Kanske behövs det utbildning, licens och tillstånd för att få elda ved, i.o.m att så många inte verkar förstå fysisk och sunt förnuft.

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
2
H Hybro skrev:
Och vart menar du att fukten som bildar kondens kommer ifrån?
Inte från varma eldstaden i vart fall.
Där är det riktigt torrt.

Och torr väl lagrad/torkad ved innehåller väldigt lite fukt.
Oavsett detta så hinner inte kvarvarande fukt vandra ut mot utan i klubbens yta innan den brunnit upp.
För att förklara det måste man förstå och veta skillnaden mellan Absoluta fukten och den Relativa fukten

Förklara gärna.

😉
Någon som sett kondens på en torr vinterkubbe färdig för eldning som lagts på en eld?

Ta gärna en bild.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Ossian K Olsson

Ibland är det inte ens vedens fel om det brinner dåligt eller ryker, ibland(kanske till och med ofta) är det fel inställning på luftflödet.

Så för att få bort lukten och pyrelden behöver man lite extra luft bara!

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kanske behövs det utbildning, licens och tillstånd för att få elda ved, i.o.m att så många inte verkar förstå fysisk och sunt förnuft.
Nä, de fåkunniga bör kunna lära sig av egen och andras erfarenheter och TS får väl prata med grannen om de upplevda problemen.

2
H Hybro skrev:
Förklara gärna.

😉
Någon som sett kondens på en torr vinterkubbe färdig för eldning som lagts på en eld?

Ta gärna en bild.
Snälla sluta om du inte vill förstå! Detta tillför inget!

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
2
F fribygg skrev:
Nä, de fåkunniga bör kunna lära sig av egen och andras erfarenheter och TS får väl prata med grannen om de upplevda problemen.
Detta kanske kan hjälpa en del iallafall fall de som vill förstå men inte kan

• Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kanske du inte ser eller upplever skillnaden på hur mycket olika ved ryker, ingett konstigt i sig då de flesta inte ens vet om detta med rumstempererad ved eller ens tänker på det utan bara det brinner så är dom nöjda och även så verkar du vara inte svårare än så.
Jo, ser och vet.
Utgångspunkt bra torkad ved.
Tar alltid in ved i förskott,enklare,bra klyvd ved samt spillved,smal,liten
Tänder bra o förnuftigt
Haft rådgivning av sotaren om vad jag ska vara observant på.
Eldar aldrig årsved,den får vänta.
Har kunskap om olika eldstäder .
Kan tända brasan med årstorkad men fuktig ved,ser hur röken ser ut och beter sig.
Det är inget konstigt alls men naturen kräver lite lugn o sans.

Det gäller att lära sig sin grill,ugn och öppna spis.
Varför tror alla att alla vet bäst ifrån start ? Gör dina misstag,lär o bli bättre.
Vem vill ha dålig effektivitet,osande spis o sura grannar samt betala mer ?

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
M matsro skrev:
Har ingen direkt relation till dem, bara hälsat, och drar mig lite för att säga till eftersom jag inte vet vad jag gör om han bara svarar att nej, den är inte alls sur. Någon som har råd hur man ska tänka kring detta?
Har en granne som har det lite knasigt, rent finansiellt. Han eldade sur mögelved förra vintern. Stackars barn.

I somras ordnade jag 5,5 m3 själpt fri och torr ved, hjälpte till att hämta och trava upp det.

Har grannen Din det kanske tajt och det är anledningen, att han eldar plåckepinnar?

En anmälan till kommunen är i så fall nog inte det mäst hjärtliga och medmänniskliga man kan göra.

• Gilla
matsro och 3 till
  • Laddar…
J
K Kadabra skrev:
Jo, ser och vet.
Utgångspunkt bra torkad ved.
Tar alltid in ved i förskott,enklare,bra klyvd ved samt spillved,smal,liten
Tänder bra o förnuftigt
Haft rådgivning av sotaren om vad jag ska vara observant på.
Eldar aldrig årsved,den får vänta.
Har kunskap om olika eldstäder .
Kan tända brasan med årstorkad men fuktig ved,ser hur röken ser ut och beter sig.
Det är inget konstigt alls men naturen kräver lite lugn o sans.

Det gäller att lära sig sin grill,ugn och öppna spis.
Varför tror alla att alla vet bäst ifrån start ? Gör dina misstag,lär o bli bättre.
Vem vill ha dålig effektivitet,osande spis o sura grannar samt betala mer ?
Förstår inte varför du citerar mig med detta då jag i stort håller med, bättre vore om du skrev det till dom gamla och envetna som inte förstår detta😉

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Byggmax är typ billigaste veden man kan köpa. 2kr för travad liter.

Vedföretag är dyrare med 2:51kr/l stjälpt i snitt och privata säljare är även dom dyrare i snitt med 1:49kr/l stjälpt. Man behöver kunna köpa veden för under 1200kr/kubiken stjälp för att slå byggmax

Vad köper du din ved för? Travad?
Har betalat 800kr/m3 staplad Björk, hämtning.
500kr/m3 staplad spill Ek (virke) hämtning
200kr/m3 långved blandved. Hemkörd
1200kr 1.2m3 staplad på pall hemkörd vid köp minst 4.8m3.

H he-peter skrev:
Har en granne som har det lite knasigt, rent finansiellt. Han eldade sur mögelved förra vintern. Stackars barn.

I somras ordnade jag 5,5 m3 själpt fri och torr ved, hjälpte till att hämta och trava upp det.

Har grannen Din det kanske tajt och det är anledningen, att han eldar plåckepinnar?

En anmälan till kommunen är i så fall nog inte det mäst hjärtliga och medmänniskliga man kan göra.
Precis så
Snällt av dig och du är medveten om orsaken
Hur långt de får gå är precis som när man inte betalt sina avgifter, alla har sina gränser.
Idag med tanke på alla brännskadade i Schweiz så inser man att både kunskap, ödmjukhet,hjälpsamhet prövar oss alla. Kram o god fortsättning på 26

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Förstår inte varför du citerar mig med detta då jag i stort håller med, bättre vore om du skrev det till dom gamla och envetna som inte förstår detta😉
Ok, jag är nog inte snabb nog ♥️

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"Varm" blir den ju även om man tar i den tex i pannrummet dagen innan man eldar den, det skadar knappast att elda med rumsvarm torr ved (även om det går tillräckligt bra med kall torr ved) enligt vad båda jag och flera andra här på forumet evidensbaserat upplevt.
Som du sett av tidigare inlägg
Torr ved betyder säsongstorkad
Varm ved mer tveksamt men jag har redan påtalat att jag tar för det mesta in säsongs torkad,klyvd ved i förskott, varm ved är inget begrepp jag brukar använda.
Jag lyssnar på sotaren om hur förbränningen i just min spis ser ut.
Lär mig gärna mer, det är alltid bra med mer kunskap,både för mig och plånboken.
Väldigt få har påtalat valet av trädsort, vad man tänder med och om lite sopor kastas med på köpet

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Byggmax tar 2kr/l för torr björkved: [länk]
KÖPA ved ? :D På byggmax ?? :D :D :D

Är det till att vara stadsbarn ? :D

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.