Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lunnabo lunnabo skrev:
Jag talar om vårdslöshet utifrån hur Skadeståndslagen definierar vårdslöshet.

När Du skriver om att "gott om fall då ledningar grävts av - det är ju mer vårdslöst.." så är det ju omöjligt att bedöma utan mer fakta.
Fakta i detta fall är att kommunen inte hade behörighet att hantera dessa vattenledningar.
Därav var deras agerande vårdslöshet enligt Skadeståndslagens rekvisit åtminstone enligt min bedömning.

Du får gärna redogöra för grunderna till Din inställning!
Så du har kollat detta att kommunen absolut inte får röra nå avstängningar? Det är bara VAsyd?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Som Moderator Hempularen skriver så får man inte röra VA-bolagets kranar.
Vilket kommunen totalt struntade i.
Hade köpet gått igenom innan avsättningen... om så blir kommunen både köparen av huset och de som rörde kranarna...kommunen får ju röra kranarna.... blir det tjänstefel då?

//

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så är det ju förstås inte!
TS har ansvaret att felanmäla och VA bolaget har ansvar/skyldighet att leverera vatten.
Jag skulle påstå att grannen har ett ansvar/skyldighet, men för att han ska kunna lösa det uppkomna problemet så måste det påkallas på något sätt, nu har jag läst hela tråden men kommer inte ihåg hur mycket grannen varit inblandad mer än pluggat vattnet.
Så, TS har ansvaret att felanmäla och VA bolaget skyldigheten att fixa det. Grannen borde i slutändan få en konsekvens tycker jag, men storleken på konsekvensen är ju kopplat till hur de med huvudansvaret agerat.
Men, jag kan bjuda på ett svar på din fråga om du först kan beskriva händelseförloppet med datum och alla handlingar som alla inblandade gjort, utan den infon får TS nöja sig med ett svar draget ur röven, så, 666 sek i ersättning för att du haft det så jävligt ;-)
/Workingclasshero
Fyndigt!
Djävulens tal. 666
Lite i lägsta laget för att passa mig men med en 6:a till så kanske ok.
6.666 kr?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Fyndigt!
Djävulens tal. 666
Lite i lägsta laget för att passa mig men med en 6:a till så kanske ok.
6.666 kr?
När felanmäldes detta?

• Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
"Gud hjelpe meg" som vi seier i Norge ...

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Jag talar om vårdslöshet utifrån hur Skadeståndslagen definierar vårdslöshet.

När Du skriver om att "gott om fall då ledningar grävts av - det är ju mer vårdslöst.." så är det ju omöjligt att bedöma utan mer fakta.
Fakta i detta fall är att kommunen inte hade behörighet att hantera dessa vattenledningar.
Därav var deras agerande vårdslöshet enligt Skadeståndslagens rekvisit åtminstone enligt min bedömning.

Du får gärna redogöra för grunderna till Din inställning!
Appropå skadeståndslagen då:
"2kap§1: Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732)."
Och kollar man vidare;
3kap§2
I fråga om skadeståndsansvar för staten eller en kommun gäller även det som sägs nedan i detta kapitel. Det som där sägs om en kommun gäller också en region och ett kommunalförbund.
Lag (2022:754).

2 § Staten eller en kommun ska ersätta
1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar,
2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning, och
3. skada som ersätts enligt 2 kap. 3 a § och som orsakas genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning.
Lag (2022:754).

6 § Ersättning enligt 1 eller 2 § för sakskada kan jämkas, om det är skäligt med hänsyn till föreliggande försäkringar eller försäkringsmöjligheter.
5Kap§7:

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404).

Vad som gäller en kommun då så är det isf: "sakskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar"
Dvs du skall få en ersättning för den skada du lidigt - som så många andra påpekar tex ersättning för din avgift under denna period eller milersättning. Alternativt ersättning för den självrisk du hara på din hemförsäkring (om det tex skulle vara så att du har blommor som dött pga vattenbrist eller liknande). Det blir troligen inte många tusenlappar, snarare ett par hundra, men det är en rimlig nivå isf. Du måste kunna visa på den faktiska skadan.

S Stefan1972 skrev:
Så du har kollat detta att kommunen absolut inte får röra nå avstängningar? Det är bara VAsyd?
Just lunds kommun har ganska dålig relation till va syd men det kan ju varit någon utförare som har bättre relation än vad kommunen har som faktiskt gjort jobbet. Tror inte riktigt att kommunens eget folk gjort jobbet.

En (kanske) orelaterad fråga: Hur högt hänger din badrumsspegel?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
anders.Nordsvahn och 20 till
  • Laddar…
D Dr.E skrev:
Och han fick en enkel motfråga. Flera gånger. Som han vägrar svara på.

Svaret på den frågan är av stor betydelse för om det är rimligt med någon ersättning och i så fall vilken storlek.

Han har även svarat ganska nedsättande mot många i denna tråd. Jag tycker obstinat är ganska milt uttryckt.
De "enkla motfrågorna" han fått är flertalet väldigt kränkande.
Jag har en enkel fråga:
Varför MÅSTE vissa vara så himla kränkande mot andra?
Är kränkandet målet eller är målet att hjälpa?

Alla dessa troll som gör allt i sin makt för att kränka måste skaffa sig ett liv!

• Gilla
FGLIN
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
VA-Syd kände inte till att det var någon avstängning.
Hur fort efter att problemet uppstod felanmälde du?

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Jaha, då är tydligen TS bannad.
Kan nån stänga detta spektakel nu?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vattenleverantören VA-Syd hade inget med att vattnet var avstängt.
Det var grannen som pluggade vattenanslutning på eget bevåg.
Men fattar du inte att det är VA-Syd som är ansvarig för att du skall få vatten till ditt hus och inte grannen, förutom om du har ett avtal med grannen? Fattar du inte heller att du INTE kan få skadestånd som någon sorts standardbelopp, utan du måste redovisa den FAKRISKA kostnaden du har haft. När det gäller ersättning för körning finns standardsumma per mil. Du kan INTE kräva ett högre belopp. Skada är till exempel om något har gått sönder på grund av vattenbrist. Skada är INTE att du blev så arg så att du slog sönder något eller att du använde massor av dyr el för att du trodde att det var ispropp i röret hos dig. Du borde kallat på proffs som hade kunnat konstatera att det inte var ispropp. Du hade kunnat kräva ersättning för rörmokaren. Men framförallt borde du anmält till VA-SYD med en gång. Det är olagligt att stänga av vattnet för någon annan, liksom att kapa ledningar. Tjata inte om hur mycket skadestånd du kan få. Ingen här kan svara med annat än 42 här.

lunnabo lunnabo skrev:
Djävulens tal. 666
Din okunskap lyser starkt

t_ehrngren t_ehrngren skrev:
Jaha, då är tydligen TS bannad.
Kan nån stänga detta spektakel nu?
Vad har jag missat? Är TS avstängd från forumet?

lunnabo lunnabo skrev:
Min fråga i tråden är vilket belopp som kan krävas av grannen i skadestånd/ersättning för att varit utan vatten i tre veckor pga att grannen pluggade vattenanslutning till mig.
Du _kan_ kräva hur mycket du vill. Tex 10 ksek, 1 pizza och en folköl per dag.
Sedan blir det ju en annan sak om grannen betalar detta, eller om du bör driva det i rätten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.