Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lunnabo lunnabo skrev:
Nu är det ju definitivt inte så att alla som skriver anser att det är utsiktslöst att få ersättning/skadestånd pga denna avstängning av mitt vatten.
Jag är fullt beredd att betala ansökningsavgift för stämningsansökan hos Lunds tingsrätt.

Naturligtvis kommer jag inte att börja med att lämna in en stämningsansökan utan höra vad grannen har för åsikter om att betala ersättning till mig för att de stängde av mitt vatten.
Det behöver inte vara utsiktslöst.
Men som så många har sagt så ligger det på dig att specificera vad detta har kostat dig och kräva skadestånd på motsvarande summa. Det finns ingen schablonkostnad du kan få hjälp med här.
Det ligger i själva definitionen av skadestånd:
https://lagen.nu/begrepp/Skadestånd

"Skadestånd
Ekonomisk kompensation för en inträffad skada.
Den som orsakar en skada (den skadevållande) på någon annans person eller egendom ska som huvudregel ersätta denna skada, dvs försätta denna person (den skadelidande) i samma ekonomiska situation som om skadan aldrig hade skett. Skadeståndet har alltså främst ett reparativt syfte."

Det är därför du hela tiden får frågan om vilken skada som har åsamkats dig och vad den har kostat dig. Det är ju svaret på den frågan som också motsvarar vad du kan söka skadestånd för.

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
OT: Finns det inga moderatorer? Denna tråd borde ha låsts och kastats för 145 inlägg sedan.

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 11 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Misstag sker.
Oaktsamt misstag eller vårdslöst misstag.
Min avtalspartner VA-Syd var aldrig inblandade i vare sig avstängning eller när vattenledningen öppnades igen.

Min fråga i tråden är vilket belopp som kan krävas av grannen i skadestånd/ersättning för att varit utan vatten i tre veckor pga att grannen pluggade vattenanslutning till mig.
Jag vet inte om du överhuvudtaget är mottaglig för svar som inte passar dig men det finns ingen som kan ge något vettigt svar så länge du inte förklarar hela bilden.

Hur länge var du utan vatten efter att det var felanmält? Hur mycket skada har du lidit?

Utan de faktorerna så kan ingen göra något annat än att killgissa....

• Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det jag har efterfrågat är vilket belopp som jag borde kräva.
Jag förstår inte vad du är ute efter egentligen. Du har fått svar på din fråga från massa personer och är inte nöjd med svaren, men istället för att bemöta svaren och utveckla så stoppar du huvudet i sanden.

Vad vill du få ut av tråden? Varför kan du inte bara skriva ”tack för era svar och tankar, men då jag funderar på att ta detta vidare vill jag inte ge några mer detaljer nu”?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M
lunnabo lunnabo skrev:
Jag har förmågan att kunna sticka vasst med ord.
En stämning handlar om ord och bevis.
Så anser jag har goda förutsättningar för att nå framgång med en stämning.

Det jag har efterfrågat är vilket belopp som jag borde kräva.
Vad rätten tittar på är hur parterna beter sig efter skadan. Du har alltså ett ansvar att skadebegränsa dvs göra vad du kan i din makt för att begränsa skadan. Man kan inte bara sitta och titta på om det händer något och sedan tro att man ska få skadestånd. Du har ju inte gjort något överhuvudtaget för att begränsa skadan. Man kan inte bara tro att vattnet har frusit, du måste ta reda på om det frusit eller om det är något annat som hänt. Hade du gjort det hade du inte varit utan vatten i 3 veckor. Så det är faktiskt ditt eget fel. Det borde du väl veta om du gått på juristlinjen?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
hempularenPremiumikon: Hand
Moderator · Stockholm
· 56 931 inlägg
igår 21:34
Men EN anledning till att man inte får röra VA bolagets kranar är just att bara VA bolaget har (förhoppningsvis) koll på exakt vilken kran som stänger av vad. Genom att ge sig på att stänga av lite slumpartat på kranar man inte har rätt att röra, så bör man kiunna hävda vårdslöshet

Jag anser att kommunen har agerat vårdslöst när de som ägare av sin fastighet också stängde av mitt vatten.
Som Moderator Hempularen skriver så får man inte röra VA-bolagets kranar.
Vilket kommunen totalt struntade i.
Rekvisit för vårdslöshet torde därmed vara uppfyllt.
nja.....vem som får röra "kranarna" är nog olika. Finns ingen klar skiljelinje där. Det kan finnas ett bolag som säljer vattnet ja men det kan ju ändå vara "kommunen" som har det övergripande ansvaret för den allmänna skötseln av saker och ting.......Det enda primära i vem som får stänga av och inte är att abonnenten själv inte får röra kranarna. Såklart är det en miss att du blev utan vatten men det hade ju uppdagats med en felanmälan dag ett. De hade ju då åkt ut och felsökt och hittat problemet direkt.

Redigerat:
  • Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Grannen pluggar vattenledningen som gick till mig.
På vilket sätt är det mitt fel och inte grannens fel?
Väntade du 3 veckor innan du sa till?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du menar att grannen helt på eget bevåg kan plugga mitt inkommande vatten utan att behöva betala någon ersättning eller skadestånd trots att jag pga deras agerande var utan vatten i tre veckor.
Varför menar du att grannen kan göra så utan att behöva bli skadeståndsskyldig?
Vill du verkligen ha ett svar eller bara tjafsa emot? Du har tydliga besked i tråden men fortsätter ställa frågan vad du kan få för ersättning. Svaret är : Hur långt är det till Mariestad?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Väntade du 3 veckor innan du sa till?
Eftersom TS konsekvent undviker att svara på frågan om när anmälan om avsaknad av vatten skedde och hur lång tid det tog efter det innan det fanns vatten igen, så gissar jag att det finns en anledning till det. Troligtvis så att det inte ska finnas skriftlig bevis på att "jag anmälde efter 3 veckor och det var fixat dagen efter".

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker att först och främst ska hans gäster begära skadestånd av TS, om gästerna inte var hans husdjur då förstås.
Sedan tycker jag att alla som svarat, läst eller ens öppnat Byggahus-forumet borde få skadestånd av TS.
Hur mycket kan vi begära?
Och sedan hoppas jag moderatorerna stänger denna här tråden.

• Gilla
  • Haha
Håkan V och 7 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det är dock inte någon som helst tvekan att från skaderättslig utgångspunkt att ersättning absolut inte är begränsad till rena utlägg eller omkostnader.
Frånvaron av att kunna skita i vattenklosett är en skadeståndsgrundande olägenhet vilket knappt någon verkar inse eller förstå.
Se det positivt.
Vid det här laget så gissar jag att du har utblidat dig i hur man nyttjar en vattenklosett med hjälp av externt vatten (läs hink).
Samtidigt så har du troligtvis utökat din empatiska förmåga, och att tänka på hur problematiskt det kan vara att leva utan vissa faciliteter som vi tar för givet.
På så sätt har du erhållit gratis beredskapsutbildning under relativt ordnade former, utan fara för ditt liv.
Så om du ger en gåva till de som kämpar varje dag i till exempel Ukraina - det kan vara en lämplig avgift tänker jag.
Gåvobeloppet kan du vikta mot din disponibla inkomst, det finns många alternativ där.
Men eftersom du är väldigt inriktiad på ett exakt belopp så skulle jag säga att ett så kallat "Nödpaket" via UNHCR är ett bra riktmärke, och det kostar 395kr.
Så, mitt svar är 395kr - i omvänd riktning.
Önskar dig lycka till i din framtida beslut i livet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Om man skall spekulera i hur det gått till eftersom TS vägrar konsekvent att berätta det så kan jag tänka mig följande. TS ringer vattenverket och påpekar att det är fel på vattnet. Vattenbolaget svarar vi har inga rapporterade fel. Vi kan åka ut, är felet på din tomt får du betala vår utryckning och vi kommer inte jobba på din tomt. Är felet vårt lagar vi det direkt. Så endera 7500:- + moms eller gratis. TS väljer då att hoppas på att felet löser sig när det tinar. Om TS trott i första läget att grannen varit inblandad hade det ju bara varit att ringa kommun och sagt ni måste åka ut och undersöka vad ni gjort för då ni stängde av vattnet till grannfastigheten så försvann mitt vatten också. Då hade kommun skickat en gubbe gratis direkt. Så ingen som helst ersättning då TS valt att vänta ut en ispropp för att det är billigast. Att lida skada när man själv avstår krav på reparation direkt rimmar illa.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Grannen pluggar vattenledningen som gick till mig.
På vilket sätt är det mitt fel och inte grannens fel?
Om du anser att grannen skadat din egendom är det inte något som har med VASyd att göra.
Då har du en tvist med din granne. Va Syd kan inte skicka vatten genom en plomberad ledning.
Den som har plomberad är den du skall reda ut det med.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det har faktiskt med frågan att göra. Man kan även anses ha agerat oansvarigt genom att avvakta med anmälan. Tex genom uppsåt att få en högre ersättning.
Ersättningen, om den ska räknas som ett skadestånd med inriktning på att den skapat olägenhet, kommer rätten ställa krav på att få reda på vad hur han själv försökt begränsa skadan.
Årets mest korkade svar.

Eftersom du totalt  vägrar svara på frågan om när du felanmälde och hur lång tid det tog att fixa efter felanmälan så får man väl gissa att du felanmälde mot slutet av de tre veckorna och det fixades inom någon dag?

Om jag felanmält och det tog tre veckor att fixa hade jag blivit tokig och tänker att det skulle vara värt några tusenlappar. Om det tog typ 1-2 dagar efter felanmälan kanske 500 eller så.

Men eftersom du är så obstinat i dina svar gissar jag att du inte felanmält i vettig tid och får skylla dig själv! Min sympati för dig har fallit ordentligt eftersom du vägrar svara på enkla frågor.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.