O Ostentorp skrev:
Rätt naivt uttalat från Dig - Du läste ju inte vad jag skrev. En besiktningsman som missar detta med plinten i sitt protokoll borde väl ha "ett" bättre öga att hitta fel och delge detta till köparen - än köparen själv.
Det är just detta jag är ute efter!

C CarlMcLam skrev:
Jag får vibbarna tyvärr. Varken godkänd enligt SBR eller auktoriserad.
jodå, godkänd av SBR

C CarlMcLam skrev:
Jag svarade inte på ditt inlägg.
Fråga: Vet inte för hus du köpte - Men ålande du runt på vinden och husgrunden på ditt hus? När du utgått ifrån att en besiktningsman varit där?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Det är just detta jag är ute efter!
Du har fått flera bra svar i ärendet. Läs vad steffo_b skriver och släpp det och gå vidare. Du kommer bara förlora pengar och tid.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
jodå, godkänd av SBR
Då tycker jag du lyfter frågan till SBR - ta med kort och lite text hur du upplever situationen. Du kan ge besiktningsman en chans till kanske innan detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Ostentorp skrev:
Fråga: Vet inte för hus du köpte - Men ålande du runt på vinden och husgrunden på ditt hus? När du utgått ifrån att en besiktningsman varit där?
Nope. Men jag är byggingenjör också, så jag kände mig hyfsat trygg med det utlåtandet visade. Valde också medvetet ett ”oproblematiskt” hus, där nästan alla fel som uppkommit därefter redan varit kända. Det felet som upptäcktes kunde bara ha upptäckts via förstörande kontroll.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
C CarlMcLam skrev:
Nope. Men jag är byggingenjör också, så jag kände mig hyfsat trygg med det utlåtandet visade. Valde också medvetet ett ”oproblematiskt” hus, där nästan alla fel som uppkommit därefter redan varit kända. Det felet som upptäcktes kunde bara ha upptäckts via förstörande kontroll.
Hänger inte med riktigt - Menar du att plinten för en novis/saknad kunskap - Kunde tro att plinten hade hållfasthet i sitt läge? - och man kan bara veta orsaken/kontroll om man tex undergrävde mer i området?

O Ostentorp skrev:
Hänger inte med riktigt - Menar du att plinten för en novis/saknad kunskap - Kunde tro att plinten hade hållfasthet i sitt läge? - och man kan bara veta orsaken/kontroll om man tex undergrävde mer i området?
Jag förstår inte vad du menar. Du har konstig meningsuppbyggnad och formatering.

Om en köpare inte har nog med kunskap för att genomföra undersökningsplikten på ett gott vis, så är det upp till denne att åtgärda det, exempelvis att anlita en egen besiktningsman.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
jodå, godkänd av SBR
Det stod inte det i utlåtandet? Men jag kanske missade. ”Av SBR godkänd Besiktningsman” ska det stå.

C CarlMcLam skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Du har konstig meningsuppbyggnad och formatering.

Om en köpare inte har nog med kunskap för att genomföra undersökningsplikten på ett gott vis, så är det upp till denne att åtgärda det, exempelvis att anlita en egen besiktningsman.
Det har vi ju, genom att anlita säljarens besiktningsman då vi köpte och övertog protokollet

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Det har vi ju, genom att anlita säljarens besiktningsman då vi köpte och övertog protokollet
Nej. Ni har köpt säljarens anlitade besiktningsmans utlåtande. Och genomgång. Inget mer.

Det är detta som du verkar ha svårt att skilja på. Ni har inte anlitat en egen besiktningsman EDIT för att göra en överlåtelsebesiktning.

Vad betalade du åt besiktningsmannen?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Den mycket aktive @CarlMcLam som påstår sig vara besiktningsman har PM:at mig en länk till en sida som verkar vara nån slags besiktningsverksamhet men den personen (om det nu är samma) verkar enligt CVt mest ha sysslat med att inspektera asfalt så jag tror ni alla kan ta inläggen i tråden med en nypa salt...🤔

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C CarlMcLam skrev:

Eller göra som jag gjorde och sket i undersökningen och köpte huset med att endast ha sett mäklarens bilder på det ,samt läst besiktningsprotokollet. Ingen besiktningsklausul heller. Köpte inte heller in mig på säljarens besiktning.
Kan jag då ställa något som helst krav mot säljaren? Nope! Men ett väl medvetet val

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
TS frågeställning är intressant, men den rör inte dolda fel.

TS undrar om besiktningsmannens bristfälliga agerande och med ett undermåligt protokoll, där rena självklarheter inte tagits med, kan vara skadeståndsskyldig.

Så då är väl den egentliga summan TS skulle kunna tvista om de 8000:- som övertagandet av säljarens besiktning kostade.
Inte kostnaden för åtgärdande av felen.

Hela tråden genomsyras av vad jag och många med mig vetat länge; säljarens besiktning är värdelös för en köpare.
Ett modernt bondfångeri. Man lurar på kunder något som inte har reellt värde öht.
Bra business att kunna sälja samma vara två gånger utan ökade omkostnader..

Jag hade gärna sett att detta provas rättsligt.
Och ännu hellre se ett slut på bondfångeriet.

Slutligen till TS: vvs och el brukar inte ingå i besiktningen och vara friskrivna.

• Gilla
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Kan jag då ställa något som helst krav mot säljaren? Nope!
Jo för ett dolt fel kan du stämma säljaren även om du aldrig satt din fot på fastigheten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.