Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.​

– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.

Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.

Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.

Länk

• Gilla
  • Älska
tripelj och 18 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Regeringen vill lätta på reglerna för bygglov och göra det enklare för enskilda att bygga bostäder.​

– Det är ett massivt regelförenklingspaket och den största reformen på nästan 15 år, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på en presskonferens.

Efter det nya förslaget som nu skickas på remiss till lagrådet skulle det gå att bygga flera komplementbyggnader som attefallshus på totalt 45 kvadratmeter inom detaljplan och 65 kvadratmeter utom detaljplan. Varje hus ska dock fortsättningsvis vara som störst 30 respektive 50 kvadratmeter. Regeringen vill också ta bort anmälningsplikten för attefallshus.

Det ska dessutom gå att göra tillbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov och vindsutrymmen ska få inredas för boende även när detaljplanen inte tillåter det.

Länk
Ser ut som att de krånglar till det ännu mer inte förenklar. Fler regler och undantag är inte ett sätt att förenkla någon process. Ta bort alla undantag och förbättra detaljplaneprocessen istället.

• Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Jag är just nu i processen med att söka bygglov/anmälan för att glasa in altanen.
Detaljplanen i mitt område tillåter att byggnader inte får uppta mer än 175kvm på tomten. Då huset upptog 174kvm så fanns der inte mycket över.
Planen var att bygga ett 20kvm uterum men fick dra ner det till 15kvm för att godkännas av nuvarande regelverk gällande attefallstillbyggnader.
Skulle de nya reglerna låta mig bygga 20kvm utan att ens söka bygglov?

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
P Patrik Beta skrev:
Jag är just nu i processen med att söka bygglov/anmälan för att glasa in altanen.
Detaljplanen i mitt område tillåter att byggnader inte får uppta mer än 175kvm på tomten. Då huset upptog 174kvm så fanns der inte mycket över.
Planen var att bygga ett 20kvm uterum men fick dra ner det till 15kvm för att godkännas av nuvarande regelverk gällande attefallstillbyggnader.
Skulle de nya reglerna låta mig bygga 20kvm utan att ens söka bygglov?
Ser ut att vara 30 m² tillbyggnad som blir tillåtet utan att följa detaljplanen. Det kommer förmodligen innebära en bygganmälan dock. Enda stipulationen i dagens 15 m² tillbyggnads regelverk är att det ska vara 4.5 m från fastighetsgräns.

• Gilla
przewalzky
  • Laddar…
Jag antar att inget av det här gäller för sk kulturmiljöområden?

• Gilla
erkarl
  • Laddar…
Det här är ingen liten justering i marginalen, man tycks liberalisera på riktigt. Man avfjädrar byggnadsnämnderna rejält. Det rör sig om 40-talet lättnader.

Många av de regler som kämpas med att förstå här på forumet avskaffas helt.

Exempel:

Man tänker t ex stryka anmälningsplikten för uppföra attefallshus, bygglovsbefriade tillbyggnader och att inreda ännu en bostad i huset.

Man skapar större flexibilitet avseende de bygglovsbefriade åtgärderna, t ex ska de nu kunna påbörjas och genomföras före man har slutbesked vid nybygge.

Man stryker det generella kravet på bygglov vid fasadändringar för en- och tvåbostadshus. Nu får vi byta fönster, måla om, sätta ny panel och riva eternit utan att bygglov.

Se presskonferensen här:
https://www.regeringen.se/pressmedd...attande-forenklingar-av-reglerna-for-bygglov/

Jag är lite häpen att man vågar...

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 47 till
  • Laddar…
Hmm… det är mycket som ska ändras… och redan till oktober 🙃

Blir en läsning i helgen för att förstå alla punkter!

• Gilla
Altijdgriep och 3 till
  • Laddar…
Är ändringen i strandskyddet för små sjöar och vattendrag inkluderat i detta paket, eller är det något som kommer senare, någon som vet ?

• Gilla
Vonsmelly
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Presskonferens för regeringens lagrådsremiss för att liberalisera PBL har skett idag. Och det här är ingen liten justering i marginalen, man tycks liberalisera på riktigt. Man avfjädrar byggnadsnämnderna rejält. Det rör sig om 40-talet lättnader.

Exempel:

Man tänker t ex stryka anmälningsplikten för uppföra attefallshus, bygglovsbefriade tillbyggnader och att inreda ännu en bostad i huset.

Man skapar större flexibilitet avseende de bygglovsbefriade åtgärderna, t ex ska de nu kunna påbörjas och genomföras före man har slutbesked vid nybygge.

Man stryker det generella kravet på bygglov vid fasadändringar för en- och tvåbostadshus.

Se presskonferensen här:
[länk]

Wow! Bara en sån sak som fasadändringen är ett rejält slag mot småpåvarna där ute

• Gilla
Joak och 28 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är ingen liten justering i marginalen, man tycks liberalisera på riktigt. Man avfjädrar byggnadsnämnderna rejält. Det rör sig om 40-talet lättnader.

Exempel:

Man stryker det generella kravet på bygglov vid fasadändringar för en- och tvåbostadshus. Nu får vi byta fönster, måla om, sätta ny panel och riva eternit utan att bygglov.

Se presskonferensen här:
[länk]

De kanske har insett att man kan sno röster i kommande val från andra blocket om man genomför detta och sen påpekar att man minsann underlättat för alla 2.5 Miljoner villor i Sverige och det har minsann inte andra sidan gjort då de närmast bara jävlats med villaägarna?

• Gilla
  • Haha
tripelj och 7 till
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Är ändringen i strandskyddet för små sjöar och vattendrag inkluderat i detta paket, eller är det något som kommer senare, någon som vet ?
Det är en ändring av miljlöbalken så det är en egen proposition. Det här gäller PBL.

• Gilla
tb97tool och 5 till
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Ser ut att vara 30 m² tillbyggnad som blir tillåtet utan att följa detaljplanen. Det kommer förmodligen innebära en bygganmälan dock. Enda stipulationen i dagens 15 m² tillbyggnads regelverk är att det ska vara 4.5 m från fastighetsgräns.
Statsrådet uppgav på presskonferensen att anmälan ska strykas för bygglovsbefriade tillbyggnader.

• Gilla
  • Älska
tb97tool och 8 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Länk
wow vilken clickbait

M maria01 skrev:
wow vilken clickbait
Ja kanske det.
Om det här blir verklighet innebär det verkligen stora förändringar – jag hade aldrig trott att de skulle satsa så här stort.
Vi får se hur det hela landar, men just nu ser det väldigt lovande ut enligt mig!

• Gilla
tb97tool och 8 till
  • Laddar…
Bästa nyheten på länge!

• Gilla
  • Ledsen
tb97tool och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.