Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lunnabo lunnabo skrev:
Frågan är inte alls vilken skada som jag har lidit utan hur mycket pengar som jag kan kräva av min granne.
Driver du med oss? Det har förklarats ett flertal gånger att det du kan kräva i skadestånd är den skada du lidit.

• Gilla
flexcom och 33 till
  • Laddar…
Du får ju inse ditt eget felande. Du lät inte undersöka varför du inte hade vatten. Du antog att det berodde på frusna ledningar - vilket inte var fallet. För det kan du inte lasta grannen. så om det tog 1 vecka från du insåg var felet var tills du hade vatten igen så är det rimligt att du begär ersättning för 1/52 av din fasta Va-avgift plus eventuella faktiska extrakostnader du haft under den veckan.

That’s it.

• Gilla
Ruffeboy och 14 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi obildade och knappt läskunniga personer utan högskolepoäng i juridik brukar kontakta vår VA-leverantör och felanmäla när vi inte har fungerande vattentillförsel.
OT: Själv brukar jag få lösa alla eventuella problem med vattnet och avloppet själv, så är det nog generellt för folk med eget VA oavsett utbildningsbakgrund.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Frågan är inte alls vilken skada som jag har lidit
Om du läser svaren du har fått så ser du att det är svaret.

• Gilla
Yamio och 8 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Rent krasst borde gymnasieutbildningen alltid inkludera som standard lite mer praktiska inslag om el, vatten, snickeri så alla inte står handfallna
Även om du har en poäng så i detta fallet handlar det mer om läsförståelse då TS redan fått svar på sin fråga. Dessutom flera gånger.

• Gilla
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Själv brukar jag få lösa alla eventuella problem med vattnet och avloppet själv, så är det nog generellt för folk med eget VA oavsett utbildningsbakgrund.
"eget VA" ja självklart är det då ens eget problem.
Nu har jag inte "eget" vatten utan vad som i dagligt tal kallas "kommunalt vatten" även om det i praktisk mening är en sammanslutning av kommuner i VA-Syd som är leverantören.

B Bästerortarn skrev:
Även om du har en poäng så i detta fallet handlar det mer om läsförståelse då TS redan fått svar på sin fråga. Dessutom flera gånger.
TS skiter i vad vi säger. Troligen har han varit bortrest 3 veckor och har inte lidit skada. Nu vill han bara få grannen att pröjsa något för sakens skull 👍

• Gilla
Tranarö och 18 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nu har jag inte "eget" vatten utan vad som i dagligt tal kallas "kommunalt vatten" även om det i praktisk mening är en sammanslutning av kommuner i VA-Syd som är leverantören.
Detta är ett solklart fall för hovrätten att driva.

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 5 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du gissar fel.
Jag säger såhär, kräv 10.000kr i skadestånd. När de vill få bevisning till yrkandet säger du bara att du har haft sylt på tröjan i 3 veckor och att du mått psykiskt dåligt av detta.
Detta kan komma att bli prejudicerande i hovrätten för framtiden så Stå på dig 👍

• Haha
  • Gilla
anders.Nordsvahn och 29 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Då rekomenderar jag dej återigen att kontakta din vattenleverantör om och när du får problem med vattnet.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
F
lunnabo lunnabo skrev:
Min fråga är;
Hur mycket pengar kan/ska jag kräva?
Du som svarar myndigt med självförtroende på precis alla juridiska frågor, läxar upp precis alla när det kommer till juridik vare sig de har fel eller inte och ofta refererar till dina juridikstudier på Jura-tiden frågar om hur mycket skadestånd du kan få. Känns rimligt🤔

• Gilla
  • Haha
EvertL och 16 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du som svarar myndigt med självförtroende på precis alla juridiska frågor, läxar upp precis alla när det kommer till juridik vare sig de har fel eller inte och ofta refererar till dina juridikstudier på Jura-tiden frågar om hur mycket skadestånd du kan få. Känns rimligt🤔
Behöver ju veta vad "folket" anser vad vatten i hus är värt.

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Var du frånvarande när skadeståndsrätt behandlades?
Absolut inte.
Har studerat mycket skadeståndsrätt men denna fråga har egentligen andra utgångspunkter.
För det första är det ett "Småmål".
För det andra är motparten en kommun.

Det kan tänkas att kommunen inte vill ödelägga lika många långa timmar i förberedande förhandlingar, skriftväxlingar och själva tvisteförhandlingen som ju dessutom kan dras vidare.

Därför är det kanske mer en förhandlingsfråga än en ren skadeståndsfråga.

Det är dock inte någon som helst tvekan att från skaderättslig utgångspunkt att ersättning absolut inte är begränsad till rena utlägg eller omkostnader.
Frånvaron av att kunna skita i vattenklosett är en skadeståndsgrundande olägenhet vilket knappt någon verkar inse eller förstå.

• Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag tror du ville in på juristlinjen men insåg att intagningspoängen var för höga så du började läsa lite lösa kurser för att stoltsera.
Det hjälper tyvärr inte, blir 0kr ändå

• Gilla
  • Haha
2-taktarn och 15 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vad det är värt står i VA-taxan: https://www.vasyd.se/artiklar/regler-och-riktlinjer-va/taxor-och-avgifter-va

”Värdet” är alltså möjligen den fasta avgiften för den tid det handlar om. Tala om vilken kommun det gäller så ska jag hjälpa dig att räkna om du inte tror dig reda ut det själv.

• Gilla
Sundsnäs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.