Vi bor i ett villaområde utanför Göteborg. En vacker sensommardag förra året satt vi i solen med en kopp kaffe i lugn och ro. Då kom en av våra grannar stormande med en enkel ritning i handen, och bad oss genast skriva på ett grann-godkännande för ett nybygge han planerade: ett öppet garage (d v s en car port) för deras nyinköpta husbil.

Dumt nog skrev vi på, för grannsämjans skull.

Men så snart den nya konstruktionen kommit upp ångrade vi oss ... Det blev betydligt högre och mer skrymmande än vad vi hade kunnat föreställa oss utifrån ritningen. Husbil + car port är placerade så att det skymmer och skämmer vårt vackra hus från gatan. Vi kan inte längre, inifrån huset, se vår uppfart så väl som tidigare – t ex kan vi inte längre som vi alltid gjort tidigare hålla koll på när våra tvillingar står och väntar på att bli upplockade av någon som ska skjutsa dem, eller när brevbäraren kommer till tomtgränsens brevlåda.

Konstruktionen är i vårt tycke ful och amatörmässigt byggd, av grannen själv; ”taket” har hittills utgjorts av en sladdrig presenning.

Vi har drömt om att grannarna ska tröttna på sin husbil ... och det kanske de gör, för nu har de börjat bygga om sitt nya husbilsgarage till ett högt växthus, med begagnade fönsterbågar som väggar (efter vad det ser ut) ... vilket också var en uttalad plan från början. Antar att det snart kommer ett mer gediget tak också.

Vårt hopp står nu till att framtida ägare av huset ska vilja riva eländet, men befarar att ett växthus (eller vad det nu ska bli) på tomten snarare framstår som attraktivt för spekulanter?! Och säkert är också ett husbilsgarage attraktivt på marknaden?

Husbilen kan, enligt en tidigare informell överenskommelse, köras in på deras tomt via vår uppfart. Som tur lyckades vi för flera år sedan hindra dem från att få servitut på detta. Visst är det så att vi då åtminstone kan hindra framtida ägare/grannar att alls få köra in en bil eller liknande den vägen?

Finns det något annat vi kan hoppas på? Höstens och vinterns stormar har tyvärr inte bitit på eländet ...

Ja, vi inser att vi får skylla oss själva som godkände bygget med våra signaturer.

Jag tror att jag med detta inlägg mest av allt a) vill skriva av mig och b) vill varna alla som läser detta för att skriva på godkännanden utan att ha gjort omfattande studier av hur stort och fult ett nybygge ska bli, och hur det kommer att skymma.
Men, det är ju ändå oerhört svårt att neka en granne att genomföra sin dröm ..!
Tyvärr har vår tidigare så goda grannsämja snarare naggats i kanten av detta. Inte så att vi blivit otrevliga mot vår ”goa gubbe” till granne, men umgänget är dessvärre inte heller lika trevligt och avslappnat som det var tidigare. :-(

Vi får hoppas på att ett förhoppningsvis grönskande och välskött växthus blir vackrare än husbilen!

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
My Saxin och 14 till
  • Laddar…
Jag kan inte bistå med något annat en efterklokhet, det klokaste man kan vara....
/W

• Gilla
Lasses stuga och 13 till
  • Laddar…
Be att få titta på ritningen igen, stämmer bygget inte med denna så säg att ni inte är ok med det längre. Blir det knöl så påminn dom om det ickeexisterande servitutet. Man behöver inte vara bästis med alla sina grannar.

• Gilla
  • Arg
Kim Karlsson Göteborg och 20 till
  • Laddar…
Var det ett egenhändigt skrivet papper eller var det från kommunen?
Min granne bad mig skriva på att han fick bygga närmare än 4.5m och jag skrev på det pappret
Men det dög inte åt kommunen så jag fick skriva på ett annat några dagar senare.
Jag fick dessutom en egen kopia.

Har han sökt bygglov för det?

• Gilla
Kim Karlsson Göteborg och 13 till
  • Laddar…
Frågan är ävl lite vad det är för typ av bygge. Det låter ju absolut inte som något med bygglov. Utan mer troligt ett bygglovsfritt bygge, Och håller det inom gränsne för vad man får bygga enl. dessa regler? Storlek, höjd?

Om ni har givit medgivande till något, men det som sedan byggs inte stämmer med de ritningar ni godkände, så är detta ett svartbygge.

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Det går ju också att prata med grannen.
Är det något som går att göra för att få det bättre än idag? Kan det anpassas, om det ändå ska byggas om till växthus, så att det passar er bättre?
Gubben kanske också är intresserad av att hålla kvar i den grannsämja som finns.

• Gilla
Gaffelmannen och 9 till
  • Laddar…
Första: Kolla med moderator om du kan byta namn på Byggahus, kan bli jobbigt om det är för lätt att kolla upp vem du är.

Andra:
Det låter på beskrivningen av bygget som att det är bygglovspliktigt. Och då är frågan om det sökts för bygglov för med din beskrivning låter det knappast så. Då kanske det går att diskutera med grannen om att de behöver åtgärda saker för att du skall vara positiv när de väl söker bygglov.

• Gilla
koisken och 4 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Be att få titta på ritningen igen, stämmer bygget inte med denna så säg att ni inte är ok med det längre. Blir det knöl så påminn dom om det ickeexisterande servitutet. Man behöver inte vara bästis med alla sina grannar.
Tack för råd! Jag misstänker att ritningen mer eller mindre stämmer, det var mer vi som inte kunde föreställa oss hur högt det skulle bli i verkligheten. Vi borde ha bett grannen visa volymen på tomten mer konkret.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Min granne bad mig skriva på att han fick bygga närmare än 4.5m och jag skrev på det pappret
Men det dög inte åt kommunen så jag fick skriva på ett annat några dagar senare.

Det var ett egenhändigt skrivet papper, en bilaga till det de skulle skicka till kommunen. Kommunen måste ha varit nöjd med det hela, för de har inte hört av sig till oss.
Jag vet inte om detta är bygglovspliktigt eller om det räcker med bygglovsanmälan.
Vår kommun är dessutom ganska liberal vad gäller byggen.

• Gilla
L-EN och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Frågan är ävl lite vad det är för typ av bygge. Det låter ju absolut inte som något med bygglov. Utan mer troligt ett bygglovsfritt bygge, Och håller det inom gränsne för vad man får bygga enl. dessa regler? Storlek, höjd?

Om ni har givit medgivande till något, men det som sedan byggs inte stämmer med de ritningar ni godkände, så är detta ett svartbygge.
Å ena sidan gissar jag att det är ett bygge som inte kräver bygglov (med de nya reglerna). Å andra sidan bad han ju om vårt godkännande, så ... Jag vet faktiskt inte!
Jag tror också att verkligheten stämmer med ritningarna. Det var vi som inte förmådde ifrågasätta det hela.

tveksamt tveksamt skrev:
Det går ju också att prata med grannen.
Är det något som går att göra för att få det bättre än idag? Kan det anpassas, om det ändå ska byggas om till växthus, så att det passar er bättre?
Gubben kanske också är intresserad av att hålla kvar i den grannsämja som finns.
Sant. Det är ju också fullt möjligt att det blir väldigt fint som växthus, t ex om det målas i samma fina gräddgula kulör som deras boningshus och om det innehåller vackra växter.

P Poxeman skrev:
Första: Kolla med moderator om du kan byta namn på Byggahus, kan bli jobbigt om det är för lätt att kolla upp vem du är.

Andra:
Det låter på beskrivningen av bygget som att det är bygglovspliktigt. Och då är frågan om det sökts för bygglov för med din beskrivning låter det knappast så. Då kanske det går att diskutera med grannen om att de behöver åtgärda saker för att du skall vara positiv när de väl söker bygglov.
Gissar att det räckte med bygganmälan? Vet ej!

• Gilla
  • Wow
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Om det håller inom reglerna för bygglovdfritt byggande (max 30 kvm, 4m höjd till nock) så behöver man inte ens bygganmälan enl de senaste reglerna sedan dec. förra året. Men de måste ha ett giltigt grannemedgivande om det står närmare gränsen än 4,5m. Och om ni nu har givit medgivande för en ful carport, så gäller medgivandet inte för en ombyggnad till växthus (även om det blir snyggare), det är en helt annan byggnad.

• Gilla
Staffan_V och 8 till
  • Laddar…
De nya reglerna kräver även skriftligt medgivande, vilket inte var fallet tidigare.

Hjälper väl dock inte TS eftersom de redan lämnat skriftligt medgivande.

nino nino skrev:

Hur fick du kommunen att intressera sig?
När jag bad grannen godkänna min friggebod så tog jag med handlingar till kommunens bygglov avdelning.
Dom var helt ointresserade och sa att detta är något mellan mig och grannen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.