
Många brf hade oxå utlandslån "på allt" i andra valutor, så min månadsavgift rusade från strax över tusenlappen till över 5 tkr/mån.

Mycket stod oxå nytt oköpt eller outhyrt, så vet byggdrakarna fick locka med 10-12 mån hyresfritt & sedan en "orörd" månadshyra typ första 3 åren.
Folk i vissa områden sålde oxå för 1 krona bara för att slippa månadskostnaden.

Jag var på en visning på Kungsholmen /Scheelegatan 1994 tror jag det var (bodde där 1 år runt -90)
En stor etta på 56 kvm, utpriset var 156 tkr 😳

Man var nog tvungen att bli riktigt drabbad, för att få bra insikt hur jävligt det faktiskt var för många människor /familjer. Dom som "kunde sitta stilla i båten", led ju inte allt för mycket.
Jag uppfattade det som en befintlig villa och inte bostadsrätt eller hyresrätt.

Nyproduktion är alltid riskabelt för hr och BR om konjunkturen går ner. Villa inte så länge man har råd med ränta och amortering.

P Pin skrev:
Jag uppfattade det som en befintlig villa och inte bostadsrätt eller hyresrätt.
Jaha, det var inte min mening....sorry.
En del hus satt ihop med spegelvänd planlösning & en del helt fristående. (därav mitt ordval villa)
Alla tomter var på 8-900 kvm & avgiften var 1 tusenlapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.