45 944 läst ·
366 svar
46k läst
366 svar
Hade ni krävt besiktningsmannen på skadestånd?
Under ett halvt PBB, så småmål. Så en timmes juridisk rådgivning eller vad det är.M MrDizzy skrev:
Vi vet inte heller vad TS har betalat för tjänsten heller, det har denne inte sagt.
Det blir så stort överskott så jag kommer kunna äta lunch för 8000 kr då?Claes Sörmland skrev:
🙂
Tja, nog verkar väl ersättningen räcka till en försäkringspremie iaf.
Men givet vad som sägs i tråden verkar det vara omöjligt att få ut någon ersättning från en besiktningsfirma. Då kan premien bli riktigt låg.
Om det kan upptäckas utan typ förstörande provning så är det inte dolt fel. Kunde besiktningsmannen fota det kunde Köpare fota det och då är det inte dolt fel.O Ostentorp skrev:
Ja ungefär så.C CarlMcLam skrev:
Därvid som jag skrev att är man inte beredd att lägga blod svett och tårar så ska man nog inte köpa hus.
Är nått fel med huset måste man vara ok med att det är en själv som får stå för kostnaden redan innan man köper. Detta är något som enl mitt tycke de flesta inte vill känns vid då de köper hus.
Och det spelar inte så stor roll om det är ett "begagnat" hus eller ett nybygge.
Visst du kan ofta (men inte alltid) få saker som är fel gratis åtgärdade vid nybyggnation, men det man som köpare då behöver betala med är tid o tårar. Tjata, jaga ansvariga, reda ut etc etc.
Har nära vänner som låtit bygga nya hus (nyckelfärdiga). Och alla nybyggen har haft minst lika stora galna saker som TS har med plinten. WTF liksom! Det ska ju vara nyckelfärdigt!
Och har man som "nybyggare" rikitgt otur och byggaren är en fuskbyggare så kan du ge dig f* på att då problemen börjar uppstå så sätter byggaren företaget i KK.
Vad menar du Carl? Köparen skrivit på köpekontraktet och han visste om Plinten? Det tror inte jag.C CarlMcLam skrev:
Verkar vara ännu en lyckosökare i byggbranschen - som tror sig kan besikta.
Om han inte visste om plinten uppfyllde han inte sin undersökningsplikt. Skrev han på köpekontraktet utan att ha uppfyllt den så får han tyvärr skylla sig självO Ostentorp skrev:
Jepp.M MrDizzy skrev:Ja ungefär så.
Därvid som jag skrev att är man inte beredd att lägga blod svett och tårar så ska man nog inte köpa hus.
Är nått fel med huset måste man vara ok med att det är en själv som får stå för kostnaden redan innan man köper. Detta är något som enl mitt tycke de flesta inte vill känns vid då de köper hus.
Och det spelar inte så stor roll om det är ett "begagnat" hus eller ett nybygge.
Visst du kan ofta (men inte alltid) få saker som är fel gratis åtgärdade vid nybyggnation, men det man som köpare då behöver betala med är tid o tårar. Tjata, jaga ansvariga, reda ut etc etc.
Har nära vänner som låtit bygga nya hus (nyckelfärdiga). Och alla nybyggen har haft minst lika stora galna saker som TS har med plinten. WTF liksom! Det ska ju vara nyckelfärdigt!
Och har man som "nybyggare" rikitgt otur och byggaren är en fuskbyggare så kan du ge dig f* på att då problemen börjar uppstå så sätter byggaren företaget i KK.
Och många på forumet skriker om dolda fel. Jag fick förlikning mot försäkringsbolaget för dolt fel, vid en dolda fel försäkring, där jag var köpare. Låt mig säga såhär: jag tillhör en exklusiv skara.
Rätt naivt uttalat från Dig - Du läste ju inte vad jag skrev. En besiktningsman som missar detta med plinten i sitt protokoll borde väl ha "ett" bättre öga att hitta fel och delge detta till köparen - än köparen själv.C CarlMcLam skrev: