Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter det rimligt att besiktningsföretaget ska ta på sig en sådan enorm ekonomisk risk för 8 000 kr?
Besiktningsföretaget betalar naturligtvis inte sina skadestånd själva utan har en ansvarsförsäkring. De heltidsanställda juristerna hos försäkringsbolaget hand om utredningen och förhandlingen om rätten till skadeståndet.

Med andra ord har du en rejäl uppförsbacke när du försöker ställa en besiktningsman till ansvar för att ha varit oaktsam...

Låter det rimligt att besiktningsföretaget ska ta på sig en sådan enorm ekonomisk risk för 8 000 kr?
Den är väl inte så enorm. Dom har begränsat den rätt så rejält. Både nedåt och uppåt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Men vem kom fram till att plinten är ett problem?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A andost skrev:
Besiktningsföretaget betalar naturligtvis inte sina skadestånd själva utan har en ansvarsförsäkring. De heltidsanställda juristerna hos försäkringsbolaget hand om utredningen och förhandlingen om rätten till skadeståndet.

Med andra ord har du en rejäl uppförsbacke när du försöker ställa en besiktningsman till ansvar för att ha varit oaktsam...
det är väl inte säkert.........det beror ju på vad man har för självrisk viket kan vara ganska hög ibland. Kan bli billigare att bara betala ur egen ficka istället och inte blanda in nån försäkring alls.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Den är väl inte så enorm. Dom har begränsat den rätt så rejält. Både nedåt och uppåt.
Precis min poäng. Du kan som småhusköpare inte köpa dig säkerhet värd hundratusentals till miljoner för kostnaden av ett restaurangbesök med familjen.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Konstruktören (efter besiktningen) som jag tog in för att se vad som behövde åtgärdas med ”korrosion på balkar”

Claes Sörmland
A andost skrev:

Precis, det är inte rimligt att tro att besiktningstjänster är vägen till ekonomisk säkerhet vid ditt husköp. Det är i grunden en ytlig genomgång av huset och ett samtal med ett förhoppningsvis kunnigt bollplank.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Att vi tar över från säljarna och är Uppdragsgivare, enligt sbr(?)
Nej.

SBR är en organisation. Som hjälper medlemmarna genom att bland annat ta fram mallar.

Villkoren jag hittade är gamla, så du får gärna delge mig de du har. Men, Utlåtandet hänvisar till villkor enligt följande, som man hittar i dokumentet som namnges i utlåtandet:

Besiktningsutlåtandets juridiska betydelse

De fel som redovisas i besiktningsutlåtandet kan få betydelse mellan säljaren och köparen av fastigheten.

Genom en överlåtelsebesiktning för säljare och överlämnandet av besiktningsutlåtandet till köparen klargörs ansvarsfördelningen mellan säljare och köpare för de fel som redovisas i besiktningsutlåtandet. De redovisade felen kan till exempel inte anses utgöra dolda fel i fastigheten. De fel som antecknats, liksom de risker som antecknats i riskanalysen och som senare infrias, kan en köpare normalt inte göra gällande såsom dolda fel mot säljaren efter fastighetsköpet.”

Så det är det du övertar, inte rollen som uppdragsgivare.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den skulle möjligtvis hamnat under riskanalys, och jag hade tyckt det var lite svettigt, men jag vet inte hur stabilt den står från bilderna.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A andost skrev:

Och än en gång: köparen är inte en part i den ursprungliga besiktningen utan har fått utlåtandet och en genomgång. Om någon ska driva process så är det Säljaren. Så Köparen måste driva process mot säljaren på… väldigt oklara grunder.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Här tror jag du har rätt, köpare förstår ofta inte att besiktningstjänster är hjälp med grundläggande kunskap för lågkompetenta köpare och en samtalsparter att bolla med i ett par timmar. Där stannar det. En besiktning handlar alltså inte om att köpa sig fri från sin undersökningsplikt, den ligger kvar där hos köparen efter besiktningen.

Och om man tänker efter så säger det ju sig självt att inget företag skulle ta på sig stort ekonomiskt ansvar för ynka 8 000 kr, kostnaden för ett restaurangbesök med familjen.
Helt korrekt. Det står till och med i de villkor för avtalet mellan Säljare och Besiktningsman, som TS inte verkar bry sig om att läsa.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
ECS80 ErikC1980 skrev:
Jag kan inte se att det faktiskt står det. Det står att ett icke definierat ansvar överförs från en part till en annan.

Jag bara läser vad som står på pappret.

Mvh
Erik
Ansvaret är definierat i villkoren som åberopas.

S
Har man läst några besiktningsprotokoll, så är det inte direkt svårt att göra motsvarande kontroller själv.
C CarlMcLam skrev:
Och än en gång: köparen är inte en part i den ursprungliga besiktningen utan har fått utlåtandet och en genomgång. Om någon ska driva process så är det Säljaren. Så Köparen måste driva process mot säljaren på… väldigt oklara grunder.
Man kan slå fast att en kunnig bekant är 10 gånger bättre att ta in, än en besiktningsman.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
C CarlMcLam skrev:
Helt korrekt. Det står till och med i de villkor för avtalet mellan Säljare och Besiktningsman, som TS inte verkar bry sig om att läsa.
Vi har köpt över ansvaret, så vi är uppdragsgivaren

Precis min poäng. Du kan som småhusköpare inte köpa dig säkerhet värd hundratusentals till miljoner för kostnaden av ett restaurangbesök med familjen.
Fast ett restaurangbesök för mig är ca 330 kr = 3*110 kr.

Och det man betalar är mycket mer.

Vad kan försäkringspremien vara som besiktningsfirman betalar?
Och hur många ggr måste dom betala? Kan inte vara ofta.

Vet inte vad som skulle kunna leda till miljoner. Även en EW-grund kan ju ventileras för 200k. Antar jag?

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.