Delar av kontraktet

• Delar av kontraktet med fokus på besiktningsmannens ansvar och begränsning av skadeståndsskyldighet vid överlåtelsebesiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text från ett fastighetsbesiktningskontrakt med detaljer om ansvarsfördelning, betalningsvillkor och nyttjanderätt till besiktningsutlåtandet.
    Skapa konto
  • Textavsnitt om reklamation och preskription från ett inspektionskontrakt.
    Skapa konto
  • Riskanalys om krypgrund med Erge bjälklag, beskriver risker för mögel och fukt samt påverkan på konstruktionen.
    Skapa konto
  • Kontrakt för besiktningsuppdrag med SBR, innehåller detaljer om omfattning, besiktningsdag och -närvaro.
    Skapa konto
  • Text om besiktningsutlåtandets juridiska betydelse mellan säljare och köpare av fastighet.
  • Besiktningsutlåtande från en överlåtelsebesiktning som beskriver byggnadens skick och eventuella fel. Inkluderar även riskanalys och rekommendationer.
    Skapa konto
  • Text om köparens undersökningsplikt från ett besiktningskontrakt, där det förtydligas att ansvar och villkor gäller vid köpargenomgång.
  • Text om uppdragsgivarens ansvar vid en överlåtelsebesiktning, inklusive krav på handlingar, tillgänglighet och säkerhet.
    Skapa konto
  • Text från kontraktet om besiktning, beskriver okulär kontroll av fastighetens ytor, fasader, tak och mark samt tillgängliga utrymmen som kan undersökas.
    Skapa konto
Jarlingar Jarlingar skrev:
et finns prejudikat på att om åtgärden understiger
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad kostade åtgärden för plinten?
Har hittils lagt ut med konstruktör osv. ca 40K kr , + min egna tid jag lagt, fortfarande inte färdigt.

Düsseldorff
C chali405 skrev:
Delar av kontraktet
Ok, rätten till inomobligatoriskt skadestånd är således helt avhängigt vem som är uppdragsgivare. Är det du? Nej, förmodligen inte.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Som jag sa så avråder jag TS från att försöka. Jag vet heller inte på rak arm om det finns några sådana fall gällande just besiktningsmän. Men det finns definitivt fall där en part haft anledning att lita på en annan parts utsaga, utan att det funnits ett avtal dem emellan, och skadestånd har utdömts.
Finns en yrkesman som kan klargöra kostnad av lämplig åtgärd?
Alltid bra att veta , värt besvär att bråka el information till köparen som en trovärdighets faktor, jag har blivit info men..... Yrkeskunnande är viktigt i ett ställningstagande

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Haha ok! Du uttrycker dig som en jurist (på gott och ont).
F Festlund skrev:
Eller ligg och crawla under byggnaden, altanen, uppe på vinden etc. själv istället för att betala för någon som ändå slår ifrån sig.

När vi var på husvisningar så var jag den enda på 95% av alla visningar under en 2 års period som ens verkade intresserad att titta på fundament, in i inspektionsluckor och upp på vindarna. Flesta mäklarna stod som fågelholkar när man vill se dessa utrymmen.

TS; om du har fått en genomgång på plats och sett bilderna - hur kan det komma som en överraskning nu?

Vill inte vara elak, men lägg all tid och energi på att åtgärda problematiken istället. Att försöka sätta dit någon i detta fall är en extremt brant backe enligt mig och är inte värt tiden, energin eller den stora ekonomiska risken. Tyvärr.
Jag är på väg att åtgärda det, Men.. jag kan inte låta en så pass nonchalant besiktningsman komma undan med detta. På telefon var jag också en "rättshaverist". inte jag som
Ok, rätten till inomobligatoriskt skadestånd är således helt avhängigt vem som är uppdragsgivare. Är det du? Nej, förmodligen inte.
OK så vad innebär då detta:

• Text med instruktioner till köpare om besiktningens juridiska överlåtelse och behovet av en separat köpargenomgång inom sex månader.
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Nej, förmodligen inte.
Jag är mer benägen att tro det motsatta, dvs. att en avtalsöverlåtelse faktiskt har skett. Som jag läser texten ska två villkor vara uppfyllda.

1. Att köparen tar kontakt med besiktningsföretaget för utförande av en köpargenomgång.
2. Att det sker inom sex månader.

Om vi nu antar att detta har skett, varför skulle inte TS ha övertagit avtalet?

Med ovan sagt, har jag ingen uppfattning om vad en domstol skulle komma fram till i själva sakfrågan.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
C chali405 skrev:
Det går inte att svara på utifrån den korta meningen. Det är iallafall inte uppenbart att det skulle innebära att partsställningen förändras.

Står iofs här, jag är inte uppdragsgivare men vi har tagit över det... Men... Beskitningsmannen kan väl fortfarande agera vårdslöst och bryta ett kontrakt på så sätt?

• Bild av text som beskriver besiktningsmannens ansvar och begränsningar i deras skadeståndsskyldighet vid överlåtelsebesiktning.
    Skapa konto
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag är mer benägen att tro det motsatta, dvs. att en avtalsöverlåtelse faktiskt har skett. Som jag läser texten ska två villkor vara uppfyllda.

1. Att köparen tar kontakt med besiktningsföretaget för utförande av en köpargenomgång.
2. Att det sker inom sex månader.

Om vi nu antar att detta har skett, varför skulle inte TS ha övertagit avtalet?

Med ovan sagt, har jag ingen uppfattning om vad en domstol skulle komma fram till i själva sakfrågan.
Jag har en vag aning med tanke på att jag tidigare har varit domare. Men det går inte att avgöra utifrån en tråd på internet. Man behöver gå igenom helheten från början till slut.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Second opinion, av en yrkeskunnig,sen upp till er att besluta.
Om man räknar på ett sålt objekt minus utgifter kan det bli en väldigt liten skillnad, många köpare tänker i samma riktning...här finns ett känt fel...bra att veta.. vad kostar åtgärd...vad ska vårt bud ligga på.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag har en vag aning med tanke på att jag tidigare har varit domare. Men det går inte att avgöra utifrån en tråd på internet. Man behöver gå igenom helheten från början till slut.
Shit-GPT säger följande , så kan finns en sannolikhet att vi blev uppdragsgivare när vi köpte hans tjänst

• Tabell som beskriver uppdragsgivares ansvar gentemot besiktningsman enligt SBR-modellen, beroende på olika avtalssituationer.
Düsseldorff
C chali405 skrev:
Shit-GPT säger följande , så kan finns en sannolikhet att vi blev uppdragsgivare när vi köpte hans tjänst
Ja, absolut, det kan vara så. Men det går inte att svara på utan att i lugn och ro få läsa hela avtalet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
Second opinion, av en yrkeskunnig,sen upp till er att besluta.
Om man räknar på ett sålt objekt minus utgifter kan det bli en väldigt liten skillnad, många köpare tänker i samma riktning...här finns ett känt fel...bra att veta.. vad kostar åtgärd...vad ska vårt bud ligga på.
Exemplifiera
Vi sålde q märkt hus med flera brister,av ålder, vi gick med på 25 tusen ner ,de krävde 50 samt en friskrivningsklausul mot alla av besiktningsmannen upptäckta fel.
Mycket bra avtal

Ja, absolut, det kan vara så. Men det går inte att svara på utan att i lugn och ro få läsa hela avtalet.
Hur kommer vi i kontakt? :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Hittade nu att vi är uppdragsgivare

• Text om överlåtelsebesiktning och uppdragsgivare den 18 juni 2024.
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.