45 658 läst ·
366 svar
46k läst
366 svar
Hade ni krävt besiktningsmannen på skadestånd?
Hej,
Vill höra med er om vad som kan vara rimligt för mig här.
Överlåtelsebesiktning med vad jag anser vara vårdslös från besiktningsmannen.. Ex på plinten som hänger,
Och några punkter från besiktningsprotokollet. Är det ens värt att försöka reklamera denna besiktning?
Han vill inte erkänna att han gjort några missar och allt är upp till mig att ha undersökt. Jag kan inget om plintar som "hänger" och förväntade mig att detta skulle han noterats i protokollet.. Han har ju trots allt postat det på sin Facebook. Är inte det lite märkligt?
Vill höra med er om vad som kan vara rimligt för mig här.
Överlåtelsebesiktning med vad jag anser vara vårdslös från besiktningsmannen.. Ex på plinten som hänger,
Och några punkter från besiktningsprotokollet. Är det ens värt att försöka reklamera denna besiktning?
Han vill inte erkänna att han gjort några missar och allt är upp till mig att ha undersökt. Jag kan inget om plintar som "hänger" och förväntade mig att detta skulle han noterats i protokollet.. Han har ju trots allt postat det på sin Facebook. Är inte det lite märkligt?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Vi tog över säljarens besiktning.Jarlingar skrev:
Inget skrivet. Bara bild, han har dock svarat på ett mail: ”ingen rasrisk” men två oberoende konstruktörer säger emot.. så har fått åtgärda det genom att gjuta ett stöd runt om plinten..
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Osäker på om jag tolkar det rätt här. Men om bes. mannen har påpekat att schaktning går för nära plinten, så känns det som att det har anmärkts på det. Att kontruktören sedan utrycker sig tydligare är en annan sak.
När det gäller bilden med saknat skvallerrör från fördelaren, så är det relativt nyligen som krav införts på det om det gäller en värmefördelare som jag tror det är vi ser på bilden. Så det är troligen inget fel i förhållande till byggåret.
När det gäller bilden med saknat skvallerrör från fördelaren, så är det relativt nyligen som krav införts på det om det gäller en värmefördelare som jag tror det är vi ser på bilden. Så det är troligen inget fel i förhållande till byggåret.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Nej det är konstruktörerna som har påpekat det. Besiktningsmannen missade det och säger nu i efterhand att det inte är någon fara, vilket utifrån bilden låter som ett helt galet uttalande.H hempularen skrev:Osäker på om jag tolkar det rätt här. Men om bes. mannen har påpekat att schaktning går för nära plinten, så känns det som att det har anmärkts på det. Att kontruktören sedan utrycker sig tydligare är en annan sak.
Jag tog in en konstruktör efter besiktningen för att se vad som behövde åtgärdas med "korrosion på balkar" (Det står inget om plinten i besiktningsprotokoll). Det var då konstruktören såg detta med plinten. Fördelaren är i en nybyggd del från 2023 så då fanns den regeln (?)H hempularen skrev:Osäker på om jag tolkar det rätt här. Men om bes. mannen har påpekat att schaktning går för nära plinten, så känns det som att det har anmärkts på det. Att kontruktören sedan utrycker sig tydligare är en annan sak.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Jag har viss erfarenhet av skadeståndsprocesser ur olika perspektiv. Mitt råd till dig, TS, är att släppa detta. Det kommer med mycket stor sannolikhet kosta mer än det smakar såväl ekonomiskt och tidsmässigt som i mental påfrestning.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg