R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att se vilken annan väg på fastigheten med röd markering det skulle gälla. Så du har nog bara fel i sak och bör låta nuvarande och kommande grannar vara ifred.
Luftbild med gulmarkerade gränser, terräng och byggnader. Uppe till höger finns ett garage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild kanske förtydligar mer? Uppe till höger är deras garage.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Så fastigheten till höger har rätt att köra på vägen på fastigheten som ligger till vänster. Ser inga begränsningar av detta i servitutet.

Om det är så att de parkerar inom vägområdet är det något de inte får göra, men köra där får de uppenbarligen. Och vad problemet skulle vara utöver de två sakerna begriper jag inte.

Edit: Jag förstår om du tycker att vägen blir för smal om de inkräktar på den, men grusa då upp hela vägens bredd så att det är tydligt vad som är vad.

• Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.
Är det i det kilformade hörnet nere till vänster problemen är?

Kilformat hörn i en flygbild av ett husområde med markeringar, potentiella problemområdet markeras nere till vänster.
Skapa konto

R Rewrap skrev:
[bild]

Denna bild kanske förtydligar mer? Uppe till höger är deras garage.
Vem står för snöröjningen av vägen samt var läggs snön?

S
K Kane skrev:
Är det i det kilformade hörnet nere till vänster problemen är?

[bild]
Så som jag har tolkat TS så är det det rödmarkerade som TS anser sig att grannen snyltar från honom.

Edit: Den röda linjen dvs, inte röda pluppen...
Flygbild med markerade linjer som visar tomtgränser; en röd linje representerar en påstådd snyltning från grannens sida.
Skapa konto

D Dublin skrev:
@Ec1 Fastigheten är ju till salu nu.
Varför inte bara behålla fastigheten i sin egen ägo? Hyra ut ( välj hyresgäster med omsorg) om han behöver få in lite pengar.
Eller så håller respektive fastighetsägare sig inom sina egna gränser.
I detta fall verkar det gå att anpassa parkering, tillfart etc så att dessa hålls inom respektive fastighet.

• Gilla
Rewrap och 1 till
  • Laddar…
E Ec1 skrev:
Eller så håller respektive fastighetsägare sig inom sina egna gränser.
Varför då om man har servitut som ger en rätt att nyttja väg på annans fastighet?

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så fastigheten till höger har rätt att köra på vägen på fastigheten som ligger till vänster. Ser inga begränsningar av detta i servitutet.

Om det är så att de parkerar inom vägområdet är det något de inte får göra, men köra där får de uppenbarligen. Och vad problemet skulle vara utöver de två sakerna begriper jag inte.
Har svårt att se att
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då om man har servitut som ger en rätt att nyttja väg på annans fastighet?
Har svårt att se att rätt att använda väg innebär rätt att ha gräsmatta och uppfart. Givetvis ska grannen kunna komma ut på vägen, men som det är nu är det ju mer än så.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Vem står för snöröjningen av vägen samt var läggs snön?
Grannarna vi pratar om nu och en granne längre ned längs min väg. För mig är det ett fritidshus så är i princip aldrig där på vintern.

Snön brukar läggas på min fastighet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Så som jag har tolkat TS så är det det rödmarkerade som TS anser sig att grannen snyltar från honom.

Edit: Den röda linjen dvs, inte röda pluppen...
[bild]
Med tanke på att det är grannen som ska sköta vägen enligt servitutet så kan ju grannen flytta vägen några decimeter uppåt (på bilden) varje år och på det sättet öka den röda triangeln.

Varför ska ts tillåta att de annekterar hans marken genom att plantera häck så att deras gräsmatta blir större? Kan de inte bara hålla sin gräsmatta innanför sin fastighetsgräns?

• Älska
Rewrap
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Har svårt att se att rätt att använda väg innebär rätt att ha gräsmatta och uppfart. Givetvis ska grannen kunna komma ut på vägen, men som det är nu är det ju mer än så.
Jag svarade mest på @Ec1s inlägg att en fastighetsägare alltid ska hålla sig inom sina gränser. Hur det är i ditt fall är jag lite för dåligt påläst på för att direkt kommentera, men givetvis har du principiellt rätt i att servitut bara ger de rättigheter servitutet omfattar.

R Rewrap skrev:
Har svårt att se att rätt att använda väg innebär rätt att ha gräsmatta och uppfart.
Det gör det inte heller, men om vägområdet sträcker sig utanför vägbanan är det ju svårt att se vilken roll det spelar. Det är ju lite som om det gått ett dike där och de parkerat bitvis på vägtrumman som deras infart gått över. Det finns då inget problem att lösa, bara principer att slåss för.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
S
K Karin Svensson5 skrev:
Med tanke på att det är grannen som ska sköta vägen enligt servitutet så kan ju grannen flytta vägen några decimeter uppåt (på bilden) varje år och på det sättet öka den röda triangeln.

Varför ska ts tillåta att de annekterar hans marken genom att plantera häck så att deras gräsmatta blir större? Kan de inte bara hålla sin gräsmatta innanför sin fastighetsgräns?
Fast nu hittar du ju på ett scenario? Det enda vi kan utgå ifrån är väl att vägen alltid har legat där den har legat och som en konsekvens av det har det funnits en gräsplätt mellan väg och grannens gräsmatta. Då kan jag inte riktigt se problemet i att grannen klipper hela vägen ut till vägen, det blir ju på sitt sätt logiskt och enklast för alla parter. Så jag återgår till min ursprungsfråga: Är tanken att TS ska traska över vägen och klippa den lilla gräsbiten själv? Och vad skulle han tjäna på det? Det blir bara merjobb och dessutom skulle det fortfarande se ut som grannens gräsmatta.

Att man sedan har grusat en uppfart till sin tomt ser jag egentligen inte heller något direkt problem med? Vägen ligger ju där den ligger. Det är väl mest olyckligt att tomtgränserna inte återspeglar verkligheten vilket gör att principfasta paragrafryttare lägger tid på onödig grannfejd...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
vägen har de ju servitut på, men om du kikar på bilden verkar de ha flera parkeringar/garage. Finns ingen anledning att då olovligen annektera mark från TS för ytterligare.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ett av de här alternativen kanske? Oavsett om de säljer? Så slipper du snacka med dem? Min gräns går när folk anmäler varandra. Då jävlas jag tillbaka. Och häcken mellan tomterna hade jag planterat ändå så att de inte kommer åt vattnet den vägen. Deras bastu är ju inte ditt problem. Känner folk sig berättigade till mina grejer istället för att be snällt så är jag inte snäll heller.

• Satellitbild med markeringar för väg- och tomtgräns, alternativ 1 och 2 för vägblockering eller utvidgning, samt förslag att bygga staket och grind.
    Skapa konto
  • Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.