9 121 läst ·
58 svar
9k läst
58 svar
Grannens rör i min lägenhet
Sänkningen av taket är gjort för ca 15 år sedan. Renoveringen av lägenheten ovanför sker just nu och man hoppades säkert att ingen skulle komma på idén at ta ner en spot och fota vad som hänt i mellanrummet. Själva stamledningen har naturligtvis alltid funnits där, men nu har det tillkommit avloppsrör som sammanfogar vask, dusch mm med stamledningen.T TypRätt skrev:TS, har dessa rör tillkommit medans du bott i lägenheten eller är det så att taket redan var sänkt innan och du nu märkt rören men inte vet om det är grannen själv som på eget bevåg dragit dem så eller om det gjorts när föreningen gjort ett stambyte?
Ang elkabeln så antar jag att TS fotar upp genom hålet till en spot i taket och att det är el till en transformator för belysning vi ser.
Ojdå, det låter konstigt. I några av de första inläggen angav Claes vad som gäller. Vare sig det är föreningen eller grannen som beslutat om detta så är väl en första åtgärd att informera dig om vad man gör. Så uppenbarligen har man gjort fel. Du bör väl så fort som möjligt ta reda på exakt vad som görs och med vilka tillstånd och sedan bedöma om något bör ändras.J jan.hempel_telia.com skrev:
Är du verkligen säker att rören inte gått där sedan tidigare?J jan.hempel_telia.com skrev:
Hur visste de till att börja med att taket var sänkt i din lägenhet? Har de varit inne där och rekat?
Är det betongbjälklag måste man ju säga att det är ett konststycke att ta sig ner genom bjälklaget och sedan gjuta igen det igen utan att det märks på våningen under. Men det kanske är trä?
om huvudstammen ligger där och det behövs nya anslutningar till den så kan det såklart göras i dom flesta stadgar jag har sett.. särskillt om utrymmet ovan innertaket är föreningens utrymme för rördragningar..
Att det byts delar av gamla stammar eller hela och att det i olika åtgärder ibland pga regeländringar ibland pga olika förändringar dras och förläggs och ibland skapas nya anslutningar direkt ut till avloppstam för att undvika vissa problem..
För att svara om det finns ett problem så behöver man kolla vad som står i era stadgar och helst också se tidigare beslut och information som spridits i föreningen.. Finns det ordentliga beslut tagna så har du inget case egentligen
Att föreningen och av dom anlitade firmor har rätt att efter sedvanlig info i brevlådan har rätt att göra sig tillgång till föreningens utrymmen stammar osv osv är ju normalt i dom flesta bostadsrättsföreningars stadgar
Läs stadgar och fråga styrelsen vad som gäller och be dom ta fram beslut och stadgar osv men mest troligt så har styrelsen ryggen fri även om enstaka medlemmar inte riktigt förstått vad all info från styrelsen betyder och innebär och att besluten kan vara sen årtionden tillbaka i tiden.. Ofta för man ju en pärm eller info broschyr om föreningen och all info vad som gäller..
Nog för även morsatsen händer att bostadsrättsföreningen styrs av okunniga och det händer åtgärder utan korrekta beslut och korrekt information uteblir till boenden som inte själva bryr sig utan bara bor där.. men totalt sett så är det vanligare med enstaka medlemmar som missar att läsa in sig vad som gäller vanligare än att allt är heltokigt i föreningen..
Sen händer såklart misstag där infoblad om att vi går in med huvudnyckel och fixar... troligen tappats bort bland reklam och vent firman ringer i panik när min schäfer släppte in honom och han fick göra det han skulle men ut från lägenheten kom han inte .. tur han hade mobilnummer och råkade stå så han såg mitt namn på posten och ringde i panik.. stå still ta det lungt och biter han så stå ligg sitt still så släpper han igen...Efter det så hade vi aldrig mer problem med lapp i brevlådan längre utan plötsligt så ringde dom och kollade att min hund inte fanns ensam i lägenheten..😂😂
Vi hade flera ggr när lapp i brevlådan lämnades när folk redan gått / åkt till jobbet och liknande men det tillfället fanns det inte ens nån lapp alls. tvivlar dom ens lagt i nån eller så hade den försvunnit bland reklamen.
Att det byts delar av gamla stammar eller hela och att det i olika åtgärder ibland pga regeländringar ibland pga olika förändringar dras och förläggs och ibland skapas nya anslutningar direkt ut till avloppstam för att undvika vissa problem..
För att svara om det finns ett problem så behöver man kolla vad som står i era stadgar och helst också se tidigare beslut och information som spridits i föreningen.. Finns det ordentliga beslut tagna så har du inget case egentligen
Att föreningen och av dom anlitade firmor har rätt att efter sedvanlig info i brevlådan har rätt att göra sig tillgång till föreningens utrymmen stammar osv osv är ju normalt i dom flesta bostadsrättsföreningars stadgar
Läs stadgar och fråga styrelsen vad som gäller och be dom ta fram beslut och stadgar osv men mest troligt så har styrelsen ryggen fri även om enstaka medlemmar inte riktigt förstått vad all info från styrelsen betyder och innebär och att besluten kan vara sen årtionden tillbaka i tiden.. Ofta för man ju en pärm eller info broschyr om föreningen och all info vad som gäller..
Nog för även morsatsen händer att bostadsrättsföreningen styrs av okunniga och det händer åtgärder utan korrekta beslut och korrekt information uteblir till boenden som inte själva bryr sig utan bara bor där.. men totalt sett så är det vanligare med enstaka medlemmar som missar att läsa in sig vad som gäller vanligare än att allt är heltokigt i föreningen..
Sen händer såklart misstag där infoblad om att vi går in med huvudnyckel och fixar... troligen tappats bort bland reklam och vent firman ringer i panik när min schäfer släppte in honom och han fick göra det han skulle men ut från lägenheten kom han inte .. tur han hade mobilnummer och råkade stå så han såg mitt namn på posten och ringde i panik.. stå still ta det lungt och biter han så stå ligg sitt still så släpper han igen...Efter det så hade vi aldrig mer problem med lapp i brevlådan längre utan plötsligt så ringde dom och kollade att min hund inte fanns ensam i lägenheten..😂😂
Vi hade flera ggr när lapp i brevlådan lämnades när folk redan gått / åkt till jobbet och liknande men det tillfället fanns det inte ens nån lapp alls. tvivlar dom ens lagt i nån eller så hade den försvunnit bland reklamen.
Juridik hit och juridik dit. Hjälper föga vad juridiken säger ifall man är pragmatiskt lagd och vill lösa ett problem så smidigt som möjligt. Första steget torde vara att göra sig säker på att alla parter är på banan med vad som är TS utrymme i taket och vad som inte är TS utrymme. Tror inte man har samsyn där nu.Claes Sörmland skrev:
Ja grannens hantverkare var ju väldigt pragmatiska och tog sig in i TS lägenhet genom taket och drog rör där.V varpan1 skrev:Juridik hit och juridik dit. Hjälper föga vad juridiken säger ifall man är pragmatiskt lagd och vill lösa ett problem så smidigt som möjligt. Första steget torde vara att göra sig säker på att alla parter är på banan med vad som är TS utrymme i taket och vad som inte är TS utrymme. Tror inte man har samsyn där nu.
Jag gissar att styrelsen inte hade en aning. Eller att ens TS granne som renoverade badrum visste om detta. Sannolikt beslut som fattades av killar kanske från Östeuropa som skulle renovera badrummet.
Vi får se vad TS säger om händelseförloppet och vem som vet vad och har fattat vilket beslut. Som det är beskrivet nu i tråden borde styrelsen agera kraftfullt mot TS granne som har agerat på ett sätt som är skäl för förverkande av bostadsrätten. Så jag håller med dig om att det är dags att utreda vem som vet vad och har fattat vilket beslut.
Vi som skriver här vet inte säkert vad som gäller. Bilden som TS la upp är inte klargörande och har tolkats olika. Vi får hoppas att TS kontaktar styrelse och granne så att det klarläggs vad som gäller. Min egen gissning är samma som Claes, dvs att hantverkare valt den smidigaste lösningen utan kontakter med styrelse eller beställare. Det hände för några år sedan i vår fastighet och blev en härva att reda ut.Claes Sörmland skrev:
Ja grannens hantverkare var ju väldigt pragmatiska och tog sig in i TS lägenhet genom taket och drog rör där.
Jag gissar att styrelsen inte hade en aning. Eller att ens TS granne som renoverade badrum visste om detta. Sannolikt beslut som fattades av killar kanske från Östeuropa som skulle renovera badrummet.
Vi får se vad TS säger om händelseförloppet.
Det har hänt mer än en gång i min förening med gamla hus. Man får vara på som en hök som styrelse för att stoppa dessa saker från att hända. Och bostadsrättshavarna vet sällan något, de tycker att de har köpt en dyr tjänst av en badrumsrenoveringsfirma som borde sköta detta. Inte sällan är de bortresta på solsemester när renoveringen äger rum. Och sen när man likt TS fall (som det verkar) står där inför fait accompli, ja då är det svårlöst och styrelsen får ännu mer roligt jobb.K klimt skrev:Vi som skriver här vet inte säkert vad som gäller. Bilden som TS la upp är inte klargörande och har tolkats olika. Vi får hoppas att TS kontaktar styrelse och granne så att det klarläggs vad som gäller. Min egen gissning är samma som Claes, dvs att hantverkare valt den smidigaste lösningen utan kontakter med styrelse eller beställare. Det hände för några år sedan i vår fastighet och blev en härva att reda ut.
Hantverkarna visste om det sänkta innertaket. De tog kontakt om detta för att de skulle byta ut en del av stamledningen. Så samband med detta så hade man ett ganska stort hål som man kunde arbeta ifrån när man drog de andra rören i mellanrummet.C cpalm skrev:Är du verkligen säker att rören inte gått där sedan tidigare?
Hur visste de till att börja med att taket var sänkt i din lägenhet? Har de varit inne där och rekat?
Är det betongbjälklag måste man ju säga att det är ett konststycke att ta sig ner genom bjälklaget och sedan gjuta igen det igen utan att det märks på våningen under. Men det kanske är trä?
Ja kuggfrågan är forfarande vad det finns i stadgar och beslut i samfälligheten om det är rätt eller fel.eller tveksamt
Är det föreningens utrymme för rördragning och grannen har styrelsens medgivande så är det möjligt att det är helt i sin ordning..
Är det föreningens utrymme för rördragning och grannen har styrelsens medgivande så är det möjligt att det är helt i sin ordning..