Det här är då avloppsröret i golvet som mitt handfat rinner ut. Det är gammalt gjutjärn. Det var en läcka i själva slangen från vattenlås till "brunn", men inget i denna delen av röret. Är det illa, eller illavarslande? Funderar på att låta någon inspektera, men samtidigt är det ju i kontakt med vatten hela tiden, i egenskap av avloppsrör.

• Gammalt gjutjärnsavloppsrör i ett svartvitrutigt kakelgolv med hand som håller i en vit plastdel nära röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör i golv, med rost och slitage synligt på insidan av röret. Avsett för handfatsdränering.
    Skapa konto
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör i golvet med tecken på inre korrosion, sett inifrån rörmynningen. Möglig och rostig yta.
    Skapa konto
Düsseldorff
Det är ju inte från igår om man säger så... Men det går inte att avgöra från bilderna om det är något akut problem eller om det kan vänta till nästa renovering.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags för stambyte. Är det en BRF? När är planen att stambyta din lägenhet? Borde vara vilket år som helst.

I väntan på stambyte kan du ju rensa bort rosten där gummidetaljen ska täta. Förslag på slipverktyg att sätta på skruvdragaren och sen tar du 15-30 min och slipar rent:

Sliprondell och sliptrumma för skruvdragare, idealisk för att slipa rost från gjutjärnet före målning.
Skapa konto

Måla sen det bara gjutjärnet du har slipat fram med metallfärg, t ex:

Burk med Hammerite metallfärg, svart och slät. För metallmålning direkt på rost, med åtta års skydd. Snabbtorkande och ingen grundning behövs.
Skapa konto

Ja, BRF. Inget stambyte planerat de kommande tre åren åtminstone. De följer en plan från förvaltare, varför jag är lite betryggad iallafall. Jag ska kolla på hur jag kan fixa till min del av detta.

Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.