84 261 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du vill alltså att vi killgissar fram en summa åt dig eftersom du inte kan eller vill redovisa vilken ekonomisk skada du lidit.
Seriöst!
Seriöst!
Och hur lång tid gick det mellan du talade om för grannen att dom stängt av vattnet tills du fick vattnet tillbaka? Varför krävde du inte att syd-vatten skulle komma ut samma dag som du inte får något vatten? Var det så att du talade om för dom att ”då har väl vattnet frusit i mina ledningar så då behöver ni inte komma?” Räkna med att kundtjänst på vattenbolaget och på kommun loggar alla samtal så det går inte att påstå att man ringt om man inte gjort det. Och räkna inte med att få någon ersättning för fel som man inte felanmäler. Tiden börjar ticka ifrån när du verkligen sett till att du gjort en felanmälan och sett till att fått besök för att rätta felet.
Jag har uppfattningen att VA-Syd loggar samtal till dem.H HarryUp skrev:Och hur lång tid gick det mellan du talade om för grannen att dom stängt av vattnet tills du fick vattnet tillbaka? Varför krävde du inte att syd-vatten skulle komma ut samma dag som du inte får något vatten? Var det så att du talade om för dom att ”då har väl vattnet frusit i mina ledningar så då behöver ni inte komma?” Räkna med att kundtjänst på vattenbolaget och på kommun loggar alla samtal så det går inte att påstå att man ringt om man inte gjort det. Och räkna inte med att få någon ersättning för fel som man inte felanmäler. Tiden börjar ticka ifrån när du verkligen sett till att du gjort en felanmälan och sett till att fått besök för att rätta felet.
Lunds kommun loggar däremot inte alls alla samtal till dem.
Det känns som att TS helt spårat ur och biter sig fast i ur och skur avseende ersättningens storlek trots alla NEJ, NEJ !
Lägg ner och acceptera att du inte får något skadestånd.
Lägg ner och acceptera att du inte får något skadestånd.
lunnabo skrev:
lunnabo skrev:
Nu är det ju definitivt inte så att alla som skriver anser att det är utsiktslöst att få ersättning/skadestånd pga denna avstängning av mitt vatten.C Curryplutt skrev:
Jag är fullt beredd att betala ansökningsavgift för stämningsansökan hos Lunds tingsrätt.
Naturligtvis kommer jag inte att börja med att lämna in en stämningsansökan utan höra vad grannen har för åsikter om att betala ersättning till mig för att de stängde av mitt vatten.
Du har fått massvis med svar och du gillar inte ett enda. Kommunen orsakade problemet att du blev utan vatten. Du borde ha kontaktat kommunen direkt. Dom hade säkert hänvisad till VA-bolaget eftersom dom kan felsöka. Du har inte gjort något av det.
Att det gick så lång tid är du alltså medansvarig för.
Du får väl helt enkelt ta det till rätten och stämma kommunen. Sen får du se vad det blir för resultat. Jag ”killgissar” noll. Men om vi nu skulle anta att du skulle kunna få något så är det då rätten som avgör summan. Dom kommer utgå ifrån vilken ”skada” du har lidit. Jag kan säga att det är svårt med skadestånd. Kommunen orsakade en gång vattenläcka hos oss. Renoveringen tog 8 månader. Vi fick själva städa damm osv. Renoveringen bekostades av kommunens försäkring. Skadestånd fanns inget. Omöjligt. Att bo 8 månader på en byggarbetsplats är då kanske lite värre än 3 veckor utan vatten. Men lycka till!
Du får väl helt enkelt ta det till rätten och stämma kommunen. Sen får du se vad det blir för resultat. Jag ”killgissar” noll. Men om vi nu skulle anta att du skulle kunna få något så är det då rätten som avgör summan. Dom kommer utgå ifrån vilken ”skada” du har lidit. Jag kan säga att det är svårt med skadestånd. Kommunen orsakade en gång vattenläcka hos oss. Renoveringen tog 8 månader. Vi fick själva städa damm osv. Renoveringen bekostades av kommunens försäkring. Skadestånd fanns inget. Omöjligt. Att bo 8 månader på en byggarbetsplats är då kanske lite värre än 3 veckor utan vatten. Men lycka till!
Ja, och hur lång tid tog det att dom åtgärdade felet efter att du kontaktade Lunds kommun? Att kommunen inte skulle logga alla samtal när det gäller felanmälan tror jag inte på. Det görs med all säkerhet automatisk i samtalslistor. Och i synnerhet om man gör en riktig felanmälan. Ringer man och frågar om vattnet fungerar normalt och får svaret ja och man nöjer sig med det kanske det inte händer. Men räkna med att man för statistik i ticketingsystemet för alla handläggare något annat är otänkbart.lunnabo skrev:
Du har definitivt fel.D DanielSt81 skrev:Du har fått massvis med svar och du gillar inte ett enda. Kommunen orsakade problemet att du blev utan vatten. Du borde ha kontaktat kommunen direkt. Dom hade säkert hänvisad till VA-bolaget eftersom dom kan felsöka. Du har inte gjort något av det.
Jag gillar många av svaren och uppskattar alla som tar sig tid att svara.
Du skriver om att kommunen en gång orsakade vattenläcka hos er.
Var det en ren olycka eller fanns det någon form av oaktsamhet eller vårdslöshet inblandad som föranledde vattenläckan?
Hade kommunen följt de föreskrifter som fanns för det arbetet som de utförde som orsakade vattenläckan?
Du skriver om omöjligt att få skadestånd.
Exakt vilka försök gjorde ni för att få bättre ersättning än vad kommunens försäkringsbolag erbjöd er?
Jag antar att ni inte stämde kommunen men överklagade ni försäkringsbolagets beslut?
Eller åtminstone begärde en omprövning hos kommunens försäkringsbolag?
Du gillar uppenbarligen inte 99% av de svar du får här så mitt tips är att bjuda in de som tycker att du har en bra idé på en fikastund, borde funka nu när vattnet ditt är tillbaka, så slipper vi slösa både tid och bandbredd på detta. Visserligen finns det en humoristisk verkshöjd i tråden men nån måtta på roligheterna får det allt vara.lunnabo skrev:
Du har definitivt fel.
Jag gillar många av svaren och uppskattar alla som tar sig tid att svara.
Du skriver om att kommunen en gång orsakade vattenläcka hos er.
Var det en ren olycka eller fanns det någon form av oaktsamhet eller vårdslöshet inblandad som föranledde vattenläckan?
Hade kommunen följt de föreskrifter som fanns för det arbetet som de utförde som orsakade vattenläckan?
Du skriver om omöjligt att få skadestånd.
Exakt vilka försök gjorde ni för att få bättre ersättning än vad kommunens försäkringsbolag erbjöd er?
Jag antar att ni inte stämde kommunen men överklagade ni försäkringsbolagets beslut?
Eller åtminstone begärde en omprövning hos kommunens försäkringsbolag?
Noll kronor. Du klarade dig bra utan vatten i tre veckor, du sökte inte ens egen lösning. Du gav ingen part möjlighet att felsöka då du underlät anmälan. Du kan möjligen yrka bensinpengar för faktiska kostnader om du hämtat vatten på annat håll (bara du vet din kostnad för detta), men beloppet skrivs ned eftersom du varit passiv och inte gett motparten möjlighet att åtgärda felet.lunnabo skrev:
Kommunen köpte grannhuset och bestämde sig för att riva det.
En dag var jag helt utan vatten.
Inget meddelande från vattenleverantören.
Ingen information från någon annan heller.
Då det kom köldknäpp trodde jag att vattenrör i fristående byggnad med tvättstuga hade frusit som tidigare och satte in element där.
Hjälpte dock inte.
Var pga förestående rivning av grannhuset som också mitt vatten blev avstängt i nästan TRE veckor.
Hur mycket skadestånd borde jag få?
Med ditt resonemang skulle du klara dig ett år innan du sa något och då söka ersättning för en längre period. Det är orimligt.
Var glad att du nu har vatten och gå vidare med ditt liv.
hempularenPremiumikon: HandF Freddedan skrev:Vellinge kommun skriver
Vidare kan man läsa
Detta kan man hitta på fler kommuners hemsidor.
Så nej, de kommer inte bara betala ut X-tusen kr till dig utan att du i detalj kan redogöra för hur du lidit skada. Så du kan ju börja med att pitcha din skadeståndsansökan här så kan vi hjälpa dig slipa den.
Moderator · Stockholm
· 56 931 inlägg
igår 21:34
Men EN anledning till att man inte får röra VA bolagets kranar är just att bara VA bolaget har (förhoppningsvis) koll på exakt vilken kran som stänger av vad. Genom att ge sig på att stänga av lite slumpartat på kranar man inte har rätt att röra, så bör man kiunna hävda vårdslöshet
Jag anser att kommunen har agerat vårdslöst när de som ägare av sin fastighet också stängde av mitt vatten.
Som Moderator Hempularen skriver så får man inte röra VA-bolagets kranar.
Vilket kommunen totalt struntade i.
Rekvisit för vårdslöshet torde därmed vara uppfyllt.