84 254 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad led du själv, personligen, för skada av det som skett?lunnabo skrev:
lunnabo skrev:
Är inte ni södra sandby detaljplanerat?lunnabo skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Då kan det vara lämpligt att redogöra för detta faktiska händelseförlopp. Redovisa händelseförloppet genom att besvara följande frågeställningar:lunnabo skrev:
a) På vilken dag av dessa 21 dagar utan vatten felanmälde du till din VA-leverantör?
b) Hur lång tidsrymd förflöt innan någon anställd hos sagda leverantör kom till din fastighet för att felsöka?
c) Hur lång tidsrymd förflöt mellan felsökningen och öppnandet av servisventilen?
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag inser inte riktigt varför det är intrressant med NÄR felet anmäldes. Det är ju inte VA syd som ev. är skadeståndsskyldigt här. Utan ägaren til grannfastigheten som obehörigen har stängt av vattnet. Det är ju inte så att detta är en tråkig olyckshändelse. Grannen hade ingen rätt överhuvudtaget att röra avstägningskranen. Grannen har troligten gjort sig skydlg till egenmäktigt förfarande gentemot VA syd, detta uppsåtliga brott har som bieefekt orsakat skada för TS.
Hur man sedan skall värdera skadan är ju en annan fråga.
Hur man sedan skall värdera skadan är ju en annan fråga.
hempularen verkar ha bättre koll på juridiken än Marlen Eskilsson.Marlen Eskilsson skrev:
Så här skrev hempularen;
hempularen
#346Moderator · Stockholm
· 57 161 inlägg
4 m sedan
"Jag inser inte riktigt varför det är intrressant med NÄR felet anmäldes. Det är ju inte VA syd som ev. är skadeståndsskyldigt här. Utan ägaren til grannfastigheten som obehörigen har stängt av vattnet. Det är ju inte så att detta är en tråkig olyckshändelse. Grannen hade ingen rätt överhuvudtaget att röra avstägningskranen. Grannen har troligten gjort sig skydlg till egenmäktigt förfarande gentemot VA syd, detta uppsåtliga brott har som bieefekt orsakat skada för TS.
Hur man sedan skall värdera skadan är ju en annan fråga."
Vilken skada?
I ett hem och hushåll används vatten på många olika sätt.
Sannolikt vet Marlen Eskilsson detta.
Att inte ha tillgång till vatten i ett hem är en betydande olägenhet.
Önskar Marlen Eskilsson en uppräkning på alla olika sätt som jag förhindrades att använda vatten på eller vad menar Du?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Att dte är en betydande olägenhet är nog alla med på. Men vad är det värt i pengar? 100 kr eller 10 000 kr? I den mån det finns några verifierbara kostnader typ badhus kvitton, så är det ju enkelt. Men själva olägenheten blir "sveda och värk", och sådant får man generellt väldigt dålig ersättning för.
Om Fastighetsägaren dröjer med felanmälan, kanske i syfte att kräva ett skadestånd så har det en förbannad betydelse. Du fick en uppmaning av Forumägaren, är det en ”highway to Banned” vi ser?lunnabo skrev:
Sparka inte på den som ligger, nu har ju moderatorn gjort klart vad som krävs av TS för att komma vidare..F fsn skrev: