84 255 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grannen stängde av sitt vatten. Sen fick du också ditt avstängt av misstag, mycket troligen helt utan något uppsåt. Det ska mycket till för att man ska stå till svars för ett ärligt misstag. Däremot har man ett långtgående ansvar över sina egna prylar och avtal, och att se till att åtgärda eller anmäla fel som dyker upp när man blir varse dem. Här fick varken grannen eller vattenleverantören en ärlig chans att fixa felet pga din brist på handling. Situationen har du själv satt dig i, oavsett vem som orsakat grundfelet.lunnabo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hur länge var du utan vatten efter att ha påpekat detta för grannen är den första frågan ?lunnabo skrev:
Vad gjorde dom när du sa till om detta ?
Om dom har gjort något åverkar på dina ledningar eller lednignar du haft servitut på så skall dom ju reparera detta.
Du kan inte få ett generellt "skadestånd" som så utan ersättning för direkta kostnader. Tog det då tre veckor, efter att du har anmält detta (till grannen eller vattenleverantören), så är det dina merkostnader under denna period för tex hämtning av vatten etc
Om du själv var utan vatten i tre veckor utan att anmäla så är det på dig. Man bör räkna från det datum du sa till (antingen till grannen om du kommit fram till att det var det, eller VA lev) tills det löste sig.
Var river de i Sandby? Nere vid busstationen?
Iaf, kopplade man tillbaka vattnet när du påpekade det eller ryckte de bara på axlarna? Sm andra skrivit så hänger det mycket på att man faktiskt uppmärksammar någon på det. Att vara utan vatten helt under flera veckor är ju annars stor påverkan, ingen hade ju rimligen ryckt på axlarna om de fått reda på att de pluggat vattnet till någons hem.
Iaf, kopplade man tillbaka vattnet när du påpekade det eller ryckte de bara på axlarna? Sm andra skrivit så hänger det mycket på att man faktiskt uppmärksammar någon på det. Att vara utan vatten helt under flera veckor är ju annars stor påverkan, ingen hade ju rimligen ryckt på axlarna om de fått reda på att de pluggat vattnet till någons hem.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 803 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 803 inlägg
Eftersom det skett utan uppsåt och att du dessutom inte bett grannen åtgärda felet under dessa tre veckor så ser det inte ut som du har något att hämta när det handlar om skadestånd eller att grannen skulle va ersättningsskyldig.
Hade du dock bett grannen om rättelse och den dröjde med åtgärd hade det funnits ett bättre case.
Hade du dock bett grannen om rättelse och den dröjde med åtgärd hade det funnits ett bättre case.
Innan man kräver en massa måste man känna av vilken motpart man har som granne. Det går som sagt inte lugga en skallig.
Om förutsättningar finns där en majoritet av kostnaderna går att härleda så skulle jag ta dessa och sen samla ihop resten till en jämn summa typ 5000kr.
Om jag orsakat problemet för min granne skulle jag iaf vara villig att betala för merkostnader och en "good will" summa för lite sveda och värk. Men det är ju jag som har möjlighet att betala för att få bort problemet.
Om förutsättningar finns där en majoritet av kostnaderna går att härleda så skulle jag ta dessa och sen samla ihop resten till en jämn summa typ 5000kr.
Om jag orsakat problemet för min granne skulle jag iaf vara villig att betala för merkostnader och en "good will" summa för lite sveda och värk. Men det är ju jag som har möjlighet att betala för att få bort problemet.
Grannen är Lunds kommun.M merbanan skrev:Innan man kräver en massa måste man känna av vilken motpart man har som granne. Det går som sagt inte lugga en skallig.
Så pengar finns.
Det kommer den inte alls. Om TS stämmer grannen så kommer tingsrätten hantera det. Däremot kommer man försöka komma fram till en förlikning som i bästa fall för TS hamnar på halva yrkandet. Därtill får man betala sina egna rättegångskostnader och TS sin ansökningsavgift. Eftersom vi inte pratar många tusenlappar här så är det inget att rekommendera. Men avskriva gör det inte.R Rolle85 skrev: