Düsseldorff
C chali405 skrev:
Hittade nu att vi är uppdragsgivare
Men du har ju bara klistrat in halva texten. Dessutom framgår bara att ansvaret övergår. Det framgår inte att du ska anses vara uppdragsgivare.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C chali405 skrev:
Hur kommer vi i kontakt? :)
Det gör vi inte. Jag vill vara anonym på internet. Du kan ladda upp avtalet på en fildelningstjänst och skicka länken till mig i meddelande.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men du har ju bara klistrat in halva texten.
Jag baserade min försiktiga bedömning på det här stycket, som var inklistrat tidigare.
Text om besiktning utförd av säljaren, köparens undersökningsplikt, kontakt med besiktningsföretag för en köpargenomgång och ansvar, giltig inom 6 månader.

Düsseldorff
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag baserade min försiktiga bedömning på det här stycket, som var inklistrat tidigare.
[bild]
Otroligt otydlig beskrivning av vad ett "juridiskt övertagande" (vad det nu betyder) förväntas innebära.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Otroligt otydlig beskrivning av vad ett "juridiskt övertagande" (vad det nu betyder) förväntas innebära.
Förvisso, men jag tänker att med Konsumenttjänstlagen i ryggen...?

Känns irrelevant att diskutera om TS är uppdragsgivare eller inte.
De 40k TS lagt på konstruktör är, till största delen iaf, inte en kostnad för skadan, dvs den hängande plinten och felaktig schaktning.
Vad kan kostnaden vara för att åtgärda schaktningen?
För att besiktningsmannen ska betala behöver skadan uppgå till 30k (0,5 pbb), eller det lägsta beloppet av a, b och c i inlägg #46, där a är fastighetens värde med eller utan fel, och det är inte osannolikt att den skillnaden är 0kr.

Så släpp det TS, lös problemet och gå vidare. Berätta för din omgivning att besiktningsmannen är dålig. Möjligen kan du slösa några timmar av ditt liv på att få tillbaka det du betalat för att köpa in dig på besiktningen.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
globaljuggler globaljuggler skrev:
Förvisso, men jag tänker att med Konsumenttjänstlagen i ryggen...?
Återigen, det går inte att avgöra i en tråd på byggahus.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Y YuGi skrev:
Känns irrelevant att diskutera om TS är uppdragsgivare eller inte.
De 40k TS lagt på konstruktör är, till största delen iaf, inte en kostnad för skadan, dvs den hängande plinten och felaktig schaktning.
Vad kan kostnaden vara för att åtgärda schaktningen?
För att besiktningsmannen ska betala behöver skadan uppgå till 30k (0,5 pbb), eller det lägsta beloppet av a, b och c i inlägg #46, där a är fastighetens värde med eller utan fel, och det är inte osannolikt att den skillnaden är 0kr.

Så släpp det TS, lös problemet och gå vidare. Berätta för din omgivning att besiktningsmannen är dålig. Möjligen kan du slösa några timmar av ditt liv på att få tillbaka det du betalat för att köpa in dig på besiktningen.
Jag delar inte nödvändigtvis din analys av problemet men jag delar din slutsats.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det gör vi inte. Jag vill vara anonym på internet. Du kan ladda upp avtalet på en fildelningstjänst och skicka länken till mig i meddelande.
Kunskap vi delges här är viktigt och bra och kostnadsfritt, ett komplement till verkligheten i vardagen .
Ett out of the box tänk när man fastnar.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Farstatjej90
Är det inte bättre att TS laddar upp här så att alla kan diskutera saken? 🤔

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske hans inkomstkälla?

Farstatjej90
Eller hennes.

Düsseldorff
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Absolut. Men det verkar ju inte TS vilja göra.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kan inte du utge dig för att vara jurist, få TS att skicka allt till dig och sen kan du ladda upp det här då?

Det kommer! maskerar namn och företag just nu..

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.