Hej,
Vill höra med er om vad som kan vara rimligt för mig här.
Överlåtelsebesiktning med vad jag anser vara vårdslös från besiktningsmannen.. Ex på plinten som hänger,
Och några punkter från besiktningsprotokollet. Är det ens värt att försöka reklamera denna besiktning?
Han vill inte erkänna att han gjort några missar och allt är upp till mig att ha undersökt. Jag kan inget om plintar som "hänger" och förväntade mig att detta skulle han noterats i protokollet.. Han har ju trots allt postat det på sin Facebook. Är inte det lite märkligt?

• Protokollutdrag som visar köksproblem: saknas droppskydd i vaskskåpet och spillfunktionen på köksblandaren ej låst.
  • Besiktningsprotokoll som listar brister i köket, inklusive saknat droppskydd i vaskskåpet och problem med köksblandarens spillfunktion.
  • Plint med schaktning nära grunden, med risk för ras eller sättningar i kryputrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr mot ett rum med parkettgolv, vita gardiner och en trätrappstol. Betonggolv syns utanför dörren.
    Skapa konto
  • Ytterdörr med glasfönster och persienner, trätrall synligt framför samt skador vid dörrens nederkant.
    Skapa konto
  • Besiktningsprotokoll med text om fönster, dörrar och annat, inklusive jordfelstest.
  • Krypgrund med synliga plintar och belysning, omgivning av jordgolv och några pelare.
    Skapa konto
  • Bilden visar en betongplint i ett utrymme under ett hus med synlig jord och byggdetaljer, inklusive ett gult rör och en blå presenning.
    Skapa konto
  • Diskmaskinsavstängare under en vask, med anslutna rör och kopplingar synliga.
    Skapa konto
  • Rörinstallation bakom en vägg med flera anslutningar och märkning "inget skvallerrör".
    Skapa konto
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Davidbagare
han nämner att det schaktats för nära plinten, och att det således föreligger rasrisk. Du menar att du vill ha en mer utförande förklaring till vad han menar med det?

• Gilla
boaps och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Davidbagare Davidbagare skrev:
han nämner att det schaktats för nära plinten, och att det således föreligger rasrisk. Du menar att du vill ha en mer utförande förklaring till vad han menar med det?
Det är inte besiktningsmannens påpekande såvitt jag förstår, utan ett senare utlåtande från en konstruktör.

• Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är inte besiktningsmannens påpekande såvitt jag förstår, utan ett senare utlåtande från en konstruktör.
Ah, då förstår jag

Davidbagare Davidbagare skrev:
Ah, då förstår jag
Jag gjorde samma tabbe jag med. Kanske kan det förtydligas lite i trådstarten vem som har skrivit vad?

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Tack för hittills, Där det står "schaktats för nära plinten"
det är efter besiktningsmannen,
Jag tog in en konstruktör för att se vad som behövde åtgärdas med rost på balkarna, han såg då det med schaktningen.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
postat det på sin Facebook
Vad har han skrivit om bilden på fb?
Är det du i egenskap av köpare som besiktigat eller är det säljaren?

• Gilla
Lazze och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad har han skrivit om bilden på fb?
Är det du i egenskap av köpare som besiktigat eller är det säljaren?
Vi tog över säljarens besiktning.

Inget skrivet. Bara bild, han har dock svarat på ett mail: ”ingen rasrisk” men två oberoende konstruktörer säger emot.. så har fått åtgärda det genom att gjuta ett stöd runt om plinten..

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Så vad kostade det att åtgärda problemet? Det är väl det du kan ge anspråk om som skadestånd

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Osäker på om jag tolkar det rätt här. Men om bes. mannen har påpekat att schaktning går för nära plinten, så känns det som att det har anmärkts på det. Att kontruktören sedan utrycker sig tydligare är en annan sak.

När det gäller bilden med saknat skvallerrör från fördelaren, så är det relativt nyligen som krav införts på det om det gäller en värmefördelare som jag tror det är vi ser på bilden. Så det är troligen inget fel i förhållande till byggåret.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Düsseldorff
H hempularen skrev:
Osäker på om jag tolkar det rätt här. Men om bes. mannen har påpekat att schaktning går för nära plinten, så känns det som att det har anmärkts på det. Att kontruktören sedan utrycker sig tydligare är en annan sak.

När det gäller bilden med saknat skvallerrör från fördelaren, så är det relativt nyligen som krav införts på det om det gäller en värmefördelare som jag tror det är vi ser på bilden. Så det är troligen inget fel i förhållande till byggåret.
Nej det är konstruktörerna som har påpekat det. Besiktningsmannen missade det och säger nu i efterhand att det inte är någon fara, vilket utifrån bilden låter som ett helt galet uttalande.

• Gilla
OlaTh och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Jag tog in en konstruktör efter besiktningen för att se vad som behövde åtgärdas med "korrosion på balkar" (Det står inget om plinten i besiktningsprotokoll). Det var då konstruktören såg detta med plinten. Fördelaren är i en nybyggd del från 2023 så då fanns den regeln (?)

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har viss erfarenhet av skadeståndsprocesser ur olika perspektiv. Mitt råd till dig, TS, är att släppa detta. Det kommer med mycket stor sannolikhet kosta mer än det smakar såväl ekonomiskt och tidsmässigt som i mental påfrestning.

• Gilla
Snigla och 26 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Fördelaren är i en nybyggd del från 2023 så då fanns den regeln (?)
Japp

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Farstatjej90
C chali405 skrev:
Vi tog över säljarens besiktning.
Då har du inget avtal med besiktningsmannen och det finns inget att hämta där..

Men det här med Facebook, kan du utveckla det?🤔

• Gilla
  • Haha
ByggAddo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.