45 944 läst ·
366 svar
46k läst
366 svar
Hade ni krävt besiktningsmannen på skadestånd?
Hade du varit säljaren hade du kunnat argumentera för detta. Detta regleras i villkoren. Du har däremot ingenting att gå på då du inte köper en besiktning utan rättigheten att använda ett besiktningsutlåtande.C chali405 skrev:Jag tänker att det är vårdslöst då man slår ihop alla punkter, så är den hängande plinten en av många delar han inte informerat om. ex att en vattenutkastare är rakt upp genom sovrumsgolv, inte i ett läckageskåp. "inga anmärkning i protokoll" jag tror man ser på det hela är den inte fackmannamässigt utförd.
Vi vet inte vad som ingår under avtalet. Men det är en genomgång av besiktningsprotokollet. Om TA är missnöjd med genomgången av protokollet så får väl denne driva den frågan. Det har inget att göra med själva besiktningen, som är avslutad. Åt säljarens räkning.oscar_uppsala skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag är uppdragsgivaren. jag har köpt tjänsten, då uppdragsgivaren (säljarbesktningen) skrevs över till mig. Är det inte så det funkar i kontraktet?C CarlMcLam skrev:
Nej. Du har fel. Du har övertagit ansvaret för felen, på så sätt att du har fått tillgång till protokollet och en genomgång. Nu kan du inte hävda dolda fel (vilket är nästan omöjligt att få igenom). Felet var inte noterat i utlåtandet, men eftersom du lätt kunde se det själv, så faller det inom din undersökningsplikt, inte ens inom utökad undersökningsplikt. Alltså har du ingenting att gå på.C chali405 skrev:
Det finns inget i villkoren som gör att du tar över som part. I och med utlåtandet är uppdraget slutfört. Invändningar ska lämnas in omgående av Säljaren.
Du är smart så du begriper egentligen. Men OK då, om du vill spela det spelet:Farstatjej90 skrev:
Räkna ihop: förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe, dryck till allt detta och så kanske sex-åtta personer i sällskapet. Eller kanske istället 3-5 smårätter per person som är så populära numera i den tapasfierade restaurangvärlden.
Men om du med restaurangbesök tror att jag menar att stanna till med bilen vid en tacobar och vräka i sig lite snabblunch med dottern så kan du ju precis som redovisats ovan komma undan med småpengar. Varmkorv är också väldigt billigt. Eller enkla hamburgare. Men det var ju uppenbarligen inte vad jag syftade på.
Om vi lämnar detta med varmkorv och så vidare, om det är som du säger, bara upplysningar man betalar för, blir ju timlönen helt galen för besiktningen.. det är därför folk antar att det är något mer man får.Claes Sörmland skrev:
Du är smart så du begriper egentligen. Men OK då, om du vill spela det spelet:
Räkna ihop: förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe, dryck till allt detta och så kanske sex-åtta personer i sällskapet. Eller kanske istället 3-5 smårätter per person som är så populära numera i den tapasfierade restaurangvärlden.
Men om du med restaurangbesök tror att jag menar att stanna till med bilen vid en tacobar och vräka i sig lite snabblunch med dottern så kan du ju precis som redovisats ovan komma undan med småpengar. Varmkorv är också väldigt billigt. Eller enkla hamburgare. Men det var ju uppenbarligen inte vad jag syftade på.
@steffo_b Bra sammanfattning av vad de olika besiktningarna som säljare / köpare faktiskt är.
Och att göra det ännu tydligare:
*En besiktning som säljaren är beställare av är till för säljaren endast! Och då till för att Försäkringsbolag ska täcka ansvar för ev andra fel (aka dolda-fel) för säljarens räking.
Att "Köpa" in sig på den besiktningen som köpare är att du får tillgång till att ställa frågor om felen som noterats till besiktningsmannen som då kan på plats förklara varför en viss punkt är noterad som den är i protokollet.
Inget mer.
Att ställa en besiktningsman till ansvar för saker som köpare för denna besiktning är nästintill omöjligt.
Då måste det vara extremt felaktigt med påvisade skador och även då är det högt osäkert om man får ut något även via tingrätt. (från besiktningsmanen dvs)
I TS fall så är det inga direkta påvisade skador, men kan komma att bli om jag förstått det rätt. Så även om man tycker att det är värdelöst och vårdslöst av besiktningsmannen så har TS inget att hämta.
* En besiktning som köpare är beställare av är för att hitta och rangordna ev problem så de viktigaste sakerna kan tas omhand först. Dvs nästan samma sak som den besiktning som säljaren gör, men med detaljen att här har besiktningsmannen större ansvar att inte missa eller gör felaktiga bedömningar.
Här är det faktiskt möjligt att hålla besiktningsmannen till ansvar, men det är svårt och oftast inte värt besväret. Dessa besiktningar har jag för mig kostar 50%-100% mer än en säljarbesiktning.
Så som säljare köper man dessa besiktningar för att köpa sig mental frid om problem skulle uppstå.
Personligen tycker jag att det är värt de pengarna som säljare.
Kan man inte mycket om hus och inte heller har ett intresse av att lära sig kan det vara en ide att köpa in sig på säljaren besiktning om man vill ha en genomgång av besiktningsprotokollet. Oftast är besiktningsmannen behjälplig att även rekommendera hur man ska prioritera renoveringar och åtgärder. Men man bör vara medveten om att det man köper är just bara genomgång av protokollet på plats inget mer.
Att som köpare köpa en egen besiktning gör man om det inte finns en säljarbesiktning.
Så ja, som köpare är det för de flesta en av de största affärerna i ens liv, där du mer eller mindre köper grisen i säcken ur ansvarssynvinkel. Så är man inte beredd på att man kan behöva offra blod, svett och tårar bör man nog avstå från att köpa hus.
Och att göra det ännu tydligare:
*En besiktning som säljaren är beställare av är till för säljaren endast! Och då till för att Försäkringsbolag ska täcka ansvar för ev andra fel (aka dolda-fel) för säljarens räking.
Att "Köpa" in sig på den besiktningen som köpare är att du får tillgång till att ställa frågor om felen som noterats till besiktningsmannen som då kan på plats förklara varför en viss punkt är noterad som den är i protokollet.
Inget mer.
Att ställa en besiktningsman till ansvar för saker som köpare för denna besiktning är nästintill omöjligt.
Då måste det vara extremt felaktigt med påvisade skador och även då är det högt osäkert om man får ut något även via tingrätt. (från besiktningsmanen dvs)
I TS fall så är det inga direkta påvisade skador, men kan komma att bli om jag förstått det rätt. Så även om man tycker att det är värdelöst och vårdslöst av besiktningsmannen så har TS inget att hämta.
* En besiktning som köpare är beställare av är för att hitta och rangordna ev problem så de viktigaste sakerna kan tas omhand först. Dvs nästan samma sak som den besiktning som säljaren gör, men med detaljen att här har besiktningsmannen större ansvar att inte missa eller gör felaktiga bedömningar.
Här är det faktiskt möjligt att hålla besiktningsmannen till ansvar, men det är svårt och oftast inte värt besväret. Dessa besiktningar har jag för mig kostar 50%-100% mer än en säljarbesiktning.
Så som säljare köper man dessa besiktningar för att köpa sig mental frid om problem skulle uppstå.
Personligen tycker jag att det är värt de pengarna som säljare.
Kan man inte mycket om hus och inte heller har ett intresse av att lära sig kan det vara en ide att köpa in sig på säljaren besiktning om man vill ha en genomgång av besiktningsprotokollet. Oftast är besiktningsmannen behjälplig att även rekommendera hur man ska prioritera renoveringar och åtgärder. Men man bör vara medveten om att det man köper är just bara genomgång av protokollet på plats inget mer.
Att som köpare köpa en egen besiktning gör man om det inte finns en säljarbesiktning.
Så ja, som köpare är det för de flesta en av de största affärerna i ens liv, där du mer eller mindre köper grisen i säcken ur ansvarssynvinkel. Så är man inte beredd på att man kan behöva offra blod, svett och tårar bör man nog avstå från att köpa hus.
Det är ju en kompetent konsult man betalar för, deras timmar är dyra. Extra dyrt blir det ju för oss konsumenter som ju ska betala 25% moms också på priset. Vill man känna på det, köp in lite juridisk hjälp från en juristbyrå och upplev din relativa fattigdom. Prylar är billigt i dagens samhälle, konsulttimmar är riktigt dyrt.Farstatjej90 skrev:
Samtidigt en rostfri stekpanna för 199 kr:
https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-3...js6fS4ne1WoI-POVeBEkjO83wNbmTnixoC0tgQAvD_BwE
Hade säkert kostat tusentals kronor i dagens penningvärde att köpa på t ex 80-talet.
Så inte ens ett grov vårdslöshet och avtalsbrott att (med bevisen på hans Facebook) väljer att inte påpeka detta i besiktningprotokoll?M MrDizzy skrev: