84 255 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Vi obildade och knappt läskunniga personer utan högskolepoäng i juridik brukar kontakta vår VA-leverantör och felanmäla när vi inte har fungerande vattentillförsel. Jag brukar kontakta dem direkt när jag upptäcker felet. När kontaktade du din VA-leverantör med din felanmälan?
Max 5 kronor i skadestånd!
Om du fel anmält till VA-Syd så skulle dom ha tagit reda på varför du inte fick fram något vatten.
Då skulle problemet varit löst snabbt, smidigt och enkelt.
Din granne eller som du säger kommunen visste inte om att servicventil gick till båda fastigheterna.
Om du fel anmält till VA-Syd så skulle dom ha tagit reda på varför du inte fick fram något vatten.
Då skulle problemet varit löst snabbt, smidigt och enkelt.
Din granne eller som du säger kommunen visste inte om att servicventil gick till båda fastigheterna.
Du har ju redan fått flera svar.lunnabo skrev:
Det finns inga schablonmässiga belopp i svensk skadeståndsrätt. Du måste själv räkna ut hur mycket avbrottet de facto kostat just dig. Potentiellt 0 kr. Tänk resor och material för att hämta vatten och kostnader för felsökning. I viss mån kanske tid, men det är knepigt att värdera om det är din egen tid. S.k. "sveda och värk" är generellt svårt att få ersättning för, men inget hindrar dig förvisso från att försöka.
Knepet här när det än så länge bara är frågan om förhandling mellan två parter är att lägga nivån på sina krav så att motparten känner att de är rimliga och inte värda att bråka om, samtidigt som de kanske är större än vad du hade fått dig tilldömt i en rättssal.
Misstag sker.F fribygg skrev:
Oaktsamt misstag eller vårdslöst misstag.
Min avtalspartner VA-Syd var aldrig inblandade i vare sig avstängning eller när vattenledningen öppnades igen.
Min fråga i tråden är vilket belopp som kan krävas av grannen i skadestånd/ersättning för att varit utan vatten i tre veckor pga att grannen pluggade vattenanslutning till mig.
Du menar att grannen helt på eget bevåg kan plugga mitt inkommande vatten utan att behöva betala någon ersättning eller skadestånd trots att jag pga deras agerande var utan vatten i tre veckor.R Rolle85 skrev:
Varför menar du att grannen kan göra så utan att behöva bli skadeståndsskyldig?
Vad som borde skett:
Du ringer till vattenleverantören om att vattnet är borta.
Dessa åker ut och felsöker.
Till slut hade de kunnat se att det är inkommande vatten till dig som är avstängt och felsökt bakåt.
Vattenleverantören hade då kunnat yrka på skadestånd för sina kostnader mot din granne för att dessa har åkt ut på något som grannen orsakat.
Att driva en process mot grannen i tingsrätten kommer avskrivas direkt.
Till slut hade de kunnat se att det är inkommande vatten till dig som är avstängt och felsökt bakåt.
Vattenleverantören hade då kunnat yrka på skadestånd för sina kostnader mot din granne för att dessa har åkt ut på något som grannen orsakat.
lunnabo skrev:
lunnabo skrev:
Vem var det som stängde av vattnet och vart?
TS har inte felanmält utan väntat i tre veckor. Uppenbarligen var inte vattenbristen jätteakut.
TS har fått svar flera gånger på sin fråga om skadestånd.
Ändå envisas TS med samma fråga om och om igen. Detta känns som spegelhöjdstråden. Det är något med stadsbor och kommunikation...
TS har fått svar flera gånger på sin fråga om skadestånd.
Ändå envisas TS med samma fråga om och om igen. Detta känns som spegelhöjdstråden. Det är något med stadsbor och kommunikation...
På vilken processrättslig grund skulle tingsrätten avskriva ett sådant mål?R Rolle85 skrev:Vad som borde skett:
Tillslut hade de kunnat se att det är inkommande vatten till dig som inte är på och spårat till närmsta kopplingspunkt och öppnat upp igen.
Vattenleverantören hade då kunnat yrka på skadestånd för sina kostnader mot din granne för att ha fått åka ut och felsöka.
Att jag söker skadestånd av grannen som stängde av mitt vatten i tre veckor.
Svensk skadeståndsrätt ger i huvudsak ersättning för sak- och personskador med ett belopp som motsvarar faktiska värden och kostnader, särskilt mycket för olägenheten får du inte. Inte heller för egen nedlagd tid.lunnabo skrev:
Skadestånd för rena misstag får man inte om det inte sker inom ett avtalsförhållande, det krävs då vårdslöshet. Om du faktiskt har ett avtal med den som stängde av vattnet, för att kommunen och VA-syd ska räknas som en och samma motpart, kan du dock ha rätt till skadestånd även för misstag.
Huruvida det var vårdslöst att även stänga av ditt vatten kommer bero på saker som hur det ser ut vid avstängningen och, om denna var på granntomten, om du har servitut för ledningen eller om den ligger där utan att någon minns varför, osv.
Då du sannolikt inte har några sakskador utan bara så kallade rena förmögenhetsskador, extra kostnader, blir den viktiga frågan huruvida ni har ett avtalsförhållande eller inte. I så fall kan du kräva ersättning för extra utgifter (inköp av element, elektricitet, effektavgift, flaskvatten, tvättkostnader mm).
Sen kan det ju vara att motparten redan kommunicerat till dig att denne är villig att betala skadestånd för misstaget och undrar hur mycket pengar du vill ha. Då skulle jag föreslå att kräva alla extra utgifter enligt ovan plus 5000kr för olägenheten.