60 951 läst ·
329 svar
61k läst
329 svar
Granne eldar sur ved
För att förklara det måste man förstå och veta skillnaden mellan Absoluta fukten och den Relativa fuktenH Hybro skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Ibland är det inte ens vedens fel om det brinner dåligt eller ryker, ibland(kanske till och med ofta) är det fel inställning på luftflödet.
Så för att få bort lukten och pyrelden behöver man lite extra luft bara!
Detta kanske kan hjälpa en del iallafall fall de som vill förstå men inte kanF fribygg skrev:
Jo, ser och vet.J Jansson69 skrev:
Utgångspunkt bra torkad ved.
Tar alltid in ved i förskott,enklare,bra klyvd ved samt spillved,smal,liten
Tänder bra o förnuftigt
Haft rådgivning av sotaren om vad jag ska vara observant på.
Eldar aldrig årsved,den får vänta.
Har kunskap om olika eldstäder .
Kan tända brasan med årstorkad men fuktig ved,ser hur röken ser ut och beter sig.
Det är inget konstigt alls men naturen kräver lite lugn o sans.
Det gäller att lära sig sin grill,ugn och öppna spis.
Varför tror alla att alla vet bäst ifrån start ? Gör dina misstag,lär o bli bättre.
Vem vill ha dålig effektivitet,osande spis o sura grannar samt betala mer ?
Har en granne som har det lite knasigt, rent finansiellt. Han eldade sur mögelved förra vintern. Stackars barn.M matsro skrev:
I somras ordnade jag 5,5 m3 själpt fri och torr ved, hjälpte till att hämta och trava upp det.
Har grannen Din det kanske tajt och det är anledningen, att han eldar plåckepinnar?
En anmälan till kommunen är i så fall nog inte det mäst hjärtliga och medmänniskliga man kan göra.
Förstår inte varför du citerar mig med detta då jag i stort håller med, bättre vore om du skrev det till dom gamla och envetna som inte förstår detta😉K Kadabra skrev:Jo, ser och vet.
Utgångspunkt bra torkad ved.
Tar alltid in ved i förskott,enklare,bra klyvd ved samt spillved,smal,liten
Tänder bra o förnuftigt
Haft rådgivning av sotaren om vad jag ska vara observant på.
Eldar aldrig årsved,den får vänta.
Har kunskap om olika eldstäder .
Kan tända brasan med årstorkad men fuktig ved,ser hur röken ser ut och beter sig.
Det är inget konstigt alls men naturen kräver lite lugn o sans.
Det gäller att lära sig sin grill,ugn och öppna spis.
Varför tror alla att alla vet bäst ifrån start ? Gör dina misstag,lär o bli bättre.
Vem vill ha dålig effektivitet,osande spis o sura grannar samt betala mer ?
Har betalat 800kr/m3 staplad Björk, hämtning.Attitudeswe skrev:
Byggmax är typ billigaste veden man kan köpa. 2kr för travad liter.
Vedföretag är dyrare med 2:51kr/l stjälpt i snitt och privata säljare är även dom dyrare i snitt med 1:49kr/l stjälpt. Man behöver kunna köpa veden för under 1200kr/kubiken stjälp för att slå byggmax
Vad köper du din ved för? Travad?
500kr/m3 staplad spill Ek (virke) hämtning
200kr/m3 långved blandved. Hemkörd
1200kr 1.2m3 staplad på pall hemkörd vid köp minst 4.8m3.
Precis såH he-peter skrev:Har en granne som har det lite knasigt, rent finansiellt. Han eldade sur mögelved förra vintern. Stackars barn.
I somras ordnade jag 5,5 m3 själpt fri och torr ved, hjälpte till att hämta och trava upp det.
Har grannen Din det kanske tajt och det är anledningen, att han eldar plåckepinnar?
En anmälan till kommunen är i så fall nog inte det mäst hjärtliga och medmänniskliga man kan göra.
Snällt av dig och du är medveten om orsaken
Hur långt de får gå är precis som när man inte betalt sina avgifter, alla har sina gränser.
Idag med tanke på alla brännskadade i Schweiz så inser man att både kunskap, ödmjukhet,hjälpsamhet prövar oss alla. Kram o god fortsättning på 26
Som du sett av tidigare inläggF fribygg skrev:
Torr ved betyder säsongstorkad
Varm ved mer tveksamt men jag har redan påtalat att jag tar för det mesta in säsongs torkad,klyvd ved i förskott, varm ved är inget begrepp jag brukar använda.
Jag lyssnar på sotaren om hur förbränningen i just min spis ser ut.
Lär mig gärna mer, det är alltid bra med mer kunskap,både för mig och plånboken.
Väldigt få har påtalat valet av trädsort, vad man tänder med och om lite sopor kastas med på köpet