2
H he-peter skrev:
Ja, tyvärr är det några som eldar amatöraktigt och är helt resistenta till input hör och varför man kan göra bättre.

Några är även så okunniga, att det även är stolta att elda fel.
Jo så är det och dessutom finns en 3:e kategori här och det är de som vill terrorisera för att ställa till oreda och få relevanta inlägg i skymundan och det är tragiskt där borde admin göra med för att få stopp på ge varningar och radera deras inlägg tex.

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
Sur ved, otorkad eller hög fuktighet brukar sluta med skorstens brand. Är veden inte torr eldar man och kokar bort vattnet i veden innan veden ger värme altså det blir dyrt att eldea "sur"ved. Enormt energikrävande endast slöseri med ved.

K Kadabra skrev:
Hej
Rutinerad icke aggressiv fåntratt.
Vi tar tillvara virke,lagrar och använder när det är torrt. Gillar björk bok bäst
När vi är norröver har vi en agenda i södra delarna en annan.I den mån virket kan tas in och bli yttertorrt,jättebra men som tidigare sagt ett säsongs torrt virke fungerar alltid med rätt rutiner.
Åtgång av virke ,ditt behov,styr ju vad du kan ta in,skillnad på -20 och nollgradigt.
Naturligtvis hantering med kunskap efter utrymme och situation .Det skadar inte att vara lyhörd mot omgivningen samt mer generös och inte ironisk mot nybörjare som försöker.
Det som stör mig är när folk som själv saknar vedeldningskunnande sätter vedeldning=myseldning och börjar rabbla paragrafer och regler och hänvisningar. Som förövrigt inte ens stämmer med verkligheten.

Om vi går tillbaka till trådstartenb kan det vara så enkelt att trådstartarens granne har svag ekonomi och måste dryga ut värmen med vad han kan hitta och saknar den rätta kunskapen och framförhållningen. Vilket man enklast och bäst löser med ett par timmars praktiskt hjälp och undervisning. Inte varken med myndighetsförbod eller paragrafrabbel.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara i radhusområden veden behöver gosa till sig ett par veckor inomhus?
Japp
Bor däremot man i lgh gamla stan i Stockholm kan man köpa och elda kall ved ( det verkar ha fungerat i hundratals år)
Bor man i småhus lantligt är min erfarenhet att det fungerar tillräckligt bra med uteluft torkad och utomhuslagrad kall ved.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[video]

Ibland är det inte ens vedens fel om det brinner dåligt eller ryker, ibland(kanske till och med ofta) är det fel inställning på luftflödet.

Så för att få bort lukten och pyrelden behöver man lite extra luft bara!
Ja, när jag eldat kvistar och sly i tunna på tomten har jag använt fläkt (för att det är roligare att få en enorm blåslampa :-D ). Men det ger en speciell lukt (som kanske vissa grannar i teorin skulle kunna reagera på) som mycker mer liknar ett ånglok eller en ångbåt, men inte för att förbränningen är dålig eller för att jag eldar konstiga saker, utan tvärtom, för att förbränningen sker vid en betydligt högre temperatur. Tunnan håller också bara en eldning.
I öppna spisen föredrar jag dock myseldning.

I övrigt har jag läst hela tråden och det med kall ved kan jag inte följa (de säger å ena sidan att kall ved ger ytkondens och därmed mer fukt och därför är det inte bra, å andra sidan att man inte ska elda för torr vet för att den brinner för fort utan nånstnas 15-20 % är optimalt. Om man antar att ytkondensen skulle utgöra 1 viktprocent av vedens fukthalt så är det 10 ml på ett vedträ som väger 1 kg. Det är ju typ som att kort doppa det i en hink med vatten och fortfarande är ett spann på 5 % ok. Det kräver ju typ bastu inomhus med nära 100 % luftfuktighet för uppnå något åt det hållet.

• Eld i en stor tunna på tomten med kvistar och sly, höga lågor mot en bakgrund av träd och hus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Finns det några bilder på den kondens som bildas på kall ved som läggs in i en befintlig brasa?
Eller den osynlig?

Om det nu vore så att kondens bildas. Hur stor effektsänkning blir det?

Är det mindre än 1/10 procent på totala vedeldningen en hel säsong, så bekymrar det mig inte värst mycket.

- Angående ev vattenavdunstning vid förvaring inomhus.
Kunde ju vara bra om det handlar om typ 3 - 5 liter /vecka, så kan man plocka bort luftfuktarna. Och blommorna kanske mår bättre, julgranen lämnar in långt senare o s v.

God fortsättning på nya året.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Att ta in ved direkt från minusgrader och lägga den i brasan är ett av de vanligaste misstagen. När den iskalla veden möter den varma inomhusluften bildas kondens på ytan. Brasan måste då slösa energi på att först värma upp veden från minusgrader till antändningstemperatur, vilket kyler ner elden, leder till ofullständig förbränning och skapar precis det vi vill undvika: sot och tjära.
Föklararar då rådet jag fick från min säljare av en energikassett: För. varje omgång ved du tar utifrån in i huset - låt det ligga några dagar innan du eldar det.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Föklararar då rådet jag fick från min säljare av en energikassett: För. varje omgång ved du tar utifrån in i huset - låt det ligga några dagar innan du eldar det.
Vilket innebär att om man eldar seriöst för värmen skall man ha kubikmetervis med ved inne i huset. Då ser du hur orimligt det blir.

• Gilla
  • Wow
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
M matsro skrev:
Lukten. Surare än vad jag är van att en bra brasa luktar. Mörkare rök också. Men vet även att han samlar nedfallna grenar som jag tvivlar på hinner torka som de ska innan han eldar.
Har man en braskamin så kommer sotaren med jämna mellanrum och sotar och besiktar utrustningen och påpekar om man använder fuktig ved. Fuktig ved skadar skorstenen vilket sotaren påpekar. Det ligger i ägarens intresse att elda med torr ved.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
S Söderstugan skrev:
Har man en braskamin så kommer sotaren med jämna mellanrum och sotar och besiktar utrustningen och påpekar om man använder fuktig ved. Fuktig ved skadar skorstenen vilket sotaren påpekar. Det ligger i ägarens intresse att elda med torr ved.
eller så sotar man själv

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Det här var ett bra råd som du kan visa grannen.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Att du använder en del energi av elden till att värma upp veden i onödan..
Var tror du energin som går åt att torka veden i rummet där kaminen står kommer ifrån ?

Är det varmt i eldstaden kan man i princip slänga in hur våt ved som helst och det brinner ändå, kall torr ved är absolut inget problem.

Nu brukar jag iofs ta in ved i förväg så den är oftast rumsvarm, men det beror mer på att den är trevligarer att hantera och lättare att tända.

Det är uppenbart att vissa i tråden aldrig eldat i kamin utan baserar sina kunskaper uteslutande på chatgpt och google :)

• Gilla
  • Haha
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
En kall och krispig dag (< -0°C) är allt vatten fruset och kan inte avdunsta utan värme.

Därmed är det vedens fuktighet vid +0°C och varmare som är intressant, för den fuktigheten påverkar vedens möjlighet till att brinna bra.

Ett felaktigt förvarat ved (väldigt vanligt i villaområden) kan innehålla mycket fukt innan det blev fruset. Man kan INTE förutsätta att alla som eldar vet det, denna tråd är beviset.

Ved som är fruset kan ju innehålla mycket mer vatten dvs långt över 20%. Det kan inte heller mätas förrän veden uppnått plusgrader.

Ett fuktigt trä > 20% fukthalt påverkar hur veden brinner. Normalt skall ved innehålla mellan 10-20% fukt för att brinna bra, för lågt fuktighet blir brasan för het och för fuktig ved åtgår energi till att värma upp och avdunsta vattnet vilket påverkar temperaturen i brasan.

Ånga bildas ju vid ca 100°C och det är för låg temperatur för att elda miljövänligt och utan sur-rök som sprider sig i grannskapet.
Normalt skall brinntemperaturen ligga på 200-275°C

Slutligen går det åt lika mycket energi att smälta is från -0°C till +0°C flytande vatten som att värma vatten från +0°C till +80°C.

Därav följer att ved skall vara varm när man eldar åtminstone rumstempererat.
Vi fällde alltid träden på senvintern innan saven hunnit stiga eller kåda börjat bildas, sedan kapades träd som skulle bli ved i lagoma bitar och lades torrt i en icke uppvärmd vedbod.

När våren kommit igång klövs veden till vedträn av lagom storlek och lades på nytt upp för att torka i vedboden, där all ved var sorterad efter ungefärligt datum. Klena grenar späntades till tändspån, vi använde inga tidningar med en massa trycksvärta i.

Vi eldade aldrig med ved som inte legat hela våren, sommaren och hösten. Vi var inga mjäkiga stadsbor så eldandet kom igång när temperaturen sjunkit till c:a 15°C, ingen termometer utan mor i huset avgjorde när det var dags.

Köket var populärt eftersom det alltid var varmt och vi sov inte i sovrummen under den kalla tiden utan i vardagsrummet.

Till saken hör att veden ju alltid var kall eftersom den staplats i vedboden där det var torrt men ingen värme. Den brann fint utan mycket rök.

Det stora problemet var att luften var för torr under vintern så i alla skrymslen stod koppar med vatten för att få upp luftfuktigheten.

Det är sant att (destillerat) vatten har en kokpunkt vid 100°C men det finns faktiskt en viss avdunstning även vid lägre temperaturer, annars skulle ju tvätt inte torka utan att man hettade upp den till minst 100°C.

Det sker ett utbyte av fukt mellan tvätten och den omgivande luften (och andra föremål som kan suga åt sig fukt) så tvätten hängdes i rummen vi inte använde vintertid och torkade, i o f s långsammare än på sommaren då den hängde ute, men den torkade.

Så sker även med veden men den avdunstningen är så långsam när det är kallt att man kan bortse från den under den kalla årstiden.

Sedan har du fel angående brinntemperatur för ved, temperaturen är kanske 200-275°C en liten bit ifrån eldhärden men i härden kommer den snabbt upp i mycket högre temp. När vi tände brasan med tändspån högst upp dröjde det ett par minuter innan strålningsvärmen kom igång och det var när en rejäl glöd bildats och då var tempen i härden uppe i minst 400°C och sedan steg den till minst det dubbla, oftast mer.

Det finns en anledning till att man bygger eldstäder med tegel som tål mycket höga temperaturer. Om jag minns rätt tålde teglet minst 1000°C (troligen mer) och vi använde speciellt murbruk som när det härdat och torkat tålde lika höga temperaturer som teglet. Därför grundades (den öppna) spisen alltid direkt på backen och stenkransen runt spisen var till för att hålla avståndet mellan eldhärden och allt brännbart (har för mig att en granne som endast lagt en stenkrans på 20 cm inte fick ut något på försäkringen när huset brunnit).

Så det enda du har rätt i är att ved med högre fuktighet än 20% brinner dåligt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
I Sverige eldar vi med hushållssopor och målat/tryckimpregnerat träspill.

Det är sen gammalt.

Vi ska alla dö någon gång.

• Haha
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
J
GlennB GlennB skrev:
Var tror du energin som går åt att torka veden i rummet där kaminen står kommer ifrån ?
Den värms upp av samma luft som du har för att avnjuta normal rumstemperatur.
GlennB GlennB skrev:
Är det varmt i eldstaden kan man i princip slänga in hur våt ved som helst och det brinner ändå, kall torr ved är absolut inget problem.
Ja man kan elda bildäck med men det är inte rätt för det!
GlennB GlennB skrev:
Nu brukar jag iofs ta in ved i förväg så den är oftast rumsvarm, men det beror mer på att den är trevligarer att hantera och lättare att tända.
Se där ja du kan ju😉och det fanns visst fördelar även för dig som sliter i om det ryker och miljömässigt är dåligt!
GlennB GlennB skrev:
Det är uppenbart att vissa i tråden aldrig eldat i kamin utan baserar sina kunskaper uteslutande på chatgpt och google :)
Antar att du talar om dig själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.