Hej!
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Jag har varit husägare i snart 5 år och börjar bli riktigt trött på att behöva se grannens gavel, som tyvärr är helt misskött. Det är inte den roligaste utsikten när man sitter på altanen.
Därför funderar jag på att plantera något som skymmer huset så mycket som möjligt.
Har ni tips på vad som funkar bäst? Thujor, bambu eller något annat?
Vad är egentligen den bästa växten/busken/trädet för att skapa insynsskydd mot ett grannhus?
Värt att nämna är att vi har redan staket på 180cm. Men vill ha något högre höjd som döljer huset så mycket som möjligt.
Mvh
Redigerat:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 093 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 093 inlägg
Det tar lång tid och tar mycket plats att få upp träd.
Vad är grannen för någon, skulle det vara ett alternativ att gå över och meddela att du sett att det är dags att måla, och hjälpa dem att göra det?
Vad är grannen för någon, skulle det vara ett alternativ att gå över och meddela att du sett att det är dags att måla, och hjälpa dem att göra det?
Jag tror de är väldigt sällan i huset. Jag har sett en person där 1 gång på 5 år i princip.Karrock skrev:
Men du tänker att den enkla vägen är att gå till grannen och beklaga sig att det ser för jävligt ut? ☺️☺️
Bygg staketet ännu högre och plantera flammentanz eller liknande. Tar lite tid men frugan blir glad och det ser bra ut.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 093 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 093 inlägg
Det beror på hur trovärdigt du kan paketera det som ett ärligt erbjudande om hjälp. Men ja, det bedömde jag både vara närmare problemet, billigare och kanske mindre arbete, och kan bli en förenande grej. Men är huset nästan öde är det svårare.H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Pil växer bra, och kan vara fint.
Thujor kräver mycket arbete om de skall vara vackra och att sköta dessa på så hög höjd är ännu jobbigare. Vad jag förstår är det höjdskydd TS vill ha dvs höjd ovanför befintligt staket (tråd- eller plank-?). Det gäller, vad jag också förstår, under sommarmånaderna då TS's altan utnyttjas. Träd som får massivt grönskande ogenomträngligt bladverk är tex klotrobinia. Tänder visserligen lite senare i maj men släpper sent på hösten (klimatzon?). Bör klippas varje år - men det går snabbt. Annars finns naturligtvis riktigt höga bambusorter som är fina även på vintern och kräver inget underhåll. Bambu bör inte stå för nära husets grund och behöver ett par meter jordyta. Dessa har jag själv som insynsskydd mot gatan och funkar även på vintern.P Peter_Ker skrev:
Om budgeten för att slippa se eländet är obegränsad så föreslår jag en storbildsskärm för utomhusbruk, så kan du spela upp vilken miljö som helst.
Alternativt sätter du upp en spalje/nät som är så högt som krävs för att eländet ska döljas. Sedan sätter du upp en pressening med valfritt tryck på. Alternativt en duk med hål om platsen är utsatt för mycket vind.
Alternativt sätter du upp en spalje/nät som är så högt som krävs för att eländet ska döljas. Sedan sätter du upp en pressening med valfritt tryck på. Alternativt en duk med hål om platsen är utsatt för mycket vind.
Antagligen för att jag var naiv och lever med hoppet att människor tycker om att sköta om sitt boende.T Trappa skrev:
Men det är ju uppenbart att hade hade fel. Om jag någonsin flyttar igen så kommer ju detta vara något jag kommer hålla koll på. Man lär sig helt enkelt.
Men om vi vänder på det, varför bor man i ett hus om man inte sköter efter det?
Ja, men TS är ute efter vettiga lösningar för det han upplever som störande. Du försöker inte bidra till det utan kritiserar honom för hans val av boende. Skulle alla vilja bo utan grannar så får man nog minska befolkningen med minst 50%.T Trappa skrev:
Sen skriver du att du inte håller med honom. Är du hans granne och vet hur det ser ut där eller hur kan du bedöma det? Alla kan väl tycka att något inte ser bra ut. Du tycker säkert inte heller om allt som andra gör eller inte gör. Om man sen kan göra något åt det själv (bygga något för att slippa se det) så är det väl inget fel i det, eller?
Dubbel eller trippel granhäck, det är inte så snabbt men kan bli 20-25m hög och hindra både utsikt, insyn och hindrar/ dämpar solens strålar/värmande på både din och grannens tomt med tiden.
Seriöst är det klokt att äga allt man ser ikring sig om man vill påverka hur och om det sköts eller missköts, bor man nära andra människor får man lära sig att leva med dem och hur de sköter sitt eget.
Seriöst är det klokt att äga allt man ser ikring sig om man vill påverka hur och om det sköts eller missköts, bor man nära andra människor får man lära sig att leva med dem och hur de sköter sitt eget.