84 381 läst ·
349 svar
84k läst
349 svar
Grannen stänger mitt vatten i TRE veckor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kan du tyvärr glömma, en kommun driver ett ärende till avgörande. Processkostnaderna är inget de bryr sig om.lunnabo skrev:
Jag har definitivt fått en inskränkning i hur man kan leva i ett hus när det inte finns vatten.
Min uppfattning är att det var vårdslöst av grannen att också stänga av mitt inkommande vatten och därmed också skadeståndsgrundande.
Att det krävs brottslig handling för att vara skadeståndsansvar ska uppstå behövs inte.
Kommunens kostnader för ett tvistemål i domstol har jag svårt för att tro kan bli mindre än 30.000 kronor.
Jag har god förmåga att få både dem och andra att ödsla sin tid vilket kostar dem pengar.
Så kanske möjligt att kommunen hellre betalar 20.000 kr.
Mina fem gäster som bodde hos mig var definitivt mycket missnöjda med att vattnet helt plötsligt försvann en morgon.
Håll i hatten. Ni var alltså 6 st som initialt var utan vatten. Förmodar att gästerna lämnade din bostad kvickt när du trodde att rören hade fryst. Problem med hygien och andra behov förstår jag.
Efter hur många dagar förstod du (och kanske gästerna) att felet inte var frysta rör?
Efter hur många dagar förstod du (och kanske gästerna) att felet inte var frysta rör?
Dina fem gäster borde också kräva skadestånd från grannen! Eller för du en grupptalan?lunnabo skrev:
Jag har definitivt fått en inskränkning i hur man kan leva i ett hus när det inte finns vatten.
Min uppfattning är att det var vårdslöst av grannen att också stänga av mitt inkommande vatten och därmed också skadeståndsgrundande.
Att det krävs brottslig handling för att vara skadeståndsansvar ska uppstå behövs inte.
Kommunens kostnader för ett tvistemål i domstol har jag svårt för att tro kan bli mindre än 30.000 kronor.
Jag har god förmåga att få både dem och andra att ödsla sin tid vilket kostar dem pengar.
Så kanske möjligt att kommunen hellre betalar 20.000 kr.
Mina fem gäster som bodde hos mig var definitivt mycket missnöjda med att vattnet helt plötsligt försvann en morgon.
Det är inte processekonomiskt att begära ett astronomiskt orimligt skadestånd.E ekson skrev:Du vill alltså hävda att kommunen skulle tänka logiskt och ta den enkla vägen. Det tror jag knappast, en kommun av Lunds storlek har garanterat egna kommunjurister som gärna sätter tänderna i ett sånt här uppdrag. De är ju ”ändå där” så kostnad 0kr.
Men istället för att få gissningar här så gör det bara och rapportera tillbaka. Du kan ju ange att du vill ha 11 miljarder i skadestånd och sen kommer det att hanteras som en del av processen.
Oavsett vilket belopp som man eventuellt skulle få kommer man alltid att räknas som den förlorande parten och får därmed också betala motpartens rättegångskostnader.
Jag har tydligt angett att vid ett eventuell tvistemål i domstol kommer det att vara ett "Småmål".
Gästerna var överraskande tåliga.sysmali skrev:
Den frågan kommer vi nog aldrig att få något svar på. Den undviker TS systematiskt.sysmali skrev:
Är det så att gästerna är samma skrot och korn kanske och alltså stämt TS nu för sveda och värk?Juul skrev:
Det är frågan.mexitegel skrev:
När det gäller arbetsrättsliga frågor är det definitivt inte som mexitegel påstår att processkostnsderna är irrelevanta.
Då är förhandling utanför domstol vanligast.
Nej, första frågan är hur många dagar det gick från det att du anmält att du var utan vatten tills det var åtgärdat. Men det verkar du inte vilja svara på?lunnabo skrev:
Lite flrvirrad situation. Kommunen har köpt grannfastigheten (typ 2007) som ska rivas. Det är alltså kommunen som ör "grannen". Ortens centrum ska utvecklas och ett bussgarage och ett hus ska få ge plats till nya lägenheter och butiker.C Carsten Sjölin skrev:
Carsten Sjölin.C Carsten Sjölin skrev:
Att läsa innantill är något som du måste träna på.
Om Carsten Sjölin läser mina tre första ord i denna tråd "Kommunen köpte grannhuset".
Dina ord är däremot svammel.
Du vill alltså söka ersättning av grannen (inte VA-bolaget) för att grannen stängde av vattnet … eller ?lunnabo skrev:
Kommunen köpte grannhuset och bestämde sig för att riva det.
En dag var jag helt utan vatten.
Inget meddelande från vattenleverantören.
Ingen information från någon annan heller.
Då det kom köldknäpp trodde jag att vattenrör i fristående byggnad med tvättstuga hade frusit som tidigare och satte in element där.
Hjälpte dock inte.
Var pga förestående rivning av grannhuset som också mitt vatten blev avstängt i nästan TRE veckor.
Hur mycket skadestånd borde jag få?
Ursidae svamlar om något som inte har det minsta med min tråd att göra.U Ursidae skrev:
Ursidae hjälper verkligen till med att skapa förvirring.
Kan kalla honom för PG, Starkt jobbat PG!