Hej forumet,
Vi håller på att renovera vårt badrum och har rivit ned allt invändigt.
När vi öppnade upp det sänkta taket så blottade sig vår grannes avloppsstam ovanför oss som ser ut att ha blivit nedsänkt genom bärande balk och genom vårt originaltak.
Även en gammal ventilation (självdrag) fanns där men som har blivit igenmurad.
Lyckligtvis har vi en annan ventilationskanal som går ut längst taket i vårt sovrum. Stammarna får vi bygga in i någon slags låda.
Men nu till frågan, jag har frågat styrelsen efter dokumentation från badrumsrenoveringen ovan som utfördes för cirka 3-4 år sedan då jag tror att ett sådant ingrepp på bärande balkar behöver ha ett byggnadstekniskt utlovande. Även dokumentation angående varför man har satt igen ventilationen över oss, men inget verkar finnas.
(De som renoverade över oss har flyttat ut och ett nytt par har flyttat in och vet inget).
Vad har man för rättigheter i dessa fall? Är det bara att godkänna att man har köpt grisen i säcken litegrann eller finns det krav jag kan ställa på bland annat styrelsen eller lägenheten ovan som renoverade?
När vi öppnade upp det sänkta taket så blottade sig vår grannes avloppsstam ovanför oss som ser ut att ha blivit nedsänkt genom bärande balk och genom vårt originaltak.
Lyckligtvis har vi en annan ventilationskanal som går ut längst taket i vårt sovrum. Stammarna får vi bygga in i någon slags låda.
Men nu till frågan, jag har frågat styrelsen efter dokumentation från badrumsrenoveringen ovan som utfördes för cirka 3-4 år sedan då jag tror att ett sådant ingrepp på bärande balkar behöver ha ett byggnadstekniskt utlovande. Även dokumentation angående varför man har satt igen ventilationen över oss, men inget verkar finnas.
(De som renoverade över oss har flyttat ut och ett nytt par har flyttat in och vet inget).
Vad har man för rättigheter i dessa fall? Är det bara att godkänna att man har köpt grisen i säcken litegrann eller finns det krav jag kan ställa på bland annat styrelsen eller lägenheten ovan som renoverade?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Är huset ungefär 100 år gammalt eller mer, alltså från den tiden där det var vanligt att lägenheter inte hade något badrum?
Då kan det ju vara så att när man byggde om och gjorde badrum la man medvetet in avloppsrör, ventilation och andra rör ovanför sänkta tak. Utrymmet ovanför det sänkta taket ingår då inte i bostadsrätten utan i föreningens område.
Då kan det ju vara så att när man byggde om och gjorde badrum la man medvetet in avloppsrör, ventilation och andra rör ovanför sänkta tak. Utrymmet ovanför det sänkta taket ingår då inte i bostadsrätten utan i föreningens område.
En släkting har samma lösning i ett klassiskt funkishus från 1950/60.BirgitS skrev:
Var väl billigare/enklare att dra rören rakt igenom golvet och sen till schaktet vid stambytet istället för att bila upp hela golvet.
Och då få 20-30 cm lägre tak i badrummet. Inget man tänker på när man är där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
När jag tänker efter så har vi sänkt tak i gästtoaletten och där lär det åtminstone gå ett ventilationsrör från badrummet på ena sidan till stammen på andra sidan. I en lägenhet från tidigt 60-tal.O [old rusty] skrev:
Det sänkta taket tänker man ju aldrig på.
Frågan juridiskt är ju hur bostadsrättslägenheten har upplåtits. Om den t ex har upplåtits med detta sänkta tak så är en tolkning att lägenheten slutar vid innertaket. D v s att du som bostadsrättshavare inte har underhållsansvar för innertaket, annat än dess ytskikt och definitivt inte för schaktet ovanför innertaket.
Om istället innertaket har monterats vid ett stambyte i föreningen regi eller av bostadsrättshavaren själv efter upplåtelsen så lär lägenheten gå hela vägen upp till det gamla ursprungstaket. Om det nu inte har beslutats att lägenheten inskränktes till att inte omfatta schaktet i samband med stambytet, t ex via ett stämmobeslut.
Om istället innertaket har monterats vid ett stambyte i föreningen regi eller av bostadsrättshavaren själv efter upplåtelsen så lär lägenheten gå hela vägen upp till det gamla ursprungstaket. Om det nu inte har beslutats att lägenheten inskränktes till att inte omfatta schaktet i samband med stambytet, t ex via ett stämmobeslut.
Frågan är vad man har att komma med så här långt i efterhand, även om det skulle handla om ett intrång i lägenheten som kanske inte godkänts enligt konstens alla regler?
En annan sak om det hade varit ett pågående eller planerat arbete.
Som efterkommande innehavare får man nog i praktiken utgå från att det i de flesta fall är för sent att börja rota i sådant som hänt historiskt i lägenheten.
En annan sak om det hade varit ett pågående eller planerat arbete.
Som efterkommande innehavare får man nog i praktiken utgå från att det i de flesta fall är för sent att börja rota i sådant som hänt historiskt i lägenheten.
Det där avloppet är äldre än 3-4 år, möjligen att lägenheten över bytte plaströret när de renoverade. Den nedre delen av avloppet som syns ser ut att vara gjutjärn vilket man inte använt på lääänge.
Tror att det är som det redan skrivits att det innertak du tagit ner inte var ditt utan föreningens. Ditt ansvar slutade vid att underhålla färgen. Se till att få styrelsens godkännande för ändringar du gör nu annars kan du råka illa ut om det var föreningens innertak.
Tror att det är som det redan skrivits att det innertak du tagit ner inte var ditt utan föreningens. Ditt ansvar slutade vid att underhålla färgen. Se till att få styrelsens godkännande för ändringar du gör nu annars kan du råka illa ut om det var föreningens innertak.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Som sagt det är/var vanligt vid stambyten att man sänker taket i badrummen och ibland tom drar hela avloppsnätet (från golvbrunn, handfat, toa osv) i taket på lägenheten under.
Det är så att Bostadsrättslagen är sedan något år ändrad så att de som äger en lägenhet där det upptäckts brister/fel som orsakats av felaktigt utfört arbete på föreningens del av fastighet/stomme skall åtgärdas och debiteras nuvarande ägarenO okayyyyy skrev:Hej forumet,
Detta medför att de som köper lägenhet i BRF skall vara noga med att kontrollera att allt är OK annars kan det bli otroligt dyrt
Klicka här för att svara