R Rewrap skrev:
De har rätt att använda vägen. Så det blir väl en tolkningsfråga om en uppfart kan räknas som väg.

Denna uppfart vi nu pratar om är bara för trädgårdsredskap och liknande. Deras riktiga uppfart ligger en bit längre bort och följer gränsen.

Ger ett servitut rätt att använda flera anslutningar till vägen? Jag har ingen aning.
Det beror på hur vägen och anslutningarna ser ut. Om originalanslutningen ligger utanför bild längre ner mot vägen TS väg kopplar till, hade TS kunnat sätta staket längs resten av sträckan iom att han lever upp till den tjänande fastighetens del av servitutet. Du får skapa fler anslutningar om inget finns angivet i servitutsavtalet, dock måste du ha tunga skäl för att kunna tvinga tjänande fastighet att erbjuda mer än det servitutet reglerar. I det här fallet står det ju endast att de ska kunna använda vägen. Och det kan de ju till att nå sin första infart.

• Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
R
A andyv skrev:
Det beror på hur vägen och anslutningarna ser ut. Om originalanslutningen ligger utanför bild längre ner mot vägen TS väg kopplar till, hade TS kunnat sätta staket längs resten av sträckan iom att han lever upp till den tjänande fastighetens del av servitutet. Du får skapa fler anslutningar om inget finns angivet i servitutsavtalet, dock måste du ha tunga skäl för att kunna tvinga tjänande fastighet att erbjuda mer än det servitutet reglerar. I det här fallet står det ju endast att de ska kunna använda vägen. Och det kan de ju till att nå sin första infart.
Det är så jag också resonerar. Så länge de fortfarande kan använda vägen så har jag ryggen fri. Däremot så är jag inte så petig. Vill de ha flera anslutningar till vägen så får de väl det. Men då ska det inte heller klagas om jag skulle behöva parkera bilen utanför deras tält längst ned till vänster i bilden. Eller?

R
A andyv skrev:
Ett av de här alternativen kanske? Oavsett om de säljer? Så slipper du snacka med dem? Min gräns går när folk anmäler varandra. Då jävlas jag tillbaka. Och häcken mellan tomterna hade jag planterat ändå så att de inte kommer åt vattnet den vägen. Deras bastu är ju inte ditt problem. Känner folk sig berättigade till mina grejer istället för att be snällt så är jag inte snäll heller.
Har som sagt legat lågt med ytorna nere vid vattnet och häcken jag velat plantera för att hela grejen med bryggan. Men det är helt befängt egentligen att de känner så starkt för en häck att det ska anmälas andra saker till kommunen bara för att få mig att göra som de vill.

R Rewrap skrev:
Har som sagt legat lågt med ytorna nere vid vattnet och häcken jag velat plantera för att hela grejen med bryggan. Men det är helt befängt egentligen att de känner så starkt för en häck att det ska anmälas andra saker till kommunen bara för att få mig att göra som de vill.
Fast nu behöver du inte göra som de vill längre för de har redan spelat ut sitt kort och har inget mer att hämnas med. Så bygg ditt staket, 1 cm in från gränsen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
R Rewrap skrev:
Det är så jag också resonerar. Så länge de fortfarande kan använda vägen så har jag ryggen fri. Däremot så är jag inte så petig. Vill de ha flera anslutningar till vägen så får de väl det. Men då ska det inte heller klagas om jag skulle behöva parkera bilen utanför deras tält längst ned till vänster i bilden. Eller?
Tycker alltid det är svårt att svara på sådana här frågor när man inte har all fakta på bordet.

Finns det någon anledning för dig att parkera bilen utanför deras tält, eller är det något du bara vill göra för att jävlas? Om vi ändrar på det hela, att det var du som bodde på grannens tomt, hade du känt att det var rimligt att din granne parkerade utanför ditt tält då?

Tycker helt klart du ska undvika lägga om väg eller sätta upp staket. Dels kostar det pengar men också är det ju uppenbart något du gör för att jävlas.

Fundera på vad du faktiskt vill åstadkomma med det hela. Om det är att du vill ha en ny parkering nere till vänster av någon anledning, håll huvudet kallt, invänta nya grannarna. Försök bygga upp en bra relation med dem (utan att påpeka att en del av gräsmattan inkräktar på din mark) och när du väl känner att ni kommer bra överens, diskutera att du funderar på att bygga en parkering (på din mark) nere i vänstra hörnet och berätta varför. Försök skapa förståelse och försök även förstå dina grannar. Då brukar allt gå mycket enklare till slut.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Men vad spelar det för roll längre? Om de redan anmält och du tagit bort bryggan? Den biten hänger inte riktigt ihop

R
A andyv skrev:
Men vad spelar det för roll längre? Om de redan anmält och du tagit bort bryggan? Den biten hänger inte riktigt ihop
För jag är mest rädd för vad mer de kommer hitta på. Det här med strandskydd går ju att dra hur långt som helst. Typ att jag klipper gräset nere vid vattnet, eller att jag har tagit ned ett träd. Att jag ibland ställer dit trädgårdsmöbler. Och så vidare.

Min mark nere vid vattnet är inte tomtmark. Men även om det är ianspråkstaget och strandskyddet är ur spel satt så måste det tekniskt sett sökas dispens för dessa saker.

Det är därför jag väntar på mark och miljööverdomstolens dom i frågan.

Edit: och ja, tekniskt sett har jag fel här innan jag har fått dispensen. Att jag klipper gräset vid sjökanten. Men min plätt på 6x6 meter gränsas av andras tomtmark och där kan de göra vad fan de vill. Men det blir liksom löjligt.

Inte en myndighet hade brytt sig om inte jag hade blivit anmäld. Då måste de kolla på det. De har viktigare saker att göra.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Jag hade anlitat en lantmätare som hade fastslagit gräns och vad vem får göra vad och hur på annans mark- om det är ett problem. lämpligt tala om för grannen först att han får vara med och betala. såvida han inte åtgärda. bra få det klart så inteandra ärver problemet. Tycks vara en fräck granne 😡
Kasta bort 30 papp på två pinnar i marken är totalt vansinne om det som i detta fallet inte löser något om gällande väg är på servitut

(nu finns det pinnar så just här blir det inte aktuellt)

Kan omöjligen förstå varför man håller på såhär.
TS har ju inte en enda nytta av marken?
Totalt värdelöst annat än att ha en orsak till bråk.

Kom överens istället.

Får man en ny granne finns det ju en anledning till att börja med vänlig inställning. Så kanske man kommer undan med lite själv också och får en granne som inte anmäler allt tillbaka.

#nytänkande

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
R
Kommunen sa ju till och med åt mig att "bogsera bort bryggan bara när vi kommer och inspekterar" så skulle ärendet vara avskrivet sen. Men jag valde att ansöka om dispens just för att jag vet att grannarna kommer börja bråka igen så fort något inte går deras väg.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:
Kasta bort 30 papp på två pinnar i marken är totalt vansinne om det som i detta fallet inte löser något om gällande väg är på servitut

(nu finns det pinnar så just här blir det inte aktuellt)

Kan omöjligen förstå varför man håller på såhär.
TS har ju inte en enda nytta av marken?
Totalt värdelöst annat än att ha en orsak till bråk.

Kom överens istället.

Får man en ny granne finns det ju en anledning till att börja med vänlig inställning. Så kanske man kommer undan med lite själv också och får en granne som inte anmäler allt tillbaka.

#nytänkande
Ja, det är hela tanken med denna tråd. Jag vill att köparna ska vara medvetna om vart gränsen går. Sen kommer jag nog inte bry mig att de använder den där remsan. Men om de inte vet när de köper och sen kommer jag och säger "hörru den där remsan är faktiskt min" så blir det direkt osämja.

Men om de går in med inställningen att "schysst granne som låter oss använda detta trots att det egentligen inte är vårt " så blir ju relationen direkt en hel annan.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Ja, det är hela tanken med denna tråd. Jag vill att köparna ska vara medvetna om vart gränsen går. Sen kommer jag nog inte bry mig att de använder den där remsan. Men om de inte vet när de köper och sen kommer jag och säger "hörru den där remsan är faktiskt min" så blir det direkt osämja.

Men om de går in med inställningen att "schysst granne som låter oss använda detta trots att det egentligen inte är vårt " så blir ju relationen direkt en hel annan.
De har ju servitut som de kollar upp innan köp.
Fritt fram att använda vägen. Då spelar det ingen roll om de äger marken eller inte.
Går du fram och poängterar att det är okej att de går på dina cm så lär ju vissa varningslampor lysa direkt.

Snarare fördel för dem som har samma rättigheter och kan använda sin tomt och kvadratmeter maximalt när grannen avstår mark för vägen men får högre taxeringsvärde på en större tomt.

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
Claes Sörmland
Köp sprejburk med fluorescerande färg och måla en linje längs gränsen på din sida. Märk upp den, "FASTIGHETSGRÄNS". Gör detta lagom före visning.

Färdigt och alla spekulanter kommer att fråga mäklaren vad det handlar om. Risken är dock att du skrämmer bort spekulanter med denna tydlighet.

En vit lögn kan rädda situationen: du funderar på åtgärder kring vägen. Kanske ett dike och var tvungen att markera upp gränsen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Ja, det är hela tanken med denna tråd. Jag vill att köparna ska vara medvetna om vart gränsen går.
Fastighetskartan är inte med i mäklarens underlag?

R Rewrap skrev:

Bra inställning.

Informera mäklaren var gränserna går och be honom informera om det samtidigt som du meddelar den inställning du har till det så tycker jag nog att allt gått rätt till.

• Gilla
Rewrap
  • Laddar…
Jag har ju full förståelse över hur ts tänker och tycker men många ggr är det ju decennier av normalt användande som skapar dylika saker och de kan ju fortgå utan att någon ens tänker på det och ägarförhållandena är ju detsamma för det. Tror ingen tänker på att man snyltar av någon annans mark eller liknande. Ska man dra sånt här till sin spets så tror jag nog de flesta som bor efter nån större väg skulle kunna ifrågasätta varför tex vägverket har vägar på min tomt. Det kanske inte är strikt alla gånger och den kanske har blivit nån dm bredare "med tiden" Men jag äger ju marken för det.......Vet inte vad jag skulle tjäna på att få tomtgränspinnar utsatta på en väg. Är det bara för att man ska visa att det här äger jag nu, ge sjutton i att beträda eller vad?
De ev nya ägarna av ts grannfastighet tänker väl inget speciellt annat än att de använder tomten som den ser ut. Nå mer än så blir det inte. Själv skulle jag tycka det skulle bli väldigt obekvämt om närmaste granne skulle knacka på och mena på att du vet att du använder ett par kvadratcentimeter av min tomt och vilja styra bort det? Det vore ju en sak om det handlade om något gravt. Att en hel väg anlagts på fel sätt eller att de annekterat hela grönytor som man själv inte använder. Då blir det ju lite dumt kanske om vederbörande tror att det är okej.

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.