83 989 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 587 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 587 inlägg
Jag grundar det på att vi inte sett så många fler bannade användare.. men jag vet även hur svårt det är att moderera lagomt och att få det att ge den vägledning/ nivå man önskar. Har varit med och drivit andra forum och det är alltid en svår avvägning.. modererar man för hårt så funkar det skit och modererar man för lite blir det kaos. Det är alltid svårt att hitta rätt nivå och försöka ta rätt beslut i det långsiktiga jobbet. Man kan enkelt moderera sönder forum så det brukar funka bäst att nypa enstaka även om flera egentligen är på fel sida om man hårdtolkar reglerna ,men man får försöka skilja på folk som i stridens hetta hakar på nivån och dom största orsakerna till att det spårar ur..Alfredo skrev:
Om vi ska försöka återkoppla till huvudämnet så lär det ju bli svårt att få nåt skadestånd om man själv inte anmäler skyndsamt när man blir utan vatten. Att man själv trodde det var ett annat fel spelar ju ingen roll , då får man stå sitt kast när man inte medelar att man inte har nå vatten så vattenverkets personal kan felsöka och reda ut varför..
Problemet, om man väljer att se det så, var att TS valde att omedelbart gå till personangrepp på alla som inte bekräftade hans syn. Inte ovanligt på något forum men sällan grund för en bod diskussion.P polaris78 skrev:
På andra ställen är det mer vanligt att man låser trådar när de spårat ur totalt. Det finns inget färde för någon att för 300:ade gången älta samma sak - speciellt inte om TS lämnat tråden.P polaris78 skrev:Att man låser trådar är ju rätt ovanligt och även om ts är bannad eller bara har övergett tråden sen länge så verkar ju många trådar rulla på med inlägg oavsett.. personligen anser jag inte att man vinner speciellt mycket på att låsa trådar utan låt folk snacka vidare även om det kanske är ovanligt att det tillförs så mycket av nåt större substans på inlägg 295..
Vill man själv inte se nåt mer av tråden så är det ju bara att stänga av avseringarna och skita i tråden istället för att försöka styra hur hela forumet ska fungera..
Så länge inläggen någorlunda följer topic eller närliggande ämnen så känns det dumt att stänga trädar . vad skulle man vinna på det egentligen....
Det är oerhört sällan någon vettig information tillförs efter ett tiotal inlägg.
Lyckligtvis har jag inte sett så många exempel på Godwins lag på senare tid.
Bor i landsbygdsområde 1 km från gränsen till centralorten.P polaris78 skrev:
Våra fastigheter anslöts till kommunalt vatten på 1960-talet.
Jag delar avstängningsventil med 3 grannar och som jag fått det förklarat för mig är det bara vattenleverantören eller vvs-are som fått ansvaret delegerat från vattenleverantören till sig som får gå och stänga den ventilen.
Så VA-syd kan ha samma delegationsordning och då är det VA-syd som kan ställa rättsliga krav på grannen/den VVS:are som utan behörighet stängde ventilen.
Om jag misstänkte att mitt vatten har frusit så skulle jag ringa en rörmokare för att försöka tina röret. Då skulle han snart upptäcka att det inte kan vara fruset och leta efter avstängningskranen och vrida på vattnet igen.
Då skulle jag kunna kräva kommunen/VA-bolaget på ersättning för mina utlägg för rörmokare.
Då skulle jag kunna kräva kommunen/VA-bolaget på ersättning för mina utlägg för rörmokare.
Hade jag inte haft vatten hade det inte dröjt 20 minuter innan jag tagit reda på varför...P Peter_Ker skrev:Om jag misstänkte att mitt vatten har frusit så skulle jag ringa en rörmokare för att försöka tina röret. Då skulle han snart upptäcka att det inte kan vara fruset och leta efter avstängningskranen och vrida på vattnet igen.
Så, antingen är TS ett troll eller så hade hen vatten från egen brunn.
I inget av fallen är hen berättigad till skadestånd...
Tre veckor??? Knappast...
Jag föreslår 15 kronor, och så kan du låta dom pruta till 10 kronor.lunnabo skrev:
Med ledning av dom upplysningar du så generöst delar med dig till oss, är det min bedömning. 😎
Det är väl i så fall "VA bolaget" som får skadeståndet? 😎H hempularen skrev:Normalt sett så får ingen annan än VA bolaget röra avstängningskranarna. Om fastighetsägaren (även om fastighetsägaren råkar vara kommunen) på eget bevåg stänger av VA bolagets kranar, så är det troligen egenmäktigt förfarande (åtalbart). Det i sin tur indikerar att felet kan vara skadeståndsgrundande. Antingen som vårdslöshet, eller så finns här ju faktiskt ett uppsåt, inte att stänga av ditt vatten, men att olagligen stänga av vattnet, vilket fick en, visserligen, oväntad bieffekt.
Så jag tror det finns en skaplig chans att detta kan vara skadeståndsgrundande. Sedan, vilka nivåer på ersättning som kan vara rimlig vete tusan. Men prova att kräva 10 000, eller kanske 20 000. Utöver dina direkt verifierade extrakostnader. Du har fått en inskränkning i din användning av fastigheten, genom att ett brott har begåtts.
Huvudämnet torde väl nu mer vara, om TS över huvud taget fått sitt vatten avstängt? 😏P polaris78 skrev:Om vi ska försöka återkoppla till huvudämnet så lär det ju bli svårt att få nåt skadestånd om man själv inte anmäler skyndsamt när man blir utan vatten. Att man själv trodde det var ett annat fel spelar ju ingen roll , då får man stå sitt kast när man inte medelar att man inte har nå vatten så vattenverkets personal kan felsöka och reda ut varför..
Rolig tråd för övrigt, det tog ett tag innan jag insåg att TS blivit avstängd. 😀
Tre veckor var vattnet avstängt av grannen.Slottsbäcksväktarn skrev: