S Sp1nd3l skrev:
Tycker alltid det är svårt att svara på sådana här frågor när man inte har all fakta på bordet.

Finns det någon anledning för dig att parkera bilen utanför deras tält, eller är det något du bara vill göra för att jävlas? Om vi ändrar på det hela, att det var du som bodde på grannens tomt, hade du känt att det var rimligt att din granne parkerade utanför ditt tält då?

Tycker helt klart du ska undvika lägga om väg eller sätta upp staket. Dels kostar det pengar men också är det ju uppenbart något du gör för att jävlas.

Fundera på vad du faktiskt vill åstadkomma med det hela. Om det är att du vill ha en ny parkering nere till vänster av någon anledning, håll huvudet kallt, invänta nya grannarna. Försök bygga upp en bra relation med dem (utan att påpeka att en del av gräsmattan inkräktar på din mark) och när du väl känner att ni kommer bra överens, diskutera att du funderar på att bygga en parkering (på din mark) nere i vänstra hörnet och berätta varför. Försök skapa förståelse och försök även förstå dina grannar. Då brukar allt gå mycket enklare till slut.
Nu har iofs ts varit tydlig med att han inte är ute efter att bråka utan snarare vill undvika att det uppstår tjafs med nya grannarna.

Men jag tycker att det är konstigt att det är markägaren som anses bråkig om han använder sin egen mark på ett sätt som passar honom. Om grannen inte vill ha något i närheten av sitt tält så får han väl placera tältet en bit in på sin egen fastighet. Att ts väljer att låta gäster parkera på sin egen mark har grannen inte med att göra, utan då är det faktiskt grannen som är den bråkiga.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S
K Karin Svensson5 skrev:
Nu har iofs ts varit tydlig med att han inte är ute efter att bråka utan snarare vill undvika att det uppstår tjafs med nya grannarna.

Men jag tycker att det är konstigt att det är markägaren som anses bråkig om han använder sin egen mark på ett sätt som passar honom. Om grannen inte vill ha något i närheten av sitt tält så får han väl placera tältet en bit in på sin egen fastighet. Att ts väljer att låta gäster parkera på sin egen mark har grannen inte med att göra, utan då är det faktiskt grannen som är den bråkiga.
Kanske, det beror väl på varför han vill parkera just där? Har TS inga andra parkeringsmöjligheter? Intrycket jag får är att TS vill parkera där för att jävlas och att visa att det är hans mark. Visst, det är hans mark men vill han parkera där bara för att bråka, ja då är det han som är bråkstaken och inte grannen.

Det rör sig inte heller om att grannen har gjort någon enorm annektering av hans mark. Tycker grannen håller sig inom sin tomtgräns förutom den där lilla gräsplätten längs vägen som TS ändå inte kan nyttja, mer än att klippa gräsbiten själv - Vilket han aldrig har svarat på om han vill?

Förstår inte det här bråket alls. En schysst granne påpekar inte att häcken går 30 cm över på hans mark. Det är befängt och helt klart något som kännetecknar en bråkstake.

Bråkstaken är med andra ord TS i det här fallet, även om han har rätt i sak men ingen gillar en paragrafryttare.

• Gilla
Pligg85
  • Laddar…
R
S Sp1nd3l skrev:
Kanske, det beror väl på varför han vill parkera just där? Har TS inga andra parkeringsmöjligheter? Intrycket jag får är att TS vill parkera där för att jävlas och att visa att det är hans mark. Visst, det är hans mark men vill han parkera där bara för att bråka, ja då är det han som är bråkstaken och inte grannen.

Det rör sig inte heller om att grannen har gjort någon enorm annektering av hans mark. Tycker grannen håller sig inom sin tomtgräns förutom den där lilla gräsplätten längs vägen som TS ändå inte kan nyttja, mer än att klippa gräsbiten själv - Vilket han aldrig har svarat på om han vill?

Förstår inte det här bråket alls. En schysst granne påpekar inte att häcken går 30 cm över på hans mark. Det är befängt och helt klart något som kännetecknar en bråkstake.

Bråkstaken är med andra ord TS i det här fallet, även om han har rätt i sak men ingen gillar en paragrafryttare.
Parkeringen är bara i de fall jag har gäster över. Har själv plats för 4 bilar, men har 3st släp.

R Rewrap skrev:
För jag är mest rädd för vad mer de kommer hitta på. Det här med strandskydd går ju att dra hur långt som helst. Typ att jag klipper gräset nere vid vattnet, eller att jag har tagit ned ett träd. Att jag ibland ställer dit trädgårdsmöbler. Och så vidare.

Min mark nere vid vattnet är inte tomtmark. Men även om det är ianspråkstaget och strandskyddet är ur spel satt så måste det tekniskt sett sökas dispens för dessa saker.

Det är därför jag väntar på mark och miljööverdomstolens dom i frågan.

Edit: och ja, tekniskt sett har jag fel här innan jag har fått dispensen. Att jag klipper gräset vid sjökanten. Men min plätt på 6x6 meter gränsas av andras tomtmark och där kan de göra vad fan de vill. Men det blir liksom löjligt.

Inte en myndighet hade brytt sig om inte jag hade blivit anmäld. Då måste de kolla på det. De har viktigare saker att göra.
Vad sa instanserna innan MÖD i strandskyddsfrågan? Länsstyrelsen och MMD? Är det du eller grammen som överklagat vidare? Har ni fått prövningstillstånd i MÖD nu eller väntar ni på det?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S
R Rewrap skrev:
Parkeringen är bara i de fall jag har gäster över. Har själv plats för 4 bilar, men har 3st släp.
Det där låter ju helt rimligt. Om du inte gör dig ovän med nya grannen så ska du nog se att de inte har några problem med det heller.

R Rewrap skrev:
Som tidigare skrivet i denna tråd så är det enda som står i servitutet:

Servitutsupplåtelse och ändamål:

Tjänande fastighet upplåter följande rätt till härskande fastighet:
Rätt att få använda Tjänandes väg utan kostnad samt att härskande fastighet står för eventuella kostnader för underhåll och vid förbättringar av berörd väg.
Tjänandes fastighet har inte några åtagande avseende kostnader för berörd väg.
Finns det inget kartmaterial kopplat till servitutet?

R Rewrap skrev:
Har som sagt legat lågt med ytorna nere vid vattnet och häcken jag velat plantera för att hela grejen med bryggan. Men det är helt befängt egentligen att de känner så starkt för en häck att det ska anmälas andra saker till kommunen bara för att få mig att göra som de vill.
Jag förstår inte riktigt din ilska över denna uteblivna häck. Enligt strandskyddslagstiftningen får du i strandnära läge inte privatisera eller uppföra något som verkar avhållande för allmänheten. Hur långt har du till vattnet från ditt bostadshus?

• Gilla
Kane
  • Laddar…
R
M MetteKson skrev:
Vad sa instanserna innan MÖD i strandskyddsfrågan? Länsstyrelsen och MMD? Är det du eller grammen som överklagat vidare? Har ni fått prövningstillstånd i MÖD nu eller väntar ni på det?
Kommunen godkände dispens, länsstyrelsen och mmd nekade. Väntar på prövningstillstånd.

R
M MetteKson skrev:
Finns det inget kartmaterial kopplat till servitutet?
Tyvärr inte.

R
M MetteKson skrev:
Jag förstår inte riktigt din ilska över denna uteblivna häck. Enligt strandskyddslagstiftningen får du i strandnära läge inte privatisera eller uppföra något som verkar avhållande för allmänheten. Hur långt har du till vattnet från ditt bostadshus?
Det handlar inte om att hålla allmänheten borta, snarare göra det tydligt vart gränsen går. Vid vattnet är det omringat av tomtmark och byggnader. Min fastighet är belagd med väg.

Det är dessa saker som ligger hos mmöd just nu. Dock har tidigare instanser bekräftat att min fastighet, även vid vattnet, kan ses som ianspråkstagen. Vilket gör att jag faktiskt kan få dispens. Det är bara att jag då måste söka dispens för att plantera häcken, ta ned träd, och så vidare. Dispens kommer jag med största sannolikhet få. Det är bryggan som är det stora frågetecknet här. Då vatten generellt inte kan ses som ianspråkstaget.

TRJBerg
S Sp1nd3l skrev:

Du pratar smörja. Som TS parkerade, enligt bild, så orsakar den parkeringen noll problem för grannen. (Bl a går den inte ut på vägen.)

• Gilla
Rewrap
  • Laddar…
Dock bör TS se till att anlägga sina nya parkeringar innan nya lagstiftningen går igenom

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Dock bör TS se till att anlägga sina nya parkeringar innan nya lagstiftningen går igenom
Vilken ny lagstiftning?

R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du pratar smörja. Som TS parkerade, enligt bild, så orsakar den parkeringen noll problem för grannen. (Bl a går den inte ut på vägen.)
Jag tror @Sp1nd3l menade min parkering framför tälten längst ned till vänster i bild.

Men ja att mina grannar klagade över min parkering över tomtgränsen som du syftade på är ju helgalet. För precis som du säger går den inte ut på vägen.

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.