13 641 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Grannens matos trycks in i vårt hus (Parhus)
Ja två kanaler, nej oset kommer inte utifrån. Oset kommer från det hållet kanalerna ligger, mitt i huset, jag har många års erfarenhet från att sniffa mig fram till källanAnna_H skrev:
Ja det är jag, två utgående pipor på taket och jag har varit på taket själv. Men jag ska dra på min fläkt när det börjar lukta. Det är ju så konstigt fel så allt måste testastio_Pepe skrev:
Är du säker på det? Har du sett det med egna ögon eller har någon talat om det för dig?
Nästa gång du känner matos så drar du på din fläkt, och om matoset i så fall försvinner så kan du vara ganska säker på att era kanaler har en kontakt någonstans, och då kan du diskutera med grannen utifrån det.
Om matoset inte försvinner så är det något annat.
Btw tack så långt för alla svar
Du har sett början och slutet av rören, men har du sett rören i hela sin längd? Är du säker på att de inte har någon skada någonstans?M Mr.Hammer skrev:
En annan möjlig variant är att det går in bakvägen i din badrumsvetilation. I så fall bör det bli värre om du kör igång köksfläkten. Så testa fläkten och se om det bli bättre eller sämre.
Nej har inte kunnat kolla om det är någon skada, själv tror jag att grannens rör separerat eller aldrig varit korrekt ihopsatt från början. På taket har vi varsina två pipor för utgående rökgaskanal och två pipor för frånluftsventilationtio_Pepe skrev:
Nog är det så det skall vara, men faktum att det sprids matos mellan lägenheterna i parhuset och det kommer från delningen mellan husen, Slarvigt byggt? Rör som gått isär? Dåligt byggda väggar som delar huset?Z ZipLock skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja om det verkligen kommer den vägen så finns här fler fel än ev. läckande vent rör. Det skall inte kunna komma in rök ifall grannhuset brinner.
Om det luktar när de lagar mat är de inte separata. Lukt kan inte passera mellan separata kanaler, på samma sätt som löksmaken inte tar sig in i mjölkpaketet i ditt kylskåp även om om burken med hackad lök stöter i mjölkpaketet. Det är först om burken med lök och mjölkpaketet står öppna som mjölken kan ta smak av sillen.M Mr.Hammer skrev:
Likadant funkar det med matos. Det kan inte passerar sekundsnabbt mellan separata kanaler, du har en luftström någonstans.
Som jag skrev inledningsvis att min teori är den att deras rör separerat och trycker ut oset i bjälklagret. Matoset kommer inte ut från vårt fläktsystem utan kommer från väggen emellan parhuset. Känns av i badrum, utrymmet vid trappan och ovanför vår fläkt.Anna_H skrev:
Om det luktar när de lagar mat är de inte separata. Lukt kan inte passera mellan separata kanaler, på samma sätt som löksmaken inte tar sig in i mjölkpaketet i ditt kylskåp även om om burken med hackad lök stöter i mjölkpaketet. Det är först om burken med lök och mjölkpaketet står öppna som mjölken kan ta smak av sillen.
Likadant funkar det med matos. Det kan inte passerar sekundsnabbt mellan separata kanaler, du har en luftström någonstans.
Rören är dragna ung 50 cm på vardera sidan om mitten av parhuset. Skall vända mig till någon firma som kan göra ett rökgastest, som tidigare föreslogs, hos grannen. Förvägras detta så tror jag en väg är att gå via Brandmyndigheten. Någon som har förslag p en firma som kan åta sig rökgastest?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Hur gamla är husen? Vet du vad det är för vägg mellan, gips, murad?
Det känns lite långsökt att du dels har en defekt brandvägg mellan husen, och dels att imkanalen skulle ha gått isär. Fast omöjligt är det ju inte.
Hur är den vanliga ventilationen ordnad? Har du någon värmeåtervinning där? Är den vanliga ventilationen separerad mellan husen? Har ni alltså 4 utblås, och 2 luftintag på taket?
Det känns lite långsökt att du dels har en defekt brandvägg mellan husen, och dels att imkanalen skulle ha gått isär. Fast omöjligt är det ju inte.
Hur är den vanliga ventilationen ordnad? Har du någon värmeåtervinning där? Är den vanliga ventilationen separerad mellan husen? Har ni alltså 4 utblås, och 2 luftintag på taket?