TS, har dessa rör tillkommit medans du bott i lägenheten eller är det så att taket redan var sänkt innan och du nu märkt rören men inte vet om det är grannen själv som på eget bevåg dragit dem så eller om det gjorts när föreningen gjort ett stambyte?

Ang elkabeln så antar jag att TS fotar upp genom hålet till en spot i taket och att det är el till en transformator för belysning vi ser.

Nissens
T TypRätt skrev:
TS, har dessa rör tillkommit medans du bott i lägenheten eller är det så att taket redan var sänkt innan och du nu märkt rören men inte vet om det är grannen själv som på eget bevåg dragit dem så eller om det gjorts när föreningen gjort ett stambyte?
Svaret på det står i TS första inlägg i tråden…

Nissens Nissens skrev:
Svaret på det står i TS första inlägg i tråden…
Absolut men jag var inte övertygad om det som stod där stämde så ville dubbelkolla för i alla fall för mig förefaller det svårt att ha dragit rören där utan att ha gjort det från TS badrum.

J jan.hempel_telia.com skrev:
Jag har en bostadsrätt, där jag sänkt taket i badrummet och gjort ett nytt innertak. Får lägeheten ovanför i samband med en renovering lov att dra sina avloppsrör i mellanrummet mellan innertaket och det ursprungliga taket ovanför?
hur har dom lyckats montera röret utan att du viste om det?

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
Den rördragning som finns där, har ju uppenbarligen funnits där ett tag. Om vi då gissar att det är efter en stamrenovering i föreningens regi. Så måste dessa rör givetvis få bytas ut eller ändras. Det som låter märkligt här är att TS säger att han har sänkt taket. Det borde givetvis ha skett när rören förlades där. Om inte annat så får man av branskyddsskäl inte ha rör sådär utan gipstak under (tveksamt om det är tillåtet med spottar i taket som det ser ut att vara nu).

Nissens
T TypRätt skrev:
Absolut men jag var inte övertygad om det som stod där stämde så ville dubbelkolla för i alla fall för mig förefaller det svårt att ha dragit rören där utan att ha gjort det från TS badrum.
Rören är inte dragna…

Claes Sörmland
Sen är väl förminskningen av avloppsröret monterat upp och ned så att man inte kan spola rören? Jag tänker på den här delen:

Skärmavbild 2026-07-15 kl. 19.30.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller vad säger @Krilleman som jag har plockat upp detta av?

Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller vad säger @Krilleman som jag har plockat upp detta av?
Det är faktiskt nya regler numera.

Enligt det "nya" så skall förminskningen sitta på detta sättet idag.

1784137132626.png
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Det är faktiskt nya regler numera.

Enligt det "nya" så skall förminskningen sitta på detta sättet idag.

[bild]
Bra att veta! Varför skedde denna förändring? "Försvårande av backströmning"?

Nissens Nissens skrev:
Rören är inte dragna…
Jag "drar" inte ett sträck när jag ritar en linje heller, jag drar möjligtvis pennspetsen men man säger så ändå, tycker du man måste säga "lägga" rör eller vad är det du anmärker på?

P
En ganska vanlig lösning att man sänker taken i äldre flerfamiljshus i samband med stambyte och skapar installationsutrymme mellan taken..

ofta såna där stålskelett med lösa plattor många av oss har sett liknande konstruktioner på affärslokaler och kontor men det finns även godkända för badrum..

nedpendlat undertak är väl det korrekta namnet.. som ger lite mer träffar om man söker mer info

undertak gk 500px.jpg.webp
Skapa konto

37387-543e9f606b27f9ceda73e26a33b5d5b9.jpg
Skapa konto

Stulna bilder för att visa vad jag menar

Självklart kan man uppfylla gällande brandkrav med olika former av åtgärder och brandtätningar och brandmanchetter osv även med plaströr. men å andra sidan så innan plaströret smälter så har vi iaf stora skador att åtgärda så badrummen är inte det stora problemet vid bränder...

Nissens
T TypRätt skrev:
Jag "drar" inte ett sträck när jag ritar en linje heller, jag drar möjligtvis pennspetsen men man säger så ändå, tycker du man måste säga "lägga" rör eller vad är det du anmärker på?
Jag bara upprepar informationen TS tydligt skrivit. Att rören som diskuteras inte finns på plats fysiskt. De är inte dragna, lagda eller något annat man ev kan kalla det för ännu.

Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra att veta! Varför skedde denna förändring? "Försvårande av backströmning"?
När det tidigare var OK med nollfall till golvbrunn (upp till 10m) så fick många fekalier baklänges upp dit vid spolning av WC.

Nu vill reglerna att man undviker detta till absurdum.

Nissens Nissens skrev:
Att rören som diskuteras inte finns på plats fysiskt.
Vad menar du? Jag förstår absolut ingenting. De finns ju på bild i trådens första inlägg.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
J jan.hempel_telia.com skrev:
Jag har en bostadsrätt, där jag sänkt taket i badrummet och gjort ett nytt innertak. Får lägeheten ovanför i samband med en renovering lov att dra sina avloppsrör i mellanrummet mellan innertaket och det ursprungliga taket ovanför?
Eftersom som det är en brandcellsgräns krävs strypare på alla genomgående ledningar. Skulle inte godkänna en sådan lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.