Farstatjej90
Det blir lättare om du presenterar alla fakta direkt istället för att som nu låta oss gissa en massa för att sen komma med avtalet...

• Gilla
Jimipe och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det blir lättare om du presenterar alla fakta direkt istället för att som nu låta oss gissa en massa för att sen komma med avtalet...
Självklart. Jag insåg det nu, men var för sen på att ändra inlägget, man har bara 1h på sig tydligen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Om samma villkor och ansvar gäller, blir det ju lite intressant att läsa villkoren. Att i domstol hävda att besiktningsmannen har agerat vårdslöst är en rejäl uppförsbacke. Att eventuellt kunna peka på att hen har åsidosatt villkoren i avtalet (som man eventuellt då har övertagit) kan ju faktiskt vara mycket enklare.

Men vi behöver se villkoren för att kunna spekulera vidare.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om samma villkor och ansvar gäller, blir det ju lite intressant att läsa villkoren. Att i domstol hävda att besiktningsmannen har agerat vårdslöst är en rejäl uppförsbacke. Att eventuellt kunna peka på att hen har åsidosatt villkoren i avtalet (som man eventuellt då har övertagit) kan ju faktiskt vara mycket enklare.

Men vi behöver se villkoren för att kunna spekulera vidare.
Jag skulle säga att det är en väldigt brant uppförsbacke oavsett.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag skulle säga att det är en väldigt brant uppförsbacke oavsett.
Fast av två branta uppförsbackar bör man väl ta den som lutar minst?

• Haha
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fast av två branta uppförsbackar bör man väl ta den som lutar minst?
Ja. Men man kan också välja att skita i alltihopa och ta en öl istället.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Ziri och 20 till
  • Laddar…
Det finns prejudikat på att om åtgärden understiger 3%? Av köpeskillingen så räknas inte felet som ersättningsbart även om det faktiskt uppfyller kriterierna för ett dolt fel.

Jag skulle med den informationen som framkommit hittills inte gå efter besiktningsmannen eller köparen.

För mycket osäkerhet och risk med liten ev vinst.

Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt tyvärr..

Ta det på lärkontot; genomför alltid en egen besiktning.

Gå vidare i livet.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det finns prejudikat på att om åtgärden understiger 3%? Av köpeskillingen så räknas inte felet som ersättningsbart även om det faktiskt uppfyller kriterierna för ett dolt fel.
Fast detta rör inte ett så kallat "dolt fel" utan huruvida besiktningsmannen har agerat vårdslöst och/eller att en avtalsöverlåtelse har skett, och att hen i så fall gjort sig skyldig till ett avtalsbrott.

• Gilla
Kardan79 och 10 till
  • Laddar…

Jag skulle med den informationen som framkommit hittills inte gå efter besiktningsmannen eller köparen.

Gå vidare i livet.
Blir det inte "egen besiktning" enligt avtalet? jag kan ju posta det här också

Sant.
Men jag hade inte gått vidare med det iaf

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Vad kostade åtgärden för plinten?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…

Gå vidare i livet.
Eller ligg och crawla under byggnaden, altanen, uppe på vinden etc. själv istället för att betala för någon som ändå slår ifrån sig.

När vi var på husvisningar så var jag den enda på 95% av alla visningar under en 2 års period som ens verkade intresserad att titta på fundament, in i inspektionsluckor och upp på vindarna. Flesta mäklarna stod som fågelholkar när man vill se dessa utrymmen.

TS; om du har fått en genomgång på plats och sett bilderna - hur kan det komma som en överraskning nu?

Vill inte vara elak, men lägg all tid och energi på att åtgärda problematiken istället. Att försöka sätta dit någon i detta fall är en extremt brant backe enligt mig och är inte värt tiden, energin eller den stora ekonomiska risken. Tyvärr.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fast detta rör inte ett så kallat "dolt fel" utan huruvida besiktningsmannen har agerat vårdslöst och/eller att hens agerande vore ett brott mot ett civilrättsligt avtal som eventuellt har föregåtts av en avtalsöverlåtelse.
Får jag gissa att du är jurist, liksom jag?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Får jag gissa att du är jurist, liksom jag?
Bara som hobby :) Jag är nationalekonom.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Düsseldorff
Bara som hobby :) Jag är nationalekonom.
Haha ok! Du uttrycker dig som en jurist (på gott och ont).

• Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.